Pagina 1 van 1

Geplaatst: ma jul 12, 2004 9:13 am
door Hanz
Hallo,

in mijn nieuwe TL uit 1977 (spaanse import, veel Femsa-onderdelen dus) blijkt een motor van type 813-02 te zitten. Die ben ik nog nooit in mijn 4-documentatie tegengekomen. Wie weet wat dit voor motor is, en waar hij in thuis hoort? O ja, op de plaats waar ik het oliefilter verwacht zit alleen een bout, is dat normaal of had de vorige eigenaar toevallig geen nieuw filter meer :wink:

Gr Hans

Geplaatst: ma jul 12, 2004 10:58 am
door Goof
Er is enkel een 813-702 geleverd, dus ik denk dat je de 7 gemist hebt.
Die motor is origineel in de 4tl R1125 geleverd, maar enkel in de jaren 83-85.
Het is het normale 845cc blok, maar dan met slechts 29 paardenkrachten ipv 34.

Geplaatst: ma jul 12, 2004 11:02 am
door Goof
Deze gegevens stroken niet met die van jou. Check eens op dat ovale plaatje welk R nummer de auto heeft. Als dat geen R1125 is, dan betekent dat, dat er ooit een ander blok in is gekomen.

Geplaatst: ma jul 12, 2004 11:14 am
door Le Car
De R1125 (r4tl)is dacht ik gemaakt tussen 1983 en 85.Er zal dus waarschijnlijk ooit een ander blok in gezet zijn.
Kijk idd maar eens op het plaatje.

Geplaatst: ma jul 12, 2004 12:57 pm
door Boerammetje

Geplaatst: ma jul 12, 2004 1:34 pm
door Hanz
Dat maakt eea duidelijk. Ik geloof dat het inderdaad een R1125 is (heb ik niet paraat, moet ik effe naar buiten lopen), maar hij is wel degelijk uit 1977 (spaans kenteken), of liever 1976 (model), af te gaan op kap en klep en zo. Wsl. is die motor dus ooit overgezet uit een andere 4 in die van mij.
R1125 zou dan al wel eerder dan 1983 zijn geleverd, tenzij iemand de moeite heeft genomen dat plaatje ook over te zetten.

Maar hoe zit dat nou met het ontbreken van het oliefilter?

Geplaatst: ma jul 12, 2004 1:57 pm
door Hanz
trouwens ook net gevonden:
http://www.king-bearings.com/cat/panel/pan561.htm
dat klopt met R1125, alleen hier natuurlijk weer geen jaartallen :sad:

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: zo nov 05, 2017 9:33 pm
door Hanz
Grappig, zag toevallig vandaag dit topic terug. Wat een onzin werd er 13 jaar geleden als zoete koek geslikt ;-) Toch met terugwerkende kracht nog maar even debunken.

Het motortype 813-02 bestaat natuurlijk wel degelijk, heeft geen 845 maar 852cc. Werd geleverd in de spaanse R1125 (de basisversie, en ook de R1125S (Super) die later omgedoopt zou worden in R1125TL), vanaf 1968 tot 1982, had eerst 35 pk (5200 rpm), daarna 32 pk (5000 rpm). Vanaf modeljaar 1982 bestond het model R1125TL ook nog een aantal jaren maar met 1108cc.

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: ma nov 06, 2017 8:32 am
door JdeW
En de 813-02 werd oorspronkelijk door Renault geleverd in het type R2108 de R4F4 surélevée van 1971 t/m 1975

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: ma nov 06, 2017 9:01 am
door Hanz
JdeW schreef:En de 813-02 werd oorspronkelijk door Renault geleverd in het type R2108 de R4F4 surélevée van 1971 t/m 1975
Precies, maar de R2108 werd dan ook in Spanje gebouwd (in verschillende vormen, als R2108 (gewoon), R2108S (verhoogd en ook naar Frankrijk geëxporteerd) of R2108SA (verhoogd met zijramen, die Schoapke heeft)), van 1968 tot 1982. En altijd met 852cc.

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: ma nov 06, 2017 3:05 pm
door schoapke
Afbeelding :lol:

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: ma nov 06, 2017 6:40 pm
door jandoe1000
En het oliefilter?

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: ma nov 06, 2017 7:35 pm
door Hanz
Dat is voor de wankelmoedigen van geest. Nergens voor nodig.

Re: motortype 813-02?

Geplaatst: di nov 07, 2017 5:30 pm
door JdeW
Hanz schreef:
JdeW schreef:En de 813-02 werd oorspronkelijk door Renault geleverd in het type R2108 de R4F4 surélevée van 1971 t/m 1975
Precies, maar de R2108 werd dan ook in Spanje gebouwd (in verschillende vormen, als R2108 (gewoon), R2108S (verhoogd en ook naar Frankrijk geëxporteerd) of R2108SA (verhoogd met zijramen, die Schoapke heeft)), van 1968 tot 1982. En altijd met 852cc.
Inderdaad klopt helemaal "surélevée" betekent dan ook "verhoogd" :wink: ze werden in Spanje gebouwd en oliefilter zat er niet op zoals bij alle oudere motortjes.