band demonteren van velg

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Boalder
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Baarlo (L)

band demonteren van velg

Bericht: # 59908Bericht Boalder »

Tips?

Als je in verweggiestan zelf je binnenband wil plakken, of een andere buitenband op de velg wil zetten hoe krijg je een en ander dan gedemonteerd? Met bandenlichters krijg ik de buitenband aan "binnenzijde" vrij gemakkelijk los van de velg. Aan de "buitenkant" lukt dit maar voor een paar milimeter. Krijg de buitenband met de bandenlichters niet over de bobbel van de velg. Wie heeft er bruikbare tips.
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 59912Bericht Hugo »

Is dit het probleem waar je over de band rijdt om hem van de velg naar beneden te krijgen?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 59917Bericht Willem de Zwijger »

Ik kan persoonlijk nauwelijks geloven dat je de band eraf zou kunnen krijgen zonder zo'n bandenlichtmachine...
Boalder
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Baarlo (L)

demonteren band van velg

Bericht: # 59923Bericht Boalder »

Er moeten toch hulpmiddelen zijn zoals hefboomachtige toestanden waarme je de buitenband van de velg drukt. Zit zelf te denken aan een plaat met scharnierpunt en lange hefboom met drukpunt waarme je dan de buitenband (naar binnen) van de velg schuift zodat de velg uit de band genomen kan worden (of de band van de velg).
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: demonteren band van velg

Bericht: # 59972Bericht Hugo »

Boalder schreef:Er moeten toch hulpmiddelen zijn zoals hefboomachtige toestanden...
Hulpmiddelen of geluk :wink:

Soms willen een paar klappen met een rubberhamer voldoende zijn om de band te laten beseffen dat je hem van de rand van de velg naar het midden wil hebben, maar meestal is er meer voor nodig.

Een vastpunt om de hefboom aan te maken ( of een even lange boom op de grond ), met een blokje dat de band naar beneden drukt.

Als de band los om de velg ligt, is er rumte om m.b.v. bandenlichters de band van de velg te lichten.

Het lastigste deel blijft het los van de velg duwen of slaan zonder de velg of de band te beschadigen. Als je het gewicht van een auto gebruikt door over de band te rijden, dan kan er van alles fout gaan, zoals het lanceren van de band. Dan is het veiliger om een hefboom onder de auto te leggen en een blokje op de band tegen de velg en hopen dat de band naar benden gaat en niet de auto omhoog.

Hoop dat je vodoende inspiratie uit al deze verhalen kunt halen om de klus te klaren.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Aldert Hage
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 12:43 pm
Locatie: Heerhugowaard

Bericht: # 59976Bericht Aldert Hage »

Je hebt het over een soort hefboom. Welnu ik heb er zo één; het werkt als volgt: eerst heb ik een stevige u-balk van ca. 5 cm breed en dik ca. 4 à 5 mm dik en hoog ca. 4 cm aan de buitenkant van de buitenmuur bevestigd, omdat als je het binnen doet van je garage dan heb vaak geen ruimte om en de band eraf te halen en de auto op assteunen te laten staan. De balk is ca. 1 m lang en om de 4 cm is er door de zijkanten een gat geboord, waar een bout doorheen kan. Nu heb ik een soort bandenlepel ooit van mijn schoonvader gekregen, die vervolgens scharnierend bevestigd zit aan een lange ijzeren staaf. Je snapt em al de bout gaat in een bepaald gat afhankelijk van de dikte van de band en de lepel zet je op de rand van de band en dan duw je de hefboom naar beneden en floeps de band schiet naar beneden, werkt altijd! De lepel heeft de vorm van een halve maan en is vrij dik ca. 1,5 cm en redelijk scherp aflopend naar de rand. Hij lijkt op een partje van een sinasappel, waar dan precies in het midden haaks een dikke stang gelast is van ca. 25 cm lang. Een beetje doe-het-zelver kan zo'n ding maken.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 59977Bericht Bruutmans »

fotootje misschien van dit apparte doch zeer handige werktuig voor de "ik maak em zelver" :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Aldert Hage
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 12:43 pm
Locatie: Heerhugowaard

Bericht: # 59981Bericht Aldert Hage »

Komt eraan, maar kan nog wel een week duren, want ik heb net een nieuwe digitale camer gekocht en ik moet me er nog in verdiepen hoe dat ding werkt, maar je krijgt een foto, beloofd.
Groetjes Aldert
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 59982Bericht Bruutmans »

Het knopje bovenop moet je indrukken dan maakt ie een foto :D :wink:
hahaha
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Aldert Hage
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 12:43 pm
Locatie: Heerhugowaard

Bericht: # 59993Bericht Aldert Hage »

Als alles zo simpel is in het leven dan zijn we van een hoop problemen verlost, maar geduld het komt goed!
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 59999Bericht Bruutmans »

Het leven is zo simpel als dat je het zelf moeilijk maakt toch?! :wink: :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Plaats reactie