Heemsteedse sleuteldag - het vervolg -
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando, evenementencommissie
Inderdaad het setje zoals bovenstaand. Op één veertje na. Gelukkig hadden we uit de oude set nog een redelijke over.
Rechtsachter is weer klaar compleet gemonteerd.
De Handrem kabels zijn ook weer gemonteerd.
Linksachter ging het weer mis.
We wilden de Remleiding verbinden aan het stukje flexibel leiding welke dus richting de Remdruk verdeler gaat.
Deze bleek echter beschadigd te zijn: Gevolg de nippel is beschadigd. Dus het stukje flexibele leiding ook maar vervangen. Dus de volgende koppeling in de serie losmaken…….
En deze zit dus ook weer vast gekankerd. Dus de volgende koppeling in de serie.
Inmiddels zijn we bij de remdruk verdeler aangekomen en hopen morgen dat hier dit vervolg verhaal stopt. En we dus vanaf dat punt weer kunnen gaan opbouwen.
De onderdelen
Status van de ankerplaat.
Ontdaan van Roest en in de hammerite gezet.
De oude en nieuwe remcilinder.
Ankerplaat inclusief de remcilinder.
Rechtsachter bijna compleet gemonteerd.
Nu inclusief handremkabel.
De nieuwe schokbreker
“R5lecarâ€
Rechtsachter is weer klaar compleet gemonteerd.
De Handrem kabels zijn ook weer gemonteerd.
Linksachter ging het weer mis.
We wilden de Remleiding verbinden aan het stukje flexibel leiding welke dus richting de Remdruk verdeler gaat.
Deze bleek echter beschadigd te zijn: Gevolg de nippel is beschadigd. Dus het stukje flexibele leiding ook maar vervangen. Dus de volgende koppeling in de serie losmaken…….
En deze zit dus ook weer vast gekankerd. Dus de volgende koppeling in de serie.
Inmiddels zijn we bij de remdruk verdeler aangekomen en hopen morgen dat hier dit vervolg verhaal stopt. En we dus vanaf dat punt weer kunnen gaan opbouwen.
De onderdelen
Status van de ankerplaat.
Ontdaan van Roest en in de hammerite gezet.
De oude en nieuwe remcilinder.
Ankerplaat inclusief de remcilinder.
Rechtsachter bijna compleet gemonteerd.
Nu inclusief handremkabel.
De nieuwe schokbreker
“R5lecarâ€
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
k kan het zelf ook wel opzoeken hoor, maar dis waarschijnlijk ook wel snel: wat kost zo'n remcilindertje.
vriend van mij ging met z'n 5-je naar de garage, had 50% remdrukverschil en kon toen door de leive garagehoder voor slechts 250 euro de cilinders laten vervangen.
K heb hem maar verteld dat dat me een beetje overdreven leek...
vriend van mij ging met z'n 5-je naar de garage, had 50% remdrukverschil en kon toen door de leive garagehoder voor slechts 250 euro de cilinders laten vervangen.
K heb hem maar verteld dat dat me een beetje overdreven leek...
volgens mij heb ik daar ooit iets van 12-en-een-halve eurie per stuk voor neergelegd. Geen idee waarom dat bij een garage zoveel moet kosten. Misschien berekent hij alvast de tijd die hij kwijt gaat zijn om de lagers schoon te maken en nieuw te vetten, houdt ie rekening met afgebroken nippels etc...?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Vraagje: hoe monteer jij die trekveren ? Ik had er ooit eens een speciale tang voor gekocht, maar die bleek in de praktijk niet te werken (paste er gewoon niet tussen), en heb ik teruggebracht. Sindsdien steek ik een schroevendraaier in de veer (tussen de windingen) en dan flink kracht zetten. De veer vervormt hier wel iets van, maar volgens Wind kan dat geen kwaad.
De Bendix remcyliders zullen iets van rond de 20 euro hebben gekost (Nico weet het zeker) en de remschoenen met veren hebben we eerst op ge werkbank gemonteerd mbv de waterpomptang en een schroevendraaier.
Daar na eerst veer aan de onderzijde achter de plaat van de handrem geduwd en hierna de boven kant voorzichtig kant voor kant op de remcylinders gezet.
Voor het monteren van de veren hebben we wel de zelfsteller zo "krap" mogelijk gezet en met monteren juist zo ruim mogelijk
Daar na eerst veer aan de onderzijde achter de plaat van de handrem geduwd en hierna de boven kant voorzichtig kant voor kant op de remcylinders gezet.
Voor het monteren van de veren hebben we wel de zelfsteller zo "krap" mogelijk gezet en met monteren juist zo ruim mogelijk
Ik heb betaald:Op 2004-08-11 18:22, schreef R5lecar:
De Bendix remcyliders zullen iets van rond de 20 euro hebben gekost (Nico weet het zeker)
Per stuk 27,70 , dat is inclusief de kwantum korting voor michiel en inclusief BTW.
De bruto prijs bij ONAC 31,03 (ex btw)
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Lomp geweld met een schroevedraaier inderdaadOp 2004-08-11 13:36, schreef Willem de Zwijger:
Vraagje: hoe monteer jij die trekveren ?...
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Vanmorgen na overleg maar besloten om alle remleidingen door te knippen en te vervangen en dan de gehele remdruk verdeler onder de auto vandaan te schroeven omdat we dan meer houvast hadden om de nippels eruit te krijgen. We waren dus weer met goede moed begonnen. De remdruk verdeler demonteren was nogal een klusje, want je kunt er gewoon niet goed bij. Maar het lukte!
Nadat deze in de bankschroef zat, deze warm gestookt en geprobeerd de nippels los te draaien.
Dat lukte voor de helft (*&%*) De bovenste helft zat tussen m’n tang het restant van de nippel zat nog in de remdruk verdeler………..
Dus deze moet nu ook worden vervangen.
Dus weer naar de autospeciaal zaak voor de nodige onderdelen.
De twee remslangen bij de achterwielen voor de zekerheid ook maar vervangen.
Saillant detail : op deze nieuwe leidingen staat de productie datum……. Het betreft twee NIEUWE leidingen van respectievelijk 08-86 en 07-86. Ze zijn dus bijna net zo oud als de auto en hebben gewoon 18 jaar op de plank gelegen. (wat voor winst zouden ze daar uiteindelijk op maken)
Remdrukverdeler met schema van de leidingen
Na de tegenslagen van de achterwielen maar begonnen aan de remschijven vóór.
En (HOERA) het zit mee, deze zitten eronder en zijn gemonteerd.
Één van de oude remschijven.
De nieuwe renschijf met remklauwen / schoenen
Het binnen werk van de remschoen
De ‘regen’ gootjes van de oude remschoenen.
En de nieuwe
_________________
Moto Guzzi Cal.III, Hyundai H100, R4 GTL, en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem. http://www.otogazzi.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: otogazzi op 2004-08-11 21:34 ]</font>
Nadat deze in de bankschroef zat, deze warm gestookt en geprobeerd de nippels los te draaien.
Dat lukte voor de helft (*&%*) De bovenste helft zat tussen m’n tang het restant van de nippel zat nog in de remdruk verdeler………..
Dus deze moet nu ook worden vervangen.
Dus weer naar de autospeciaal zaak voor de nodige onderdelen.
De twee remslangen bij de achterwielen voor de zekerheid ook maar vervangen.
Saillant detail : op deze nieuwe leidingen staat de productie datum……. Het betreft twee NIEUWE leidingen van respectievelijk 08-86 en 07-86. Ze zijn dus bijna net zo oud als de auto en hebben gewoon 18 jaar op de plank gelegen. (wat voor winst zouden ze daar uiteindelijk op maken)
Remdrukverdeler met schema van de leidingen
Na de tegenslagen van de achterwielen maar begonnen aan de remschijven vóór.
En (HOERA) het zit mee, deze zitten eronder en zijn gemonteerd.
Één van de oude remschijven.
De nieuwe renschijf met remklauwen / schoenen
Het binnen werk van de remschoen
De ‘regen’ gootjes van de oude remschoenen.
En de nieuwe
_________________
Moto Guzzi Cal.III, Hyundai H100, R4 GTL, en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem. http://www.otogazzi.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: otogazzi op 2004-08-11 21:34 ]</font>
Laatst gewijzigd door otogazzi op zo okt 31, 2004 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gisteren dus samen met r5lecar weer verder gegaan aan de gtl
Eigenlijk verliep alles voorspoedig met het monteren van de nodige leidingen
Hier de Oude en de Nieuwe remdruk verdeler
Het plaatje waar de remdruk verdeler en het bescherm kapje hebben een nieuw verfje gekregen
De remdruk verdeler is gemonteerd inclusief de nodige nieuwe leidingen
Wederom maar nu inclusief het bescherm kapje
Ontluchten van het remsysteem
En nog meer ontluchten van het rem systeem .
Voorlopig zijn we even klaar (ben je dat ooit
Ik wil nog wel de buitenkant verder aanpakken (velgen en bumbers een nieuw laagje verf, onder de deuren zit wat opervlakte roest.etc etc…..(nu maar even wat makkelijke(?!?!?!) klusjes)
De volgende grote klus die nog moet gebeuren is het volgende:
De Ophanging (of hoe heten die dingen) achter de schokbrekers zitten ‘wat’ gaatjes en roestplekken.
Dit MOET echt aangepakt gaan worden.
Heb de volgende vragen. Zijn hier opzetstukken voor? Zo ja, hoe zien die eruit? Wat kosten die?
Zelf denken we dat als we de tank demonteren we genoeg ruimte hebben om er goed bij te kunnen om e.e.a te kunnen lassen. Is dat zo? Of moet de torsie staven er ook onder vandaan?
Onderstaande foto laat zien waar de roest zit……….
Iemand suggesties of tips?
_________________
Moto Guzzi Cal.III, Hyundai H100, R4 GTL,
en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
http://www.otogazzi.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: otogazzi op 2004-08-22 21:45 ]</font>
Eigenlijk verliep alles voorspoedig met het monteren van de nodige leidingen
Hier de Oude en de Nieuwe remdruk verdeler
Het plaatje waar de remdruk verdeler en het bescherm kapje hebben een nieuw verfje gekregen
De remdruk verdeler is gemonteerd inclusief de nodige nieuwe leidingen
Wederom maar nu inclusief het bescherm kapje
Ontluchten van het remsysteem
En nog meer ontluchten van het rem systeem .
Voorlopig zijn we even klaar (ben je dat ooit
Ik wil nog wel de buitenkant verder aanpakken (velgen en bumbers een nieuw laagje verf, onder de deuren zit wat opervlakte roest.etc etc…..(nu maar even wat makkelijke(?!?!?!) klusjes)
De volgende grote klus die nog moet gebeuren is het volgende:
De Ophanging (of hoe heten die dingen) achter de schokbrekers zitten ‘wat’ gaatjes en roestplekken.
Dit MOET echt aangepakt gaan worden.
Heb de volgende vragen. Zijn hier opzetstukken voor? Zo ja, hoe zien die eruit? Wat kosten die?
Zelf denken we dat als we de tank demonteren we genoeg ruimte hebben om er goed bij te kunnen om e.e.a te kunnen lassen. Is dat zo? Of moet de torsie staven er ook onder vandaan?
Onderstaande foto laat zien waar de roest zit……….
Iemand suggesties of tips?
_________________
Moto Guzzi Cal.III, Hyundai H100, R4 GTL,
en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
http://www.otogazzi.com
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: otogazzi op 2004-08-22 21:45 ]</font>
Re: Heemsteedse sleuteldag - het vervolg -
Hey otogazzi,
Ik ben nieuw hier op het forum!
Wel leuk al die info en mooie fotoos.
Ik heb een R4ke van '87 en moet alle remleidingen vervangen, niet zo'n eenvoudige klus blijkbaar!
Ben achteraan begonnen met demonteren en dat ging goed tot de nippel afbrak in de remverdeler.
Dus ook die gedemonteerd. Wat kost zo'n ding eigenlijk want ik krijg het resterende stukje er niet uit?
Maar zit eigenlijk met een ander probleem;
De aansluiting van de vaste leiding die op dat kort stukje flexibele leiding uitkomt is met geen mogelijkheid los te krijgen!? Ook die flexibele leiding krijg ik niet los. Heb jij tips?
Kan ik daar een brander op loslaten? (ben daar een beetje bang van, benzine tank vlak bij en zo!!!)
Thanks,
Outliner
Ik ben nieuw hier op het forum!
Wel leuk al die info en mooie fotoos.
Ik heb een R4ke van '87 en moet alle remleidingen vervangen, niet zo'n eenvoudige klus blijkbaar!
Ben achteraan begonnen met demonteren en dat ging goed tot de nippel afbrak in de remverdeler.
Dus ook die gedemonteerd. Wat kost zo'n ding eigenlijk want ik krijg het resterende stukje er niet uit?
Maar zit eigenlijk met een ander probleem;
De aansluiting van de vaste leiding die op dat kort stukje flexibele leiding uitkomt is met geen mogelijkheid los te krijgen!? Ook die flexibele leiding krijg ik niet los. Heb jij tips?
Kan ik daar een brander op loslaten? (ben daar een beetje bang van, benzine tank vlak bij en zo!!!)
Thanks,
Outliner
Re: Heemsteedse sleuteldag - het vervolg -
Voor de duidelijkheid misschien.
Het gaat mij over jou derde foto hierboven.
Het gaat mij over jou derde foto hierboven.
Re: Heemsteedse sleuteldag - het vervolg -
Toevallig de renault na bijna 5 maanden uit de winterstalling gehaald.
Starten en lopen, banden op spanning gebracht. Het seizoen gaat weer beginnen. Binnenkort maar eens een klein beurtje plannen.
Ook leuk dat " m'n " topic zomaar weer eens voorbij komt waaien.
Wat een remkracht verderle mometeel kost. ik zou het niet weten. Weet ook niet of ze in het magazijn liggen( De moeite waard om eens te bezoeken.)
zou de oude dan wel meenemen Altijd handig.
Het los krijgen van de de flexibele slang, zou ik niet zogauw met een brander doen denk ik. proberen met tang, schroevendraaier, de klem er tussen uit tikken
succes
Starten en lopen, banden op spanning gebracht. Het seizoen gaat weer beginnen. Binnenkort maar eens een klein beurtje plannen.
Ook leuk dat " m'n " topic zomaar weer eens voorbij komt waaien.
Wat een remkracht verderle mometeel kost. ik zou het niet weten. Weet ook niet of ze in het magazijn liggen( De moeite waard om eens te bezoeken.)
zou de oude dan wel meenemen Altijd handig.
Het los krijgen van de de flexibele slang, zou ik niet zogauw met een brander doen denk ik. proberen met tang, schroevendraaier, de klem er tussen uit tikken
succes
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.