Schokdempers vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Goofy
Berichten: 77
Lid geworden op: di aug 13, 2002 2:00 am
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 29331Bericht Goofy »

Lieve lieve vier-vrienden,

Na drie en een halve rib verloren te zijn bij mijn plaatselijke renault dealer (de zg. "wintercheck") heb ik een nieuw euvel ontdekt aan mijn blauwe trots GTL. Het blijkt namelijk dat de schokbrekertjes links en rechtsvoor hard aan vervanging toe zijn! Renault Rotterdam wil dit best maken, inclusief korting (daar ik werknemer ben geweest van dit topbedrijf) ZOU DIT OP SLECHTS 390,- euri uitkomen!!!!!
Ik denk dat dit voor minder kan, sterker nog, ik denk dat ik dit zelf kan! Echter ik heb een aantal vragen:
1) Waar koop ik goedkoop nieuwe brekers?
2) Wie heeft dit al eens gedaan? Waar moet ik opletten, wat moet ik eerst doen en wat moet ik vooral LATEN!
3) Wie heeft er ook nog ergens toevallig een bumpertje (achterzijde) liggen voor weinig.

Als student wil ik eenieder bij voorbaat hartelijk danken voor zijn of haar hulp inzake deze kwestie. Ik hoop dat één en ander voor mij te doen is, daar het als student toch nog een hele klus blijkt de auto financieel te onderhouden. Giften ten behoeve van het behoud van mijn voiture zijn daarom ten alle tijden van harte welkom op giro 3266099!!


Hartelijk dank,
Met vriendelijke groet

Martin Witjens
Renault 4 GTL 1986 (slechts 80.000 km!)
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29341Bericht Ron »

Doe tijdens het on-line checken van je girorekening ook even een search op schokbrekers op dit forum. Er is al e.e.a. geschreven over vervangen, en wat je moet doen. Misschien wordt je dan ook al wat wijzer.
Je gevoel dat het wat goedkoper kan is wel juist hoor.
Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 11, 2003 2:00 am
Locatie: Rijswijk

Bericht: # 29346Bericht Bas »

Ik heb ze laatst vervangen, gelijk met de reactiestangrubber (die oude waren echt super gaar) en de stabilisatiestangrubbers.

Bij elkaar was ik ca. 120 euro kwijt met nieuwe boutjes en alles.

Ik heb het als volgt gedaan:

-Auto in ingeveerde toestand opgekrikt
-voorwielen eraf
-stabilisatorstang losgemaakt
-schokbrekers van boven (onder de motorkap losgemaakt)
-asjes aan de onderkant van de schokbrekers eruit gehaald.
- nieuwe schokbrekers erin
- alles met nieuwe bouten/moeren weer vastgemaakt.

Ik heb wel hulp gehad van de andere topics op dit forum, lees die eerst allemaal goed door. En kijk ook in een sleutelboek.
Ik vind het autohandboek Renault 4 wel duidelijk, ook met plaatjes enzo.
Schokbrekers kan je goedkoop kopen bij of die duitser of bij Jan-Geert.

succes ermee....
Werken, werken, werken
Goofy
Berichten: 77
Lid geworden op: di aug 13, 2002 2:00 am
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 29347Bericht Goofy »

hoe doe ik dan al die andere berichtjes tevoorschijn toveren omtrent dit onderwerp?
Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Bericht: # 29359Bericht Ivo 4 »

Om een onderwerp te zoeken klik je met de muis op de "button" zoeken rechts boven in je scherm. Lees de gebruiksaanwijzing en vul in. Alle onderwerpen die jij zoekt komen dan te voorschijn.

Succes!

En als het zelf niet lukt heeft het ook weleens zin om diverse garages te bellen voor een prijsopgaaf. Dan zie je de grote verschillen. Uit ervaring ga ik voor de prijs nooit meer naar een renault garage.
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 29384Bericht Jasper »

Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden de voor-schokbrekers vervangen.
Ik heb een setje b-merk schokbrekers gekocht(welke vooralsnog prima werk leveren) voor ik meen 29 Euro!!
(Bij Velba automaterialen in Arnhem)
Het merk weet ik niet uit m'n hoofd maar zou ik voor je kunnen nakijken.

Schokbrekers monteren was relatief simpel.
Auto goed op blokken/banden zetten aan de voorzijde, stabilisatorstang verwijderen, krik onder de onderste draagarm, schokbreker eruit en nieuwe erin.
Twee uurtjes op de grond liggen en je bent klaar!
Plaats reactie