Wie heeft er ervaring mee om een 5 bak op 845 motor te zetten? Is er ruimte om het differentieel om te draaien. En heeft het effect op de topsnelheid en is het motorgebrul bij 110 dan ook minder?
Als het past zal het gebrul minder zijn. De 5e schijnt een versnelling te zijn die "erbij" gezet is. Als je bij die snelheid in z'n 5 zit mag je verwachten dattie minder toeren maakt.
Diff weet ik niks van.
Het schijnt bij de 4-bak mogelijk te zijn het diff. om te draaien en aangezien een 5-bak een 4-bak met een puist schijnt te zijn zou dat dus ook moeten kunnen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ik heb de 5 en 4 bak met elkaar vergeleken en voor zover ik kan zien is het binnenwerk precies hetzelfde, alleen zit er bij de 5 bak een extra aluminium box voor aan de bak met de 5e versnelling.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Moet je doen Paul!
Heb je 1 versnelling vooruit en 5 achteruit.
De 850 motor draait immers andersom t.o.v. de 1100 motor!
Inderdaad keihard achteruit in 5 met weinig toeren.
Ik zou me voor kunnen stellen dat die vijfde versnelling heel ongunstig uit zou kunnen komen met zo'n licht motortje, waardoor ie de snelheid niet vast zou kunnen houden. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand het geprobeerd heeft.
Als je toch grootse plannen hebt (in de vorm van motoren uitbouwen en versnellingsbakken omwisselen), begin dan met een grotere motor, dan ben je meteen van al het gezeik af zeg maar. Als je de motor met die vijfbak "totübersetzt", kan je alles nog een keer uit elkaar halen
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...