Spuitlesje

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Spuitlesje

Bericht: # 66435Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben al een paar weekjes bezig met de wondere wereld van zelf spuiten met de compressor en een bovenbeker. Na een paar evidente fouten (compressordruk te laag, verftoevoerventiel te ver open) kon ik het al best aardig. Zie hier het hoogtepunt tot dusver:
Afbeelding
Maar toen ging het helemaal fout bij het spatbord, na een tijdje spuiten kwam er niks meer uit de spuit, als ik dan losliet en opniew kneep kwam er weer een kwak. Ik dacht dat het ventiel verstopt zat, gooide op een onbezonnen moment de dop van de beker af en zette de spuit vol op het spatbord:
Afbeelding
Druipers dus. Er kwam ineens veel te veel uit, dus ik snel het verfventiel teruggeschroefd, en de rest netjes gespoten.
Maar hoe kwam het nu: er zit een beluchtingsdingetje in de dop, die zat behoorlijk vast en ik had hem derhalve nog nooit losgehaald laat staan gereinigd. Nu was ik enigszins desparaat en trok wat harder dan normaal... ziet er zo uit (na schoonmaken):
Afbeelding
Wijze les voor de volgende doe hetzelver leek me zo. Er moet lucht in de beker kunnen, anders trekt er onderdruk boven de verf zodat die niet meer vrij stroomt.
Bruut (of anderen), vallen deze druipers nog weg te schuren / polijsten zonder opnieuw spuiten ?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 66441Bericht Bruutmans »

Eeen druiper is weg te schuren,maar kost veel tijd.
Mijn advies is (maar wel gevaarlijker als schuren!) om ze te "scheren".
Neem een los scheermesje en scheer de druiper eraf.
Doe dit in fases!! En weet zeker dat de druiper knoerhard is!!
Dus zet NIET je mes in de druiper en snij em eraf of zo,nee kalm aan met je vorm van je druiper en scherm mee scheren,net zolang tot je tegen de gewone lak aankomt,dan even opschuren/polijsten met een klosje (liefst nat) tot het weg is. :wink:

Jammer van het druipgordijn Meneer de zwijger,maar ja foutje he,kan altijd gebeuren.
Bumpert ziet er lekker strak uit hoor :wink: :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 66442Bericht Willem de Zwijger »

Ah, scheren, nooit van gehoord, hoe lang denk je dat ik moet wachten voordat die druiper uitgehard is ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 66448Bericht R4F6GTX Automaat »

Willem de Zwijger schreef:... hoe lang denk je dat ik moet wachten voordat die druiper uitgehard is ?
ligt eraan wat voor lak je gebruikt hebt..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 66456Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb een 2k epoxy van de firma Deltron gebruikt.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 66467Bericht Bruutmans »

Hoe lang staat ie nu al te drogen?
Welke tijdsaanduiding geeft je lakbus?

Je kan stiekum voelen.
Druk op de blaar,beweegt ie nog dan niet dus,voelt ie "kweps" dan ook nie.
Echter fop je niet door te denken dat ie hard is!!
Buiten voelt ie hard,maar binnen is het week.
Beter een dag te lang gewacht als te vroeg geschoiren en dan gefopt zijn.

Ik raad je aan het scheren van boven naar beneden te doen,dus van de dunte van de druppel naar de druppel zelf toe.
Je kan proberen de druppel zelf iets uit te dunnen door alleen op de druppel zelf te krassen,tot je een groter vlak vlak hebt gecreeerd om dan vervolgens het hele ding te gaan scheren.

Experimenteer wat en vind voor jezelf het fijnste ding en ga daarmee verder,het is tenslotte een gevoelskwestie,al helemaal om aan te voelen,als de druppel ver weg is,om niet door de lak heen te scheren omdat je overijverig word of zo.
dan moet je alsnog het hele scherm weer spuiten hoewel je dan ook een spotrepair kunt overwegen,maar das wel erg moeilijk.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 66487Bericht Willem de Zwijger »

Geheel op mijn gevoel afgaand heb ik toch maar besloten een schuurpapiertje en een kurkblokje te pakken (na met mijn nagel in de druppel gecheckt te hebben dat de boel hard was). Dit ging prima, zij het dat de verf er net iets verder dan de druppel zo dun op zat dat ik er doorheen schuurde. Maar niet door de primer, dus dat was al heel wat.
Bij nadere inspectie bleken er toch vrij veel stofdeeltjes op te zitten. Ik denk: kijken of ik met korrel 2000 dit weg kan krijgen en toch glimmend houden. Maar dat wordt toch dof, dus pak ik zo'n tube waarmee je krasjes uit je lak kan weghalen, polijsten, maar ook daarvan wordt het niet glimmend. Bovendien zag ik in de spiegeling bij elke voormalig stofje een putje, dus eindigde ik de avond met een behoorlijke schuurinspanning waardoor de boel er nu weer gevlekt bij ligt...
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 66500Bericht Bruutmans »

Das jammer,maar uiteraard wel een les.
Als je nog eens schuurt aan een druppel zorg en dan voor dat je schuurblok goed stevig is en niet door kan buigen,zo schuur je op de plek waar je moet schuren en schuur je niet net naast de plek door de lak heen!!
Stofjes kan je het beste met 1000 of 2000 nat wegschuren.
Ja hier word de lak dof van,maar normaal gesproken poets je dat zo weer op met een polisher zoals commandant of zo,dus wat daar nu precies mis is gegaan?
Die putjes,heb je met je hand geschuurd of met je kurkblokje?,is dat blokje stijf?,snap je waar ik heen ga? :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 66504Bericht Bruutmans »

Ow ja wat dat "scheren" betreft.
Ik bedoel een oud mesje,geen gillette of dat soort spul,maar die losse mesjes die je echt zelf nog in moet zetten.
Mesje moet je dan ook in een hoek van 90 graden op de loper zettenen dan schrapen/krassen/scheren. :wink:

Oefen gerust op een ouwe deur of zo.altijd leuk om te doen.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 66507Bericht Neeelz »

Ik zag dat ze dat bij carglass ook doen: ze vullen eerst het sterretje in de ruit, harden het uit en daarna schrapen ze overtollig materiaal weg met een nieuw ouderwets scheermes. Ik vroeg nog of dat geen krassen gaf, maar als je het haaks op de ruit houdt, bij jou dus het paneel, gaat het goed, succes
Een quatrelle is het wel!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 66536Bericht Willem de Zwijger »

T' is inderdaad verrekte lastig om te kijken waar je aan het schuren bent, je zit zo naast de druppel te schuren, eigenlijk moet je een heel smal houtje nemen of zo om te zien waar je bent.
Die putjes heb ik op de hand weggeschuurd, zo'n blokje kurk vindt ik ook niet zo fijn.
Anyway, ik heb de hele boel met korrel 280 nat nageschuurd, en gisteravond weer gespoten. En nu ziet het eruit als een droom....
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 66540Bericht schoapke »

foto 8)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 66542Bericht Bruutmans »

Er zijn rubberen "tonnetjes" verkrijgbaar,ongeveer een gulden in diameter en een 2 tot 2,5 cm hoog.
Hier kan je een polijstcirkeltje opplakken (sterretje) en daarmee kan je perfect dat soort geintjes behandelen.

En idd willen we foto`s!! :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 66565Bericht Willem de Zwijger »

Ja ja, rustig, daar komt de foto al .....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 66568Bericht Bruutmans »

Kijk eens aan,het glimmende resultaat!!
Puik werk Zwijgende man.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Plaats reactie