water aan de kook

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
mariska
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:16 pm
Locatie: ommen
Contacteer:

water aan de kook

Bericht: # 64752Bericht mariska »

HELP, het water kookt, overal rook... aah.

Het lampje van mijn koelwatertemperatuur op het dashboard ging steeds knipperen / branden als ik boven de 60 km p/u ging rijden. Een kennis zei: "oh gewoon even dat temperatuursensortje vervangen en dan doet ie het wel weer". Dus dat hebben we braaf gedaan. Bij het volgende ritje kwam mijn R4tje toch oververhit terug.. rook aan alle kanten. Bleek dat het water was gaan koken. Wat moet ik doen om weer rookvrij de weg op te kunnen?
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 64753Bericht Vincenti »

Mariska,

De kans is groot dat je een probleem hebt met je koelsysteem.

(Mijn open deur voor vandaag)

Ervan uitgaande dat je voldoende koelvloeistof in je systeem had voor je de weg opging, zou ik in eerste instantie de thermostaat controleren.

Het makkelijkste is om deze weg te halen en te kijken of-ie dan weer warm loopt (of de thermostaat in een pannetje water leggen en opwarmen. Kijken of het mechaniek opent.)

Blijkt het daar niet aan te liggen en je bemerkt verder geen waterlekkages, dan zou het een verstopte radiateur kunnen zijn, een defecte waterpomp (vrij kleine kans) of een niet aangedreven waterpomp (te slappe of losse v-snaar?). Ten slotte kan er nog ergens een verstopping in het koelsysteem zitten.

Als ik het zou hebben, zou ik mijn geld op de thermostaat verwedden.

Suc6!
6TL77
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 64759Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou mijn geld inzetten op een kapotte thermoschakelaar in de radiator. Of dit inderdaad het probleem is kun je vrij makkelijk zien: zet de auto aan, doe de kap open, wacht een kwartiertje of zo, voel met je hand of de radiator heet wordt, dan moet de fan een keer gaan draaien. Doet hij dat niet dan wordt de motor steeds warmer en gaat op een goed moment het rode lampje branden.
Als de radiator niet warm wordt is de thermostaat de hoofdverdachte.
Als de radiator wel heet wordt, maar de fan niet gaat draaien kan uiteraard ook de fan zelf nog kapot zijn, of stekkerverbindinkjes gecorrodeerd, maar de thermoschakelaar is dan toch de eerste verdenking.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: water aan de kook

Bericht: # 64768Bericht Rudi »

mariska schreef:HELP, het water kookt, overal rook... aah.

Het lampje van mijn koelwatertemperatuur op het dashboard ging steeds knipperen / branden als ik boven de 60 km p/u ging rijden. Een kennis zei: "oh gewoon even dat temperatuursensortje vervangen en dan doet ie het wel weer". Dus dat hebben we braaf gedaan. Bij het volgende ritje kwam mijn R4tje toch oververhit terug.. rook aan alle kanten. Bleek dat het water was gaan koken. Wat moet ik doen om weer rookvrij de weg op te kunnen?
Ik kan je niet helpen om weer rookvrij de weg op te gaan, maar mocht je naar een garage willen rijden, kun je bij aanvang vast je verwarming op warm zetten en de ventilator op voluit, hiermee krijgt je 4tje toch voldoende koeling om te blijven rijden.
mariska
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:16 pm
Locatie: ommen
Contacteer:

Bericht: # 64795Bericht mariska »

hmm ja mijn verwarming die doet het dus niet...

maar ik heb een klein stukje gereden zonder er iets aan te veranderen en de rook is weg... maar ik vertrouw het nog niet zo, dus ik zal die dingen in de eerste reactie eens gaan testen.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 64804Bericht Le Car »

Kapote kachel betekend meestal ook een slecht koel systeem.

Niet meer gaan rijden voordat je zeker weet dat het goed is.
Als er nu al stoomwolken uit de uitlaat komen ben je iig zeker te laat. :cry:

Ik hoop het niet, de koppakking gaat met een steeds kokende moter zeker niet lang mee.

Loop met een handige Harry eens goed je koelsysteem na en heck iig of de radiator warm wordt en of de fan aanslaat.

Succes
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
mariska
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:16 pm
Locatie: ommen
Contacteer:

Bericht: # 64823Bericht mariska »

oke, de thermostaat is nog goed. jammergenoeg is het probleem er niet minder op geworden. er zit nu een scheurtje in de rubberenslang waar die thermostaat in zit en daar spuit water uit. en er komt nu ook water uit mijn uitlaat. dit kan niet goed zijn.
(ik vind het wel wat vreemd dat met het vervangen van het sensortje ineens zulke grote problemen tevoorschijn komen, want daarvoor reed hij gewoon lekker)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 64827Bericht Willem de Zwijger »

En heb je gezien of de fan ging draaien ? Ik zou even voor nood wat van die brede tape om de slangen wikkelen daar waar het lekt, en hem weer laten draaien, dan kun je zometeen tegelijk een nieuwe slang kopen en evt andere nieuwe onderdelen.
De conclusie dat deze ellende komt van het vervangen sensortje is trouwens onjuist: het probleem begon met een te hoge temperatuur, daarom ging het rode lampje branden. Hoge temperatuur geeft een druk in de leiding die hoger is dan normaal (door het koken), daardoor is de de slang gescheurd.
Dat water uit de uitlaat kan duiden op een lekke koppakking, maar het kan ook heel normaal condensatie zijn van water wat het resultaat is van het verbranden van de benzine. Als je de motor laat draaien, en hij is nog niet heet, zie je dan geborrel in het vaatje waar de koelvloeistof bijgevuld moet worden ? Dat zou een slecht teken zijn.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 64834Bericht Rodeo-6 »

Oke, hij/zij/het kookt

Dus hij/zij/het krijgt het te warm.

Of je waterpomp pompt niet meer
of je radiator is verstopt
of de schakelaar van je elektrische fan is stuk.
(deze kan je tijdelijk door verbinden)

P.s. een beetje water uit de uitlaat is normaal.

ik ga voor de waterpomp, tenzij het een import 4 is dan voor de radiator.
>> Doe mij maar een DAF <<
mariska
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:16 pm
Locatie: ommen
Contacteer:

Bericht: # 66001Bericht mariska »

oke het bleek een haperende thermostaat volgens een kenner. (ik had het niet herkend want hij werkte wel, maar niet goed genoeg)
nou moet ik die thermostaat in die slang doen, maar stom stom stom , ik ben vergeten hoe die erin moet (aangezien ik geen instructieboekje heb kan ik dit ook niet nakijken) kan iemand me zeggen welke kant naar welk onderdeel moet?

groetjes mariska
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 66003Bericht jbeekmann »

Die dikke staaf moet naar je waterpomp wijzen en dat kleine luchtgaatje moet naar boven gedraaid zijn.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie