Remnippels losdraaien?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 42037Bericht Le Car »

Ik ben al een aantal dagen met Nico bezig zijn remmen te doen.
Steeds blijkt het toch wel zeer lastig de remnippels na 15 jaar los te krijgen.
Ik heb er al een special ringsleuteltje voor met een opening maar dat werkt niet altijd.
Warmstoken hielp iets en wd40 ook maar het ging niet echt makkelijk.

Wie weet een tip??
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 42049Bericht an3s »

Gelijk goed doen en nieuwe remcilinders monteren?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42051Bericht jbeekmann »

als ze door draaien, probeer vlak voordat je dat ziet/voelt te stoppen. Knip de leiding af en zet er een dopsleuteltje op. Belangrijk is dat het dopje is die niet de hoeken vastpakt, maar de zijden! 12 of 6-kant is alletwee goed. Je kunt ze herkennen aan de 'golvende' binnenzijde (en aan de meestal hoge prijs)
Afbeelding(12-kant)
Afbeelding
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42052Bericht jbeekmann »

voordat je oude nippels weer monteert, even de staalborstel eroverheen en een likje kopervet. Liefst nieuwe nippels natuurlijk, maar ok die: met kopervet (geen vaseline, geen WD40, geen wonderblabla... kopervet!)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42075Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb mij door een collega laten vertellen dat je overal kopervet tussendoet, behalve de remnippels, daar zou siliconenvet tussen moeten. Ik ben vergeten waarom, maar ik denk dat remolie (toch al zo'n fijn spul) met kopervet vieze spelletjes doet. Siliconen hebben een goede naam op te houden en houden de boot af met iedereen. Heb ik laatst een tubetje gekocht bij de Praxis, maar nog geen praktijkervaring.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42076Bericht Willem de Zwijger »

Ja, en losdraaien van vastgeroeste meuk, soms kan het gewoon echt niet en moet de boel kapot.
Ik gebruik het liefst een vlam, als er tenminste niks kan branden, en daarmee verhit je dan de buitendiameter. Dingen die een beetje stevig zijn kun je ook nog laten 'schrikken' door er flink op te meppen, maar ook dat komt bij een remnippel niet direct op. En met een moordenaar vastpakken is ook fijn, maar dan is je remnippel plat.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42161Bericht jbeekmann »

wou je je hele klauw heetstoken? En dan het nippeltje koelen ofzo?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42166Bericht Willem de Zwijger »

Ja, tenzij ik bang zou zijn dat er olie achter zit of rubber in de buurt. Ik zag laatst een spuitbusje met -50 C vloeistof tegen de kauwgum geloof ik, heb ik meteen gekocht omdat je soms wel de binnenkant kunt koelen maar niet de buitenkant verhitten. Heeft me nog nergens echt gered, maar ik krijg een goed gevoel dat het op de plank staat.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 42272Bericht an3s »

Freeze spray. Is te koop in elke electronica zaak. Wordt gebruikt om kapotte onderdelen op printplaten te lokaliseren. Gewoon een kwestie van print aansluiten en met die spray bespuiten. Daar waar het ijslaagje het snelst wegdampt worden de ondedelen te heet.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 42290Bericht Le Car »

Die freez-spray gaan we dus maar eens kopen.
Wie weet?

Inmiddels eigenlijk alleen redelijke ervaringen met wd40 en warm stoken.

Vaak is het andere probleem dat je er slecht bij kunt en dus geen moer ziet of geen ruimte hebt om een goede slag te maken en kracht te zetten.

Inmiddels is alles nieuw aangeschaft,incl. remdrukverdeler.

Alles was zo oud.... (19 jaar dus),
Vraag maar eens aan Brecht hoeveel een oude leiding met nieuwe remmen kan hebben.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-08-15 00:23 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 42305Bericht Goof »

2 trappen op het rempedaal!?!?!?!
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 42307Bericht Le Car »

En niets meer dus.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 42330Bericht brecht »

Ik weet niet eens meer of het wel twee trappen waren. Jan Geert bediende het rempedaal toen de leiding sprong.

(waarvoor ik hem erg dankbaar ben overigens)
Plaats reactie