Roestomvormen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou, ik hoor nu ook tot de gelukkigen met Owatrol in de holle ruimtes. Waarschijnlijk de enige in de verre omtrek die de combinatie met Fertan heeft.
Mijn snaren werden geraakt door het idee van de Owatrol in een spuitbusje, waarbij ik het mooie slangetje van de ML bus zou kunnen toepassen. Kom ik bij de verfboer met de Owatrol en het dopje van de ML bus, blijkt dat dopje niet te passen op een standaard vulbus. Een illusie armer besloot ik het dan maar te verspuiten met dezelfde spuit waarmee ik ook de Fertan had ingespoten, dit is een busje die aan het spuitpistool geschroefd zit(de vloeistof wordt eruit gezogen door de hoge snelheid lucht). Het lucht / vloeistofmengsel verlaat de pijp via een kop van zo'n 15 mm buitendiameter, die druk ik dan tegen de geboorde 6 mm gaatjes en hoop dan alles binnenin een beetje fatsoenlijk te raken. Binnenin de auto gebruik ik uiteraard de afgedopte gaten waar je met paard en wagen naar binnen kan.
Daar kun je ook fatsoenlijk naar binnen kijken, en ik moet zeggen, het zag er prachtig uit, zwart van de Fertan, en glimmend van de Owatrol.
De waslaag laat ik maar even een jaartje zitten, dit ziet er goed genoeg uit.
Mijn snaren werden geraakt door het idee van de Owatrol in een spuitbusje, waarbij ik het mooie slangetje van de ML bus zou kunnen toepassen. Kom ik bij de verfboer met de Owatrol en het dopje van de ML bus, blijkt dat dopje niet te passen op een standaard vulbus. Een illusie armer besloot ik het dan maar te verspuiten met dezelfde spuit waarmee ik ook de Fertan had ingespoten, dit is een busje die aan het spuitpistool geschroefd zit(de vloeistof wordt eruit gezogen door de hoge snelheid lucht). Het lucht / vloeistofmengsel verlaat de pijp via een kop van zo'n 15 mm buitendiameter, die druk ik dan tegen de geboorde 6 mm gaatjes en hoop dan alles binnenin een beetje fatsoenlijk te raken. Binnenin de auto gebruik ik uiteraard de afgedopte gaten waar je met paard en wagen naar binnen kan.
Daar kun je ook fatsoenlijk naar binnen kijken, en ik moet zeggen, het zag er prachtig uit, zwart van de Fertan, en glimmend van de Owatrol.
De waslaag laat ik maar even een jaartje zitten, dit ziet er goed genoeg uit.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, het geeft een heel voldaan gevoel, het autootje kijkt blij uit z'n trouwe oogjes, en mijn vriendin is diep onder de indruk van al die onbegrijpelijke verhalen, maar ze voelt aan dat hier op zeer hoog nivo geconserveerd wordt. En dat snappen vrouwen dan weer precies. Die smeerseltjes en cremetjes zijn net zo duur als Fertan of Owatrol, maar dan smeer je het dagelijks ipv jaarlijks...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Die Owatrol is volgens mij afgeleid van lijnolie, want het ruikt verdacht hetzelfde.
Ik heb inmiddels ook de Polytrol gekocht, die gebruiken ze voor verweerd kunststof en rubber weer wat op te knappen. Ik heb het geprobeerd op de stekkerdoos van de trekhaak en de bumperklosjes, en dat ziet er inderdaad behoorlijk beter uit. Die Polytrol ruikt net als de Owatrol, ik denk dat het praktisch hetzelfde spul is, ook iets lijnolieachtigs.
Ik heb inmiddels ook de Polytrol gekocht, die gebruiken ze voor verweerd kunststof en rubber weer wat op te knappen. Ik heb het geprobeerd op de stekkerdoos van de trekhaak en de bumperklosjes, en dat ziet er inderdaad behoorlijk beter uit. Die Polytrol ruikt net als de Owatrol, ik denk dat het praktisch hetzelfde spul is, ook iets lijnolieachtigs.
Voor de echte plastic delen zoals grille en spiegels, werk commandant nr 7 heel erg goed. Valma plastishine werkt ook goed, maar de commandant beter.
Als die Owatrol (afgeleid) lijnolie is, dan kun je denk ik beter de echte lijnolie kopen, is verwacht ik een stuk goedkoper.
Als die Owatrol (afgeleid) lijnolie is, dan kun je denk ik beter de echte lijnolie kopen, is verwacht ik een stuk goedkoper.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
geen id wat je daarmee bedoelt, maar Polytrol werkt zeker wel beter dan lijnolie en werkt zeker niet hetzelfde als Owatrol. Die Polytrol houdt het kunststof echt mooi, ook na wind regen etc. in tegenstelling tot veel andere kunststofpoetsmiddeltjes waarvan er na een paar maanden niets meer te zien is.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Lijnolie is niet reactief in de zin van dat er een chemische reactie plaatsvindt. Het is een conserverend goedje wat ergens in trekt waardoor water er niet meer bijkan. Een collega van me gebruikt het ook om de stiksels van zijn schoenen mee te impregneren. Mijn broer heeft het gebruikt op rietmatten in de tuin.
Die Owatrol droogt naar mijn idee wel veel sneller dan lijnolie. Ik gebruik het op hout (meubels)en dan moet je de niet geabsorbeerde olie wegvegen anders blijft het nog maanden plakkerig. Ik heb het wat her en der in de wielkasten gespoten, met een dag of wat droog zelfs met deze temperaturen. Dus die noren hebben toch wel een flinke truc uitgehaald waardoor ze de prijs flink op kunnen voeren.
Die Owatrol droogt naar mijn idee wel veel sneller dan lijnolie. Ik gebruik het op hout (meubels)en dan moet je de niet geabsorbeerde olie wegvegen anders blijft het nog maanden plakkerig. Ik heb het wat her en der in de wielkasten gespoten, met een dag of wat droog zelfs met deze temperaturen. Dus die noren hebben toch wel een flinke truc uitgehaald waardoor ze de prijs flink op kunnen voeren.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou, de grap is dat roest een heel luchtig goedje is, zoiets als een koekje bij de thee. En zoals de thee in je koekje gaat zitten als je de thee eroverheen giet, zo gaat de Owatrol in de roestkoek zitten, het trekt heel graag zover mogelijk door. En daarna hardt het uit. Giet je er daarna water op, dan kan die er niet meer in of doorheen, en kan dus niet bij het nog niet aangetaste staal te komen. Waardoor je effectief een dikke beschermlaag hebt gekregen.
Op blank staal maakt het een doorzichtig hard laagje wat ook het water weghoudt. En je kan de eventuele onderkruipende roest zien. Kortom, praise the Lord for Owatrol, ik ben helemaal gewonnen.
Op blank staal maakt het een doorzichtig hard laagje wat ook het water weghoudt. En je kan de eventuele onderkruipende roest zien. Kortom, praise the Lord for Owatrol, ik ben helemaal gewonnen.
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
Dus als ik het allemaal goed begrijp, schuur je een roestplek op je auto op. je 'doet' (hoe??) er owatrol op (met een kwast ofzo??)
en dan?
Kun je het dan overspuiten (of rollen, etc..), moet je eerst weer gaan schuren? of eerst en primer erop.
Ik las ook 'ergens' op een site dat je owatrol gemakkelijk kunt mengen met lak, of verf of menie, en dat het dan zowel een preventieve als genezende werking heeft op roest?
en dan?
Kun je het dan overspuiten (of rollen, etc..), moet je eerst weer gaan schuren? of eerst en primer erop.
Ik las ook 'ergens' op een site dat je owatrol gemakkelijk kunt mengen met lak, of verf of menie, en dat het dan zowel een preventieve als genezende werking heeft op roest?