alle remmen vastgelopen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

alle remmen vastgelopen

Bericht: # 61647Bericht Bauke »

Eindelijk eens aan die remmen begonnen maar snap er voorlopig weinig van.

Tegelijkertijd zijn enige tijd geleden alle remmen vastgelopen. achter muurvast voor nog enigszins te bewegen. Dus zelfstellend mechanisme handrem lijkt me niet de oorzaak omdat de handrem immers op de voorwielen zit (Aldus de boeken). Remleidingen achter zijn niet zo lang geleden nog vervangen.

Helaas kan ik ze in mijn eentje niet ontluchten, want geen vacuumpomp of ander hip apparaat bij de hand. omdat alle jongens me tegelijk in de steek hebben gelaten zit ik aan hoofdremcilinder te denken, maar als die kapot is ga je volgens mij alleen maar minder remmen in plaats van teveel....

Goed, ik duik er maar weer eens onder maar stel hier mijn vraag alvast en hoop op een briljante ingeving van één van jullie als ik tegen het eind an vanmidag mezelf in wanhoop maar weer tot het forum wend.

Heeft iemand een idee van een oorzaak en kan me daarmee een stapje dichter bij de oplossing brengen?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 61648Bericht R4F6GTX Automaat »

Je hebt toch die F6 (van Brecht)? Die heeft de handremmen op de achterwielen hoor.
Tis idd mogelijk dat je hoofdremcylinder kuren heeft. Staat ie al lang stil of zo? Als je dan op de rem trapt kan binnenin de hfdrmclndr de boel niet terug komen dus dat de remmen erop blijven staan. Je kunt ook effe met een sleuteltje elk vast wiel even het nippeltje opendraaien en vrijwel meteen weer dicht, dan kan de druk eraf en zal de wagen weer kunnen rollen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 61649Bericht Le Car »

Als jij pipo hebt zitten er handremkabels op je achter remankerplaten.

Wel moeten er achter een goed naar de remmen gekenen worden,vorig jaar al,omdat aan een kant bendix en aan de anderkant Gerling zit.

Dan krijg je vanzelf remverschil.

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 61650Bericht Bauke »

Tja, soms gaat het vanzelf

De twee achterwielen waren al verwijderd en de wagen staat aan beide kanten op een steun. Kom ik net naar buiten: allebei de kanten los??!!? toch wel. Zit er nu aan te denken dat de wagen te zwaar belast was en dat de wielen gewoon aanliepen, maar dan had ik wel ergens slijtagesporen moeten vinden.....

Goed de handrem zit dus inderdaad achter en de achterwielen zijn los. Nu voor maar ff op de steunen zetten kijken of die ook vanzelf los gaan en anders die ff ontluchten.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 61651Bericht jbeekmann »

Ik denk dat voor de schijven gewoon aangeroest zijn, dat loopt wel los :D met rijden...
Achter moet er idd eigenlijk één kant (rechts dacht ik) een ander systeem op met nieuwe schoenen (links heeft al nieuwe). Dan alles goed schoonmaken en de draaiende delen invetten. Goed ontluchten en hoppa!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 61656Bericht Rodeo-6 »

Wat meestal vast gaat zitten zijn de voorremmen, dan niet zozeer de blokjes maar het wil wel eens voorkomen dat de zuigers die tijdens het remmen naar buiten gaan door roest of vuil niet meer of onvoldoende terug komen.
Gevolg, loei hete velgen en verbrande remmen.
>> Doe mij maar een DAF <<
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 61660Bericht Hugo »

Een keer mee gemaakt: een slimme sleutelaar die de vrije slag op het pedaal negatief had in gesteld. Resultaat: intrappen en remmen. Doordat op deze manier de terugloop gaatjes in de hoofdremcilinder afgesloten worden, blijven de remcilinders onder druk en worden de remmen tijdens het rijden loei heet tot de zaak vast loopt en de auto geen kant meer op wil. Na een half uur, toen de zaak was afgekoeld, liep alles weer.

Remedie: terug stellen en alle rem voeringen vervangen.

Hoop dat dit niet het geval is... :wink:
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 61698Bericht Bauke »

toch het geval dat rodeo beschreef,
Klauwen en blokken verwijderd, alles ff gepoets (toen hing ik nog de theorie van Jasper aan) en voila, alles soepel, voor de zekerheid ff remmen voordat ik er weer de weg me opga en: voila alles weer vast (alleen links voor dan) iemand een snelle manier (lees: liefst zonder alles uit elkaar te moeten halen en daarna weer alles te ontluchten) om de remcilinder (die tegen de klauw duwt) weer vlot te trekken?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 61703Bericht jbeekmann »

Dus je wilt 'm lostrekken, om hem daarna weer vast te trappen?
Als het alle zuigers zijn (en dus niet de hfdrmclndr) dan zul je ze allemaal los moeten halen, zuigers en cilinders schoonmaken met fijne staalwol (0000) of vervangen en met nieuwe rubbers weer monteren. Dan moet dus de complete klauw uit elkaar... Klotewerk ja...
Kan ook nog in de hoofdremcilinder zitten of in de leidingen die vol prut zitten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 61704Bericht Hanz »

Bauke schreef:iemand een snelle manier om de remcilinder (die tegen de klauw duwt) weer vlot te trekken?
Vlot trekken zonder demonteren dan denk ik aan tegen de zuiger tikken met een drevel of zoiets (oppassen dat je het rubber kapje niet molt). Maar dan blijft de oorzaak van het vastlopen waarschijnlijk zitten.

Hmm, als het dingt blijft hangen en er zit ergens aangekoekte drek (wsl in de wielremcilinder) dan kan je het ding wel weer gangbaar maken door goed schoon te boenen, maar je loopt sowieso het risico dat het ding daarna alsnog snel kapot gaat (en dan definitief, het blijft een oud ding). Waarom zou je niet gewoon een nieuwe cilinder monteren? Zoveel kost zo'n ding nou ook weer niet, en je bent gegarandeerd een tijdje van het gezeur af. En waarschijnlijk gaat het monteren van een nieuwe ook nog eens sneller dan reviseren.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 61708Bericht Bauke »

daar zit ik nu inmiddels ook aan te denken, of een andere optie, ik knijp de remleiding dicht en rij zonder linker voorrem naar het Maas Waal kanaal. stap uit en geef het geheel een zetje..... Maar dat zou te snel toegeven zijn.

Klauw is er inmiddels volledig af, maar die cilinder zit muur en muur vast. zware hamer bood ook geen verlossing. Om de cilinder te vervangen zal ie er toch eerst uit moeten
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 61709Bericht R4F6GTX Automaat »

Waarom zo gauw opgeven en het ding weggooien? om het grijs-kenteken-op-gas moet je het niet doen. zeker niet met de sterk stijgende benzineprijzen. 2x tanken in de maand en je bent al goedkoper uit...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 61712Bericht Hanz »

Bauke schreef:Maas Waal kanaal. stap uit en geef het geheel een zetje.....
Hoedt u voor de toorn van Brecht...
Bauke schreef:cilinder zit muur en muur vast. zware hamer bood ook geen verlossing.
Ik dacht dat cilinders met boutjes vast zaten en dat je die met steeksleutels loshaalt. En WD40. Of kapot boort.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 61721Bericht Bauke »

Het is dus alléén de remcilinder van links voor. De klauw is er al af en de zuiger zit er nog steeds in vast. Ik heb zojuist even overlegd en hij meldde dat ie niet van plan was de komende duizend jaar van zijn plek af te gaan. Diplomatie houdt hier op en grof geweld zal gebruikt moeten gaan worden. Ik heb nog geen bouten en of moeren ontdekt. alleen de ingang van de remleiding en het ontluchtingsdopje.

Als ik vannacht in een visioen geen geweldig idee opdoe, neem ik hem morgen mee naar de garaasj.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 61722Bericht R4F6GTX Automaat »

Hanz schreef:....... en dat je die met steeksleutels loshaalt. .........
Heb jij geen ringsleutels? Met steeksleutels draai je toch elk kopje van het moertje/boutje rond, zeker die kleine M6jes van de remcylindertjes en een ringsleutel past er zo makkelijk op.. Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie