Portuguese R4 met accu / dynamo troubles
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Portuguese R4 met accu / dynamo troubles
Beste Mensen,
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een (spaanse/portuguese) R4 GTL uit 87! Blij!!! Ik heb deze in Portugal gekocht en heb hem terug gereden 'all the way' naar Nederland. Drie dagen overgedaan, 3100km! Wat een reis.... en heb er geen (grote) problemen mee gehad..... tenminste tot 12 kilometer voor het eindstation. Toen doofden langzaam de lampen, met als gevolg dat het niet meer veilig was om de reis voor te zetten. Na een korte stop, probeer ik hem weer aan de praat te krijgen. Niet dus.... logisch: geen licht en dus valt ie niet te starten. Ik mensen gebeld die me konden ophalen (gelukkig niet uit Spanje) en we hebben hem aan de praat gekregen met deze hulp troepen (electrisch infuus). Het begin van dit laatste stukje reis waren de lampen prima, maar wederom doofden ze langzaam en gestaag. Uiteindelijk toch nog het eindstation veilig bereikt. Gelukkig! Maar waar zit nu het probleem? M.a.w. is de dynamo stuk (en hoe kan ik dat zien) heeft het te maken met de distributie naar de dynamo of is het de accu die zeg maar versleten is en hoe kan ik dat testen?
alvast bedankt,
Foggy B
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een (spaanse/portuguese) R4 GTL uit 87! Blij!!! Ik heb deze in Portugal gekocht en heb hem terug gereden 'all the way' naar Nederland. Drie dagen overgedaan, 3100km! Wat een reis.... en heb er geen (grote) problemen mee gehad..... tenminste tot 12 kilometer voor het eindstation. Toen doofden langzaam de lampen, met als gevolg dat het niet meer veilig was om de reis voor te zetten. Na een korte stop, probeer ik hem weer aan de praat te krijgen. Niet dus.... logisch: geen licht en dus valt ie niet te starten. Ik mensen gebeld die me konden ophalen (gelukkig niet uit Spanje) en we hebben hem aan de praat gekregen met deze hulp troepen (electrisch infuus). Het begin van dit laatste stukje reis waren de lampen prima, maar wederom doofden ze langzaam en gestaag. Uiteindelijk toch nog het eindstation veilig bereikt. Gelukkig! Maar waar zit nu het probleem? M.a.w. is de dynamo stuk (en hoe kan ik dat zien) heeft het te maken met de distributie naar de dynamo of is het de accu die zeg maar versleten is en hoe kan ik dat testen?
alvast bedankt,
Foggy B
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Proficiat met de GTL. Dit is vast geen groot probleem.
Ging het laadstroomlampje onderweg niet branden? Dat zou je nl. verwachten als de dynamo niet meer goed werkt.
Check eerst de toestand van de V-snaar over de dynamopoelie (niet te slap?). De dynamo kan een garage eenvoudig testen, of je kan het zelf met een multimeter. Meet de spanning aan de accupolen bij draaiende motor (geef evt. wat gas bij). Het moet ongeveer 14 V zijn tegen 12 V in rust.
Probeer de accu eens op te laden met een geschikt apparaat. Een kapotte accu houdt de spanning niet lang vast. Laat de accu testen of wissel 'm even met een geleende accu waarvan je weet dat die goed is.
Ging het laadstroomlampje onderweg niet branden? Dat zou je nl. verwachten als de dynamo niet meer goed werkt.
Check eerst de toestand van de V-snaar over de dynamopoelie (niet te slap?). De dynamo kan een garage eenvoudig testen, of je kan het zelf met een multimeter. Meet de spanning aan de accupolen bij draaiende motor (geef evt. wat gas bij). Het moet ongeveer 14 V zijn tegen 12 V in rust.
Probeer de accu eens op te laden met een geschikt apparaat. Een kapotte accu houdt de spanning niet lang vast. Laat de accu testen of wissel 'm even met een geleende accu waarvan je weet dat die goed is.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Ik gok op de bekabeling naar de dynamo.
Loop ze maar eens na.
Anders moet het lampje toch gaan branden.?
Ook kan de accu stuk zijn,wissel deze idd maar eens om met een ander.
v-snaar kan evt ook nog.
Check ook eens of het waarschuwingslampje zowiezo werkt.
Michiel
Loop ze maar eens na.
Anders moet het lampje toch gaan branden.?
Ook kan de accu stuk zijn,wissel deze idd maar eens om met een ander.
v-snaar kan evt ook nog.
Check ook eens of het waarschuwingslampje zowiezo werkt.
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
door gewoon (met de sleutel) op contact te zetten.R5lecar schreef: Check ook eens of het waarschuwingslampje zowiezo werkt.
Michiel
Revisiesetje van nieuwe koolborsteltjes inclusief spanningsregelaar (1 geheel) kosten net geen 20 euro, makkelijk zelf in te zetten. Tenzij de lagers uit de dynamo liggen, dan kun je 'm beter wegbrengen.
Dat checken van de lampjes(koeling en dynamo)doe ik altijd als ik ik de auto stap.
Is inmiddels een automatisme geworden,vandaar het ontbreken van verdere uitleg.
Zo ene revisieset voor de dynamo kun je die overal kopen.
Of zijn daar speciale pauls"spaceship"automaatr4f6 winkels voor?
Als je mij een merk en onderdeel nummer zou kunnen geven kan ik het hier in het midden van het land ook eens proberen aan te schaffen.
Is inmiddels een automatisme geworden,vandaar het ontbreken van verdere uitleg.
Zo ene revisieset voor de dynamo kun je die overal kopen.
Of zijn daar speciale pauls"spaceship"automaatr4f6 winkels voor?
Als je mij een merk en onderdeel nummer zou kunnen geven kan ik het hier in het midden van het land ook eens proberen aan te schaffen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ik haal (bijna) alles in de plaatselijke Lausulec automaterialenshop. Ik moet toch zo'n setje halen voor de dynamo van die van mijn zwager dus zal dat maandag of zo effe doen, dan post ik dat nummer wel.
Tis eigelijk geen dynamo (gelijkstroom) maar een alternator (wisselstroom) maar in de volksmond.....
Tis eigelijk geen dynamo (gelijkstroom) maar een alternator (wisselstroom) maar in de volksmond.....