acculampje brand, heb nieuwe dynamo en accu... wat nu?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hoi technici!
Vorig jaar hadden we problemen met de dynamo. Hebben er een nieuwe in gezet. Nog deed ie stom. De laatste dagen brandde steeds het accu lampje. Vanochtend heb ik er een nieuwe accu in laten zetten omdat ie met weer eens afsloeg (al pruttelend stopte die ermee en dat doet ie wel vaker. Dan moet ik een uur wachten, iets aangedrukt of gesleept worden en dan gaat ie weer als een speer, nou ja als een speer... harder dan 100 lukt niet meer en als je het gaspendaal geheel indrukt (wat natuurlijk nooit goed is) dan stopt ie er ook mee.).
Nu startte hij direct met die nieuwe accu van 76 euries maar het acculampje ging op een gegeven moment weer branden. Als ik de koppeling indrukte dan ging het lampje na een paar seconden weer uit. Toen ik bij ons in de straat reed (na zo'n 10 km) bleef het acculampje branden, ook als ik de koppeling indrukte.... Tja. Wat nu dan weer?????
Vorig jaar hadden we problemen met de dynamo. Hebben er een nieuwe in gezet. Nog deed ie stom. De laatste dagen brandde steeds het accu lampje. Vanochtend heb ik er een nieuwe accu in laten zetten omdat ie met weer eens afsloeg (al pruttelend stopte die ermee en dat doet ie wel vaker. Dan moet ik een uur wachten, iets aangedrukt of gesleept worden en dan gaat ie weer als een speer, nou ja als een speer... harder dan 100 lukt niet meer en als je het gaspendaal geheel indrukt (wat natuurlijk nooit goed is) dan stopt ie er ook mee.).
Nu startte hij direct met die nieuwe accu van 76 euries maar het acculampje ging op een gegeven moment weer branden. Als ik de koppeling indrukte dan ging het lampje na een paar seconden weer uit. Toen ik bij ons in de straat reed (na zo'n 10 km) bleef het acculampje branden, ook als ik de koppeling indrukte.... Tja. Wat nu dan weer?????
Ik ga zo wel even naar de APK, weet ik meteen wat het is... toch? Hij heeft al bijna een jaar geen APK meer... ja erg he?
We zijn van plan 'm te verkopen (altijd, maar we doen het nooit eigenlijk, hij is zo braaaaaaf) Vooral als ie weer eens wat heeft dan vinden we dat ie maar eens moet wieberen. Maar ach, we hebben 'm al 5 jaar en hij is super handig (r4 f6 bestel, wit 85)
We zijn van plan 'm te verkopen (altijd, maar we doen het nooit eigenlijk, hij is zo braaaaaaf) Vooral als ie weer eens wat heeft dan vinden we dat ie maar eens moet wieberen. Maar ach, we hebben 'm al 5 jaar en hij is super handig (r4 f6 bestel, wit 85)
Dat deed/doet de mijne ook. Er is ook een nieuwe dynamo en accu in gegaan en toen deed hij het nog. Volgens mij was er ook iets niet goed met mijn bougies en de ontsteking dus die werden ook vervangen.
Nu brand mijn acculampje trouwens alleen nog maar s'morgens als hij koud is en ik weg rij met mijn radio en lichten aan
Succes!
Nu brand mijn acculampje trouwens alleen nog maar s'morgens als hij koud is en ik weg rij met mijn radio en lichten aan
Succes!
Ik neem aan dat dat accu lampje brand als waarschuwing voor een lege accu?
Ik heb op mijn cb ooit eens 3 accu's versleten om er achter te komen dat m'n spanningsregelaar stuk was. Deze laatste controleert de accuspanning en zorgt ervoor dat de accu wordt bijgeladen indien nodig. zonder spanningsregelaar geen voeding van de accu = lege accu = vaak opladen = stukke accu.
maar misschienis er ook wel gewoon iets mis met het controlelampje.
of...
Het kan zoveel zijn. Ik ben geen held in electriciteit en heb er ook echt een %#@* aan, maar ja soms ontkom je er niet aan.
Ik heb op mijn cb ooit eens 3 accu's versleten om er achter te komen dat m'n spanningsregelaar stuk was. Deze laatste controleert de accuspanning en zorgt ervoor dat de accu wordt bijgeladen indien nodig. zonder spanningsregelaar geen voeding van de accu = lege accu = vaak opladen = stukke accu.
maar misschienis er ook wel gewoon iets mis met het controlelampje.
of...
Het kan zoveel zijn. Ik ben geen held in electriciteit en heb er ook echt een %#@* aan, maar ja soms ontkom je er niet aan.
Lampje gaat branden als je dynamo niet genoeg stroom geeft. Het is een laadstroomlampje.
Als je auto er al pruttelend mee stopt is het niet je accu of de dynamo. En bij de APK gaan ze dit soort dingen niet controleren (hooguit bij de CO-meting). En je koppeling indrukken zou niks te maken moeten hebben met een laadstroommeterlampje. Raaaare dingen. Kijk die keurmeester lief aan en vraag om advies.
Als je auto er al pruttelend mee stopt is het niet je accu of de dynamo. En bij de APK gaan ze dit soort dingen niet controleren (hooguit bij de CO-meting). En je koppeling indrukken zou niks te maken moeten hebben met een laadstroommeterlampje. Raaaare dingen. Kijk die keurmeester lief aan en vraag om advies.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Kijk, dat pruttelen en niet harder dan 100 ruikt ernstig naar slechte contact puntjes/verdelerkap/bougies, dus dat eerst (laten) vervangen.
Maar die laadstroom en koppelingintrappen...ik kan me alleen voorstellen dat je bij heel lage toerentallen heel weinig laadstroom hebt, waardoor dat lampje gaat branden. En dat je toerental wat stijgt als de koppeling intrapt en daardoor de laadstroom toeneemt boven de drempelwaarde van het lampje.
Anyway, laat horen hoe het verder gaat, en mocht je het laten doen, vraag dan de garagist of hij precies kan vertellen wat het probleem was. Als je dat vervolgens hier vertelt kunnen wij wellicht een volgende patient verder helpen.
Maar die laadstroom en koppelingintrappen...ik kan me alleen voorstellen dat je bij heel lage toerentallen heel weinig laadstroom hebt, waardoor dat lampje gaat branden. En dat je toerental wat stijgt als de koppeling intrapt en daardoor de laadstroom toeneemt boven de drempelwaarde van het lampje.
Anyway, laat horen hoe het verder gaat, en mocht je het laten doen, vraag dan de garagist of hij precies kan vertellen wat het probleem was. Als je dat vervolgens hier vertelt kunnen wij wellicht een volgende patient verder helpen.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do okt 23, 2003 2:00 am
- Locatie: Noordoostpolder
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
HAhaaaaa het pruttelend stoppen is ontrafeld: de benzinetank zoog vacuum!!
Ik had daar zo'n cheapy tankdopje (weet je wel met van die gele draai-vlinder-dingetjes) erop gedaan en als ie dan een eindje gereden heeft (meestal zo'n 20 km) of vaak heeft moeten stoppen en optrekken, dan stopt ie er mee. Net zoals afgelopen week. Ben toen lopend verder gegaan. Harold is een half uur later samen met mij naar mijn witje gegaan. Hij kreeg 'm ook niet aan de praat. "Doe de tankdop er eens af" vroeg hij. FRROOEEEMMMM !!!hij sloeg direct aan!
Met dat acculampje: in het begin ging die soms uit als ik de koppeling intrapte. Maar dat was na een ritje van 10 km omgeslagen in een continue lichtje (als ie op contact stond) Nu is de accu leeg (nieuwe accu). Conclussie: dynamo stuk. Terwijl we er begin dit jaar nog een "nieuwe" in hebben gezet! Die we met de motor in Flevoland hebben opgehaald terwijl het zowat vroor en ik de zomer handschoenen aan had (BRRRrrr). Gelukkig kreeg ik toen van de vrouw van Piet vd Molen een paar plastic handschoentjes die ik onder mijn zomerhandschoenen gedaan heb. Maar goed, dat ding was dan ook niet goed. Hij heeft 't nooit goed gedaan de laatste tijd. Hoop dat er met NOG een nieuwe dynamo snel verandering in komt. Ja en afstellen, dat moet ook. Hij schud en doet en rijdt echt maar 100 km p/u hooguit. Heel irritant op de snel weg. Maar goed. Wordt vervolgd. Of niet, dat kan ook.
Bedankt voor alle goede adviezen... oja en nee hij is nog niet gekeurd. Ik laat 'm eerst wel ergens lassen, er zitten een paar kleine gaatjes in de laadbak. Maar dan moet ik eerst nog een beuntje vinden in Enschede. Misschien Max weer? Ik zie wel. Groeten, Claudia
Ik had daar zo'n cheapy tankdopje (weet je wel met van die gele draai-vlinder-dingetjes) erop gedaan en als ie dan een eindje gereden heeft (meestal zo'n 20 km) of vaak heeft moeten stoppen en optrekken, dan stopt ie er mee. Net zoals afgelopen week. Ben toen lopend verder gegaan. Harold is een half uur later samen met mij naar mijn witje gegaan. Hij kreeg 'm ook niet aan de praat. "Doe de tankdop er eens af" vroeg hij. FRROOEEEMMMM !!!hij sloeg direct aan!
Met dat acculampje: in het begin ging die soms uit als ik de koppeling intrapte. Maar dat was na een ritje van 10 km omgeslagen in een continue lichtje (als ie op contact stond) Nu is de accu leeg (nieuwe accu). Conclussie: dynamo stuk. Terwijl we er begin dit jaar nog een "nieuwe" in hebben gezet! Die we met de motor in Flevoland hebben opgehaald terwijl het zowat vroor en ik de zomer handschoenen aan had (BRRRrrr). Gelukkig kreeg ik toen van de vrouw van Piet vd Molen een paar plastic handschoentjes die ik onder mijn zomerhandschoenen gedaan heb. Maar goed, dat ding was dan ook niet goed. Hij heeft 't nooit goed gedaan de laatste tijd. Hoop dat er met NOG een nieuwe dynamo snel verandering in komt. Ja en afstellen, dat moet ook. Hij schud en doet en rijdt echt maar 100 km p/u hooguit. Heel irritant op de snel weg. Maar goed. Wordt vervolgd. Of niet, dat kan ook.
Bedankt voor alle goede adviezen... oja en nee hij is nog niet gekeurd. Ik laat 'm eerst wel ergens lassen, er zitten een paar kleine gaatjes in de laadbak. Maar dan moet ik eerst nog een beuntje vinden in Enschede. Misschien Max weer? Ik zie wel. Groeten, Claudia
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De tragiek van dit verhaal komt dicht in de buurt van het meisje met zwavelstokjes, vooral daar bij die plastic handschoenen heb ik even een brok weggeslikt. Maar de ontknoping van dit verhaal was weer Agatha Christie whodunnit op zijn best: het laadlampje brandde ... omdat de dynamo niet laadde. Waarom kwamen we daar met z'n allen niet uit ??? En die vacuumzuigerij in die tank hebben we nu al een paar keer voorbij gehad dus die gaan we in het vervolg gelijk noemen in het rijtje van de slechte elektriek !