Ontsteking afstellen : revisited!!!!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Ontsteking afstellen : revisited!!!!

Bericht: # 51147Bericht Mustangsally »

Geachte allemaal,

Nadat ik eindelijk mijn rijbewijs heb gehaald, de R4 van mijn vriendin meegenomen. Komt dat ellendige auto-tje amper op de 80/90 kilometers per uur. Met andere woorden, hij loopt echt heel erg slecht.

Dus R4 forum doorgeneusd op zoek naar tips en antwoorden. Mijn vermoeden werd al bevestigd : het zal aan d ontsteking liggen. Boek erbij, en eerst maar eens de afstand tussen de puntjes bekijken, deze hoort 0,40 millimeter te zijn, en is,.... in ieder geval niet waar te nemen met het blote oog. De puntjes zien er ook niet helemaal lekker uit, en vervangen is dus het devies, maar er is ook iets heel anders waar ik niet uitkom :

Er loopt bij mij een soort van stelschroef van de buitenkant van het ontstekingshuis naar het vaste gedeelte van de contactpuntjes toe? Dit kom ik in de boeken niet tegen. Het gaat om een Ducellier ontsteking van een 850cc. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken, contactpuntjes eraf, en dan als eerste op de juiste openingsafstand stellen, en daarna timing controleren?

Graag raad, want ik sta op het punt om het ellendige auto-tje in de fik te zetten. Ook klopt helaas de prijs van een stroboscoop met contacthoek meter niet echt meer , bij Brezan, €140.- Excl. BTW. Dank U.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 51149Bericht Le Car »

Die stelmoer buiten is voor de afstelling van de contacthoek,
57 -/+ 3 graden.

Als je hieraan stelt veranderd ook weer enigzins de contactpunt afstand.

Het is dus de kunst en de opening tussen de puntjes en contacthoek gezamlijk goed te krijgen.

Daarna heeft bet pas zin de onsteking op tijd te zetten.

Zal ff kijken naar een plaatje.Zat er van de week zelf ook al mee te prutsen omdat de wagen pingelde.

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51200Bericht Willem de Zwijger »

Hmmm, er moet toch een stroob te vinden zijn voor de helft van die prijs. Verder zoeken zou ik zeggen. Al bij Conrad gekeken ? Of als je sneller wilt, de Gouden Gids. Of Google ?
Trouwens, die afstelling aan de buitenkant van het huis zit ook op mijn 1400, het werkt geweldig, behalve......als je puntjes wilt wisselen. Ik moest er twee weken geleden aan geloven toen ik na lang stotteren op 5 km van het clubmagazijn stil stond. Mijn vriendin sleepte me weer naar huis met haar GTL, en toen begon ik mijn goocheltruc op de puntjes. Damn, watt een geklooi was dat, ik draaide het moertje aan de buitenkant eraf om de puntjes eruit te krijgen. Dat had ik nooit moeten doen, want die veer is harstikke strak, en ik kreeg hem er met geen 10 paarden meer in. In diepste nood heb ik toen maar een stukje van de veer afgeknipt, maar ja, dan slaap je meteen weer minder. Anyway, hier is hoe het misschien wel moet: draai het moertje aan de buitenkant zo los mogelijk maar absoluut niet eraf. Draai dat boutje/moertje waar de bobinedraad en de draad van het puntje mee vast zitten helemaal los en eruit om zoveel mogelijk ruimte te creeren. Als je nu heel knap bent kun je het puntje eruit freubelen (ik spreek niet uit ervaring helaas).
Nog even voor alle duidelijkheid: never mind de afstand tussen de puntjes, die 0.4 mm is een willekeurig getal waarmee je de auto allicht aan de praat krijgt. Maar waar het om gaat is de contacthoek, de contacthoek en de contacthoek. Die bepaalt of de vonk slap of sterk wordt.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51203Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb jij het nou over afstellen van de contactpuntjes????
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 51206Bericht Le Car »

Hoezo,De mijne is van Hella en heb ik in 2002 gekocht bij de Brezan.

Dit is een stuk uit de 2002 folder,prijzen kunnen iets hoger zijn maar geen tientallen euro.(zijn ex.btw)

Ik heb de analaloge en die is prima

Afbeelding
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51233Bericht Willem de Zwijger »

R4F6GTX Automaat schreef:Heb jij het nou over afstellen van de contactpuntjes????
Ik heb het over puntjes verwisselen (daar Mustangsally vermoed dat zijn puntjes versleten zijn), en daarna kort over afstellen.

Over de stroob: ik heb ook die middelste, dat analoge ding waar je ook de contact hoek mee meet. Die duurdere is wel vet cool gaaf, met instelbare voorontsteking, maar dat is nice to have.
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 51264Bericht Mustangsally »

Willem de Zwijger schreef:
R4F6GTX Automaat schreef:Heb jij het nou over afstellen van de contactpuntjes????
Ik heb het over puntjes verwisselen (daar Mustangsally vermoed dat zijn puntjes versleten zijn), en daarna kort over afstellen.

Over de stroob: ik heb ook die middelste, dat analoge ding waar je ook de contact hoek mee meet. Die duurdere is wel vet cool gaaf, met instelbare voorontsteking, maar dat is nice to have.
Vandaag de nieuwe puntjes en meteen een nieuwe condensator opgehaald. Meteen een steeksleuteltje om de contacthoek van buitenaf te kunnen stellen en een proeflampje om te kijken wanneer de punten weer contact maken enzo.

Ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen, in ieder geval, eerst uitwisselen, daarna contacthoek afstellen, afstand afstellen en timing controleren, en hopelijk rijdt hij weer als een zonnetje zometeen.

Als iemand nog tips heeft hoor/lees ik dat graag.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51265Bericht Willem de Zwijger »

Kijk, dat is de spirit , er tegen aan tot het opgelost is !
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 51299Bericht Mustangsally »

Zo, opgelost, ik dacht er duidelijk weer moeilijker over dan het was.

Het meeste werk was misschien nog wel de oude er netjes uit te halen. In ieder geval was het hard nodig om ze te vervngen bleek al gauw. Dat kunststof nokje was zo goed als weg, dus vandaar dat de punten amper nog open gingen.

Nadat ik de nieuwe punten erin had zitten ( wat inderdaad best even pielen was met die sterke veer van de contacthoekafstelling ) bleken ze helemaal open te blijven. Dus eerst de ruimte tussen de punten afgesteld op 0,40 mm, en toen de conacthoek, deze bleek al heel behoorlijk te zijn. Toen met een geleende stroboscoop nagemeten, contacthoek is nu 58 graden. Helaas heb ik met de stroboscoop op cilinder 1 geen merktekens op het vliegwiel kunnen ontdekken ( ervanuitgaande dat cilinder 1 de cilinder het dichtste bij het vliegwiel is ).
Gezien hoe de motor nu start, en vooral oppakt en in toeren klimt neem ik aan dat de timing wel goed staat. Hij accelereert heerlijk, en kan nu ook gewoon weer meekomen met het gewone overige verkeer. Ook nog even een wedstrijdje gehouden mety een Volkswagen Polo, en ruim gewonnen. Ongeloofelijk hoe zo'n klein klote onderdeel van een paar Euro zoveel verschil kan maken. Meteen even kijken wat het verbruik doet morgen.....

Iedereen hartstikke bedankt voor de goede raad, en het voor de zoveelste keer uitleggen.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 51300Bericht Le Car »

Kijk, dat zijn de betere berichten :lol: :lol: :lol:

Gewoon doen dus.Zit je dagen te %$#$#% voor iets van €5,=
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 51601Bericht Moaske »

Zijn er ook andere methoden om de contacthoek af te stellen zonder zo'n dure contachoek meter ? ('k heb wel een timingstrobooke)
Had ook niet zo'n zin een dure destijds :-?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51752Bericht Willem de Zwijger »

Mustangsally schreef:Zo, opgelost, ik dacht er duidelijk weer moeilijker over dan het was.

Het meeste werk was misschien nog wel de oude er netjes uit te halen. In ieder geval was het hard nodig om ze te vervngen bleek al gauw. Dat kunststof nokje was zo goed als weg, dus vandaar dat de punten amper nog open gingen.

Nadat ik de nieuwe punten erin had zitten ( wat inderdaad best even pielen was met die sterke veer van de contacthoekafstelling ) bleken ze helemaal open te blijven.
Gefeliciteerd, die prestatie heb ik helaas niet kunnen evenaren...
Mustangsally schreef: Helaas heb ik met de stroboscoop op cilinder 1 geen merktekens op het vliegwiel kunnen ontdekken ( ervanuitgaande dat cilinder 1 de cilinder het dichtste bij het vliegwiel is )
Ja, cilinder 1 zit vlak bij het vliegwiel, maar zelfs als je hem aan de andere kant zet (cilinder 4) werkt het ook omdat hij ook vonkt na de uitlaatslag. Maar die streep is soms moeilijk te zien, het is een geultje van een 2 mm breed, ongeveer 1 cm lang. Je kunt het beste met heel goed licht die streep opzoeken (zonder dat de motor loopt) en er dan witte verf insmeren, dan zie je hem prima met de stroob.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51762Bericht R4F6GTX Automaat »

Willem de Zwijger schreef:.............. werkt het ook omdat hij ook vonkt na de uitlaatslag. ................

Afbeelding
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51775Bericht Willem de Zwijger »

Hij vonkt bij elke cilinder elke keer als de krukas op het bovenste dode punt is, bij cilinder 1 is dat als het merkstreepje te zien is. Maar een explosie is er niet bij elke krukasrondgang, maar als de krukas twee keer rond is geweest right ? In een viertakt draait de krukas twee keer rond tussen de explosies. Dus hij vonkt twee keer per 'takt'
De zuiger in cilinder 4 loopt mee met de zuiger in cilinder 1, alleen is de explosie in cilinder 4 op het moment dat cilinder 1 net de uitlaatslag achter de rug heeft en op het punt staat in te ademen.
Ik kwam er zelf per ongeluk achter toen ik als groentje dacht dat cilinder 1 aan de bestuurderskant zat, mijn stroob aansloot, en hem gewoon kon afstellen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51780Bericht R4F6GTX Automaat »

Hij vonkt wel elke keer dat de zuiger boven staat maar per motor, niet per cylinder. Als de 1e vonkt, dus wanneer de zuiger bovenin staat, staat die van 4 ook wel bovenin, maar die heeft beide klepjes open en daar wordt dan niet gevonkt hoor. 1x rond van de krukas is ½ x rond van de nokkenas, die o.a. de ontsteking aandrijft.
Zelfde effect, betere theorie... Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie