motor prutteld
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
motor prutteld
beste mensen,
sinds een tijdje kamp ik met de volgende problemen;
- de 4 (1108cc) prutteld en stoot, vooral in derde en voornamelijk in vierde versnelling,
- de auto is minder krachtig, verlies van minstens 10kmh op top,
- hij heeft eerder op een korte afstand(6km) +/- de helft van zijn vermogen verloren en toen weer hervat.
wat moet ik? is het de carburateur, of gewoon troep in mijn tank? of zou het met afstelling van ontsteking te maken hebben en/of bougies? ik hoor het graag.
sinds een tijdje kamp ik met de volgende problemen;
- de 4 (1108cc) prutteld en stoot, vooral in derde en voornamelijk in vierde versnelling,
- de auto is minder krachtig, verlies van minstens 10kmh op top,
- hij heeft eerder op een korte afstand(6km) +/- de helft van zijn vermogen verloren en toen weer hervat.
wat moet ik? is het de carburateur, of gewoon troep in mijn tank? of zou het met afstelling van ontsteking te maken hebben en/of bougies? ik hoor het graag.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
A: zou zo moeten zijnCas schreef:Staat er een fatsoenlijke beschrijving voor het stellen van kleppen in de "revue technique" of moet ik naar een kenner?
alvast bedankt
B: kan
Kleppen stellen doe je bij koude moter, zonder de bougie's erin.
Je krinkt hem aan 1 kant op en zet h'm in de vierde versnelling, zodat je met het vrij hangende voorwiel de moteur kan rond-draaien.
P.s. dan wel op de handrem zetten.
Heb je dat lange zwarte ding er af en draai je vervolgens aan het wiel, en zie je van alles op en neer bewegen.
Dit zijn je klep tuimelaars die worden aangestuurd door de stoterstangen die worden aangestuurd door de nokken as die wordt aangestuurd door een ketting verbonden met de krukas.
Maar dit terzijnde.
Hoe weet je nu wanneer je welke klep kan stellen en welke niet als je dit niet weet ?
Nou, dat is niet zo moeilijk.
Een moteur doet met een bepaalde logica z'n ding.
Met het stellen van kleppen is het handig om te weten dat de eerste cyl. samen werkt met de vierde cyl. .
En dat de tweede samenwerkt met de derde.
Andersom dus ook, vier met 1 en drie met twee
Als je deze twee getallen bij elkaar opteld kom je op ......
Dit getal moet je onthouden.
Nu de practijk, je gaat aan het wiel draaien en je ziet dat kleppen in gedrukt worden enzo, de ene is de inlaat de andere de uitlaat klep.
Wanneer je ziet dat de ene klep van een cylinder omhoog komt en dat daarna de naast gelegen klep in gedrukt wordt, heb je een cylinder te pakken die op tuimelen staat.
Zet hem dan als eerste precies op het tuimel moment, door aan het wiel voor of achteruit te draaien.
Deze kan je dan niet stellen, maar degene van het getal min het nummer van de cylinder die nu op tuimelen staat.
Vervolgens herhaal je dit ritueel met de overige kleppen.
Welke is dan de eerste ?
Dat maakt in dit verhaal niet uit, of bij de radiator of bij het raam, wat je makkelijk vind,
Succes
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad