optimale manier om het chassis tegen de roest te beschermen.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
In Duitsland hebben ze een aardige test met anti-roestmiddelen uitgevoerd. Ik weet niet of het artikel al bekend is hier, maar e.e.a. dus maar ingescand. Ook een poging gewaagd aan een eerste stuk van de vertaling, maar mijn Duits is niet zo sterk.
----------------------------------
Is ieder middel het juiste middel?
Bescherming van holle ruimten: 20 producten in de duurtest
Slechts drie van de 20 producten zijn werkelijk goed, drie andere zijn tevredenstellend, vier zijn er die voldoende scoren. Met de overige middelen begint het drama van zeer snelle roest.
In het ergste geval bleef in de dorpels na drie jaar alleen nog een handjevol bruine kruimels over. Een duurtest met beangstigende resultaten!
Op de terreinen van de universiteit in Oldenburg werd de test uitgevoerd. De testkasten (dorpels) zijn 60 centimeter lang en gemaakt van carrosseriemetaal. Van buiten werden ze wit geschilderd zodat het eventuele doorroesten goed zichtbaar zou worden. Met een lasverbinding zoals dit ook in de realiteit voorkomt. In de onderkant werden gaten gemaakt zodat het condenswater eruit kon lopen
De beschermingsmiddelen werden volgens aanwijzing van de fabrikant in de ‘testkasten’ (dorpels) aangebracht. Op kunstmatige wijze werd de winter nagebootst, met een plantenspuit vol met pekelwater werden de dorpels regelmatig bespoten. Dit om enerzijds de test te versnellen en anderzijds de winterse taferelen op de (Duitse) autowegen te simuleren.
Buiten op het terrein werden de 60 testdorpels uitgestald met steeds een gelijke afstand tussen de dorpels, blootgesteld aan weer en wind. In de testperiode werd er tussentijds met een endoscoop de ontwikkeling (van roest) binnenin de dorpels gevolgd.
Bron: Oldtimer-Markt, Sonderheft 35
Dank aan Ton ter Veer voor het insturen.
----------------------------------
Is ieder middel het juiste middel?
Bescherming van holle ruimten: 20 producten in de duurtest
Slechts drie van de 20 producten zijn werkelijk goed, drie andere zijn tevredenstellend, vier zijn er die voldoende scoren. Met de overige middelen begint het drama van zeer snelle roest.
In het ergste geval bleef in de dorpels na drie jaar alleen nog een handjevol bruine kruimels over. Een duurtest met beangstigende resultaten!
Op de terreinen van de universiteit in Oldenburg werd de test uitgevoerd. De testkasten (dorpels) zijn 60 centimeter lang en gemaakt van carrosseriemetaal. Van buiten werden ze wit geschilderd zodat het eventuele doorroesten goed zichtbaar zou worden. Met een lasverbinding zoals dit ook in de realiteit voorkomt. In de onderkant werden gaten gemaakt zodat het condenswater eruit kon lopen
De beschermingsmiddelen werden volgens aanwijzing van de fabrikant in de ‘testkasten’ (dorpels) aangebracht. Op kunstmatige wijze werd de winter nagebootst, met een plantenspuit vol met pekelwater werden de dorpels regelmatig bespoten. Dit om enerzijds de test te versnellen en anderzijds de winterse taferelen op de (Duitse) autowegen te simuleren.
Buiten op het terrein werden de 60 testdorpels uitgestald met steeds een gelijke afstand tussen de dorpels, blootgesteld aan weer en wind. In de testperiode werd er tussentijds met een endoscoop de ontwikkeling (van roest) binnenin de dorpels gevolgd.
Bron: Oldtimer-Markt, Sonderheft 35
Dank aan Ton ter Veer voor het insturen.
R 4,5,6 & 25
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
En hier is het hele artikel voor maar liefst 0.98 Euro te koop...
nou heb ik zitten denken hoe objectief is dit artikel eigenlijk??? heb laatst voor AK het een en ander moeten manipuleren, maar da viel mij op hoe makkelijk je info kan veranderen of anders kan doen lijken... maar volgens mij komt er ook wel 1 van de duurdere producten uit...
Ik heb met mijn vader overlegt en we smeren er over het hele chassis zwarte lak en als nodig eerst een primer(epoxy) en daarna gaat op de onderkant een laag betumen...
Roest komt tenslotte toch het meest van binnen dus waarom 3 lagen loodmenie(dat haast niet te krijgen is, de goede ouwe althans) en nog een laag owatrol en dan zwarte lak op de buitenkant... btw op de manier die Renault er oorspronkelijk op had zitten zat er ook niet al teveel op en gaat mijn savanne nu al goed 13 jaar mee... In de binnenkant van de balken willen we dan proberen op enkele lagen lijnolie te vernevelen.
Groet,
Gijs
Ik heb met mijn vader overlegt en we smeren er over het hele chassis zwarte lak en als nodig eerst een primer(epoxy) en daarna gaat op de onderkant een laag betumen...
Roest komt tenslotte toch het meest van binnen dus waarom 3 lagen loodmenie(dat haast niet te krijgen is, de goede ouwe althans) en nog een laag owatrol en dan zwarte lak op de buitenkant... btw op de manier die Renault er oorspronkelijk op had zitten zat er ook niet al teveel op en gaat mijn savanne nu al goed 13 jaar mee... In de binnenkant van de balken willen we dan proberen op enkele lagen lijnolie te vernevelen.
Groet,
Gijs
Savane 1993 =D
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Jij durft te twijfelen aan een serieus onderzoek door onze grundliche oosterbuurtjes ? Je hebt zeker niet gelezen dat professor Dieter Schuller von de Uni Oldenburg den Dauertest uberwacht hat ?
Het enige wat je erop zou kunnen aanmerken is denk ik:
1. Lijnolie is niet meegetest
2. De testbalken staan stil; als je iets vloeistof achtigs hebt zal het misschien wat minder erg zijn
3. Ze hebben de testbalken volledig aan hun lot overgelaten; bij je auto kun je zo nu en dan nog eens wat bij gooien.
Ik geloof overigens niet dat dat de uitslag beinvloedt, dat Mike Sanders vet is gewoon de top. Maar ja, wel rot aan te brengen, ik begin er niet aan.
Interessant is wel wat ze over Owatrol zeggen: door het condenswater wordt dit na verloop van tijd weggespoeld. Ofwel je moet er eigenlijk een waslaag achteraan gooien, of er om de zoveel tijd weer een nieuwe plens in gooien...
Het enige wat je erop zou kunnen aanmerken is denk ik:
1. Lijnolie is niet meegetest
2. De testbalken staan stil; als je iets vloeistof achtigs hebt zal het misschien wat minder erg zijn
3. Ze hebben de testbalken volledig aan hun lot overgelaten; bij je auto kun je zo nu en dan nog eens wat bij gooien.
Ik geloof overigens niet dat dat de uitslag beinvloedt, dat Mike Sanders vet is gewoon de top. Maar ja, wel rot aan te brengen, ik begin er niet aan.
Interessant is wel wat ze over Owatrol zeggen: door het condenswater wordt dit na verloop van tijd weggespoeld. Ofwel je moet er eigenlijk een waslaag achteraan gooien, of er om de zoveel tijd weer een nieuwe plens in gooien...
Klopt als een bus.
Pure Owatrol op een verse las van het binnen scherm boven de uitlaat gaat zonder problemen 2 jaar mee: Bij andere scherm kwam de roest er na het eerste jaar opnieuw door heen...
Owartol is dan ook een primer die ook voor een goede hechting van de volgende laag zorgt. Die er dan wel op moet...
Pure Owatrol op een verse las van het binnen scherm boven de uitlaat gaat zonder problemen 2 jaar mee: Bij andere scherm kwam de roest er na het eerste jaar opnieuw door heen...
Owartol is dan ook een primer die ook voor een goede hechting van de volgende laag zorgt. Die er dan wel op moet...
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo mei 29, 2005 1:09 pm
- Locatie: Nijmegen
De binnenkant van de balken van mijn GTL heb ik drie jaar geleden -zo goed en zo kwaad als het ging- met ML-Tectiel behandeld
Nu heb ik op dit forum al veel gelezen over Owatrol, lijnolie- gekookt en ongekookt.
Nu vraag ik me af, heeft het nog zin om alsnog een van de andere producten er overheen te spuiten?
Lost de tectiel op wanneer ik Owatrol of lijnolie gebruik of heeft het dan eigenlijk weinig of geen zin meer?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vast bedankt,
Kees.
Nu heb ik op dit forum al veel gelezen over Owatrol, lijnolie- gekookt en ongekookt.
Nu vraag ik me af, heeft het nog zin om alsnog een van de andere producten er overheen te spuiten?
Lost de tectiel op wanneer ik Owatrol of lijnolie gebruik of heeft het dan eigenlijk weinig of geen zin meer?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vast bedankt,
Kees.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt.
Ik heb ook nog een vraagje over lijnolie, is dat een soort van slaolie dat niet droog word? of is het net als lak die mooi strak opdroogt?
Ik heb in mijn dwarse achterbalk (waar ook de achterbank op vastzit)roest zitten, met de slijpschijf kan ik er verder niet bij... Hoe kan ik dit het beste aanpakken???
Ik heb in mijn dwarse achterbalk (waar ook de achterbank op vastzit)roest zitten, met de slijpschijf kan ik er verder niet bij... Hoe kan ik dit het beste aanpakken???
Savane 1993 =D
Hoe heb je geprobeerd het weg te halen Gijs? van onder af, of van boven af? Wellicht kan je er wel bij als je je koets er af tilt, (zie Folkerts (bijna) over the top restauratie) dan kan je overal goed bij. En dan weet je ook dat je het goed kunt uitslijpen en herstellen. Ik zeg dit omdat jij nog wel even de tijd hebt om je auto goed te krijgen, kan je net zo goed een beetje extra tijd besteden aan het ook echt goed krijgen, dan krijg je geen problemen meer met roest. (en dan kun je het goed behandelen met dat spul van Mike Sanders (zie artikeltje)) Rijd jij de komende 20 jaar in een auto waar je niets meer aan hoeft te doen!
Een quatrelle is het wel!