klepspeling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Omdat m'n viertje een beetje tikken ging bij veel gas ben ik gisteren de kleppen gaan stellen.
Op een klep zat iets te veel speling en op een klep zat helemaal geen speling!
Die klep zonder speling was klep no.8 Een half jaar geleden (10.000km) heb ik de kleppen ook gesteld en zat er op deze klep ook geen speling.....
Waar kan dit door komen?
Geen doemscenario's a.u.b. want ik wil er nog mee naar Corsica binnnekort
Op een klep zat iets te veel speling en op een klep zat helemaal geen speling!
Die klep zonder speling was klep no.8 Een half jaar geleden (10.000km) heb ik de kleppen ook gesteld en zat er op deze klep ook geen speling.....
Waar kan dit door komen?
Geen doemscenario's a.u.b. want ik wil er nog mee naar Corsica binnnekort
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Net ingereden en zo af en toe wat kinderziekten....
Na het gekke schokken heb ik de carburateur maar eens uit elkaar gehaald en doorgeblazen, alles weer gemonteerd en.....
nog steeds dat gehik en gestoot.
Na wat trial&error onderzoek kwam ik erachter dat wanneer ik het slangetje van de vacuumvervroeger bij de carb loshaal de auto het wel goed doet! Met het slangetje erop valt hij stil/dood bij gasgeven.
Waar zou het defect kunnen zitten?
In de carburateur?
In de ontsteking (vervroeger werkt bij zuigtest wel)?
Of is het de timing/afstelling?
Na het gekke schokken heb ik de carburateur maar eens uit elkaar gehaald en doorgeblazen, alles weer gemonteerd en.....
nog steeds dat gehik en gestoot.
Na wat trial&error onderzoek kwam ik erachter dat wanneer ik het slangetje van de vacuumvervroeger bij de carb loshaal de auto het wel goed doet! Met het slangetje erop valt hij stil/dood bij gasgeven.
Waar zou het defect kunnen zitten?
In de carburateur?
In de ontsteking (vervroeger werkt bij zuigtest wel)?
Of is het de timing/afstelling?
if it aint broke - find out why
He Da-Goof,
Ik heb je website eens goed bekeken.
Dat ziet er leuk uit. Vooral dat project van je. De r4 alpine turbo!
Ik werd aan het denken gezet....
Zou je niet het hele onderstel van een r5at kunnnen nemen (chassis, wielophanging,assen etc.) en daar het koetswerk van een viertje op zetten.
Dan natuurlijk wel even de boel omkatten want er moet natuurlijk r4 op het kenteken staan?
Misschien is dit grote onzin maar ik vroeg het me gewoon af.
Ik heb je website eens goed bekeken.
Dat ziet er leuk uit. Vooral dat project van je. De r4 alpine turbo!
Ik werd aan het denken gezet....
Zou je niet het hele onderstel van een r5at kunnnen nemen (chassis, wielophanging,assen etc.) en daar het koetswerk van een viertje op zetten.
Dan natuurlijk wel even de boel omkatten want er moet natuurlijk r4 op het kenteken staan?
Misschien is dit grote onzin maar ik vroeg het me gewoon af.
Het is bijna grote onzin want een R5 heeft een zelfdragende carrosserie. Dat is een doos waar alle onderdeeltjes aan vast zitten. Een R4 is samengesteld uit een bodem en een carrosserie. Die kun je van elkaar halen (handig) maar dat kan dus niet op een R5 geschroefd worden om voornoemde reden.
Die losse onderdelen van een R5 daarentegen, die passen heel vaak op een R4. Ook de snelle!
Die losse onderdelen van een R5 daarentegen, die passen heel vaak op een R4. Ook de snelle!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als ik het goed begrijp: je 4 liep goed maar tikte wat, je hebt de kleppen gesteld, daarna hikt ie, maar dat gaat over als de vacuumslang los trekt.
Ik zou zeggen: hikken is bijna altijd elektrisch, check even de conditie van de bougies, de verdelerkap (goed kijken naar het centrale koolstofstiftje)en de puntjes. Ziet dat er allemaal goed uit, dan moet je denken aan de combinatie ontstekingstijdstip en de contacthoekhoek van de puntjes. Heb je toevallig een stroob in de buurt dan kun je kijken of het ontstekingstijdstip goed staat (vacuumvervroefger eraf), anders kun je dat ook op gehoor proberen (draai aan de stroomverdeler tot hij lekker loopt (vacuumvervroeger aansluiten)).
Je kunt ook even checken of de motor wel vacuum zuigt (het slangetje tussen de carburateur en het spruitstuk is een geniepig ding, dit kan scheuren waardoor je valse lucht krijgt).
Ik zou zeggen: hikken is bijna altijd elektrisch, check even de conditie van de bougies, de verdelerkap (goed kijken naar het centrale koolstofstiftje)en de puntjes. Ziet dat er allemaal goed uit, dan moet je denken aan de combinatie ontstekingstijdstip en de contacthoekhoek van de puntjes. Heb je toevallig een stroob in de buurt dan kun je kijken of het ontstekingstijdstip goed staat (vacuumvervroefger eraf), anders kun je dat ook op gehoor proberen (draai aan de stroomverdeler tot hij lekker loopt (vacuumvervroeger aansluiten)).
Je kunt ook even checken of de motor wel vacuum zuigt (het slangetje tussen de carburateur en het spruitstuk is een geniepig ding, dit kan scheuren waardoor je valse lucht krijgt).