Pagina 1 van 1

Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: do apr 25, 2024 11:16 am
door Eelco
Nav van een niet passende hoes die ik ontvangen had op basis van het bouwjaar van mijn Viertje uit 1968, heb ik een vraag.

Na correspondentie met de leverancier, werd mij verteld dat mijn 4 standaard enkel aan de bestuurder zijde een stofhoes had, en niet aan de bijrijderszijde, aan de hand van het destijds gebruikte stuurhuis.

Een hoes aan de bijrijderskant was wel mogelijk, maar dan moest er een aanpassing gemaakt worden.
Pas vanaf de 13 graden wielophanging was aan beide zijdes een stofhoes standaard.

Als leek is dit voor mij echt abacadabra. Na doorvragen bij leverancier, om tot een oplossing te komen en een juiste stofhoes te kunnen bestellen en monteren, kwam er geen verdere reactie meer helaas. Dus ik blijf zoekende naar de juiste stofhoes.

Kan iemand mij meer vertellen wat bovenstaand precies in houd? en stel dat men dit bij de mijne heeft gedaan achteraf, met wat voor bedoeling is dat geweest dan? Een upgrade? Rijervaring verbeteren? Wat was er mis met de oude situatie?

Als men die upgrade deed, gebruikte men dus spullen die naderhand bij nieuwere modellen zijn gebruikt. Welke stofhoes is dat dan? diegene die eraf kwam, heeft aan 1 zijde een grotere diameter dan aan de andere kant en 3 geledingen in het rubber zijn van het gotere formaat.

Alvast dank voor het meedenken.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: do apr 25, 2024 12:53 pm
door Crelesy
Geen idee of het origineel bij dit bouwjaar zo was /is. Dat er maar aan 1 kant een stofhoes zit.

Even terug naar deze situatie: geen apk dus geen afkeur op hoezen.

Een hoes op t stuurhuis aan welke kant ook, zorgt er voor dat stof buiten blijft en vet binnen. Het kan zijn dat er bij jouw aan een kant een keerring oid zit en de andere zijde een hoes. Maar dat kunnen de kenners vast bevestigen.

Nu wat van belang is:

Een hoes heeft een grote en een kleine maat. De kleine maat past over het bewegende deel aan beide uiteinden van je stuurhuis.
De grote maat zit op de vaste zijde. En ertussen heeft de hoes de mogelijkheid om dat lengte verschil op te vangen middels een ' harmonica' aan rubber.

Niet moeilijker maken als t is.
Bedenk of je aan beide zijdes een hoes wilt.
Zoek hoezen met de juiste diameters al dan niet universeel.
Zet ze klemvast met slangenklemmen oid op t huis en aan t eind op de uitschuivende delen.
Doel bereikt.

Past een kant niet omdat er geen ' vlees ' is om de hoes op te bevestigen, dan heeft er nooit een hoes gezeten en zou uk checken of er een andere manier van afdichting aanwezig is.
Nu heb je daarmee een antwoord of je maar 1 of 2 hoezen nodig hebt.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: do apr 25, 2024 1:10 pm
door Eelco
tis niet zozeer of ik 1 of 2 hoezen wil helaas.

Ik heb twee hoezen nodig, aan beide zijdes zit er eentje en eentje is gescheurd en die wilde ik vervangen. De bijrijderskant.

Ik moet voor mijn garage een hoes regelen, vandaar mijn vraag. En ik ben erg nieuwsgierig waarom destijds deze aanpassing werd gedaan.De gedachte erachter zeg maar wil ik graag begrijpen.

Maar bedankt voor je reactie.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: do apr 25, 2024 3:16 pm
door jandoe1000
Als ik het me goed herinner is jouw viertje van 1968 en zit er een phase 2 stuurhuis op. Daar horen twee hoezen op. Een phase 1 stuurhuis (uit mijn hoofd t/m aug 1967) heeft maar 1 hoes en inderdaad een keerring aan de hoesloze zijde. Dat leverde wel eens discussie op bij de apk maar dat is voor dat bouwjaar en het jouwe niet meer relevant. Er zijn inderdaad verschillende modellen hoezen maar als je monteert wat er zat en functioneerde moet het goed zijn.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: do apr 25, 2024 3:56 pm
door Eelco
Top! Bedankt! Heel helder.

Phase 2 is eigenlijk alles na 1968 dus. Dan weet ik wat te bestellen.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: do apr 25, 2024 9:30 pm
door Hanz
Hmm, als ik in de PR808 voor 1965-1970 kijk dan zie ik 2 types stuurhuis (1 met platte bovenkant die met met 2 klemmetjes vast zit, en 1 die meer rond is), beide met 2 stofhoezen. Als je toevallig je chassisnummer weet dan kan ik ff kijken welke jij hebt.

Het oude stuurhuis hebben de 1120 t/m 954000 en de 1123 t/m 627131 (en dat zijn dan weer toevallig de nummers t/m bouwjaar 1968). Het nieuwe stuurhuis (logisch) vanaf die nummers + 1. De stofhoes van het nieuwe huis heeft nummer 05 56 423 000 en 77 000 509 294. Als je googelt op 'renault 77000509294 soufflet cremaillere' vind je van alles dat er bekend uit ziet.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: vr apr 26, 2024 9:08 am
door Eelco
Hanz schreef: do apr 25, 2024 9:30 pm Hmm, als ik in de PR808 voor 1965-1970 kijk dan zie ik 2 types stuurhuis (1 met platte bovenkant die met met 2 klemmetjes vast zit, en 1 die meer rond is), beide met 2 stofhoezen. Als je toevallig je chassisnummer weet dan kan ik ff kijken welke jij hebt.

Het oude stuurhuis hebben de 1120 t/m 954000 en de 1123 t/m 627131 (en dat zijn dan weer toevallig de nummers t/m bouwjaar 1968). Het nieuwe stuurhuis (logisch) vanaf die nummers + 1. De stofhoes van het nieuwe huis heeft nummer 05 56 423 000 en 77 000 509 294. Als je googelt op 'renault 77000509294 soufflet cremaillere' vind je van alles dat er bekend uit ziet.

Hier staat hij op toch? Op mijn Flckr account is er een nog grotere afbeelding beschikbaar, zodat je geheel in kunt zoomen.

Peugeot 406 Break
AfbeeldingTouching up the engine by Eelco v Manen, on Flickr

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: vr apr 26, 2024 12:02 pm
door jandoe1000
Ik kan het op de foto niet goed zien maar je hebt vast het tweede type en niet het eerste. Je kunt dat zelf ook met zekerheid vaststellen door te kijken hoe de radiateur is bevestigd. Bij type 2 staat die direct op het stuurhuis in de ogen met rubbers die onderdeel zijn van het stuurhuis, bij type 1 op een aparte beugel, los van het stuurhuis. De rubbers vervang je door de stuurstangen los te maken en dan de rubbers los en eraf schuiven. Montage in omgekeerde volgorde. Aan de kant van het oog gaat de hoes om de grote stelmoer, aan de andere kant om het stuurhuis. Vast zetten kan daar gemakkelijk met een tiewrap, maar een goed passende hoes blijft waarschijnlijk ook vanzelf zitten want er zit een rand op het stuurhuis.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: vr apr 26, 2024 4:03 pm
door Hanz
Net even door Flickr gescrold - het is toch een eerste type stuurhuis met platte bovenkant. Dat komt overeen met wat er in de PR808 staat voor een R1123 met nummer 516230.

Ik zal vanavond even een fotootje van de bewuste pagina uit de PR maken

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: vr apr 26, 2024 8:33 pm
door Hanz
Zie onder. Het stuurhuis is, zoals te zien op een van de foto's op flickr, op de bovenste figuur een van de twee rechter, dus (a). Op de onderste figuur zie je dat (a) betrekking heeft op de R1123s met nummer van 277598 t/m 627131. Jouw auto heeft nummer 516320, dat klopt dus.
Afbeelding

Afbeelding

De rechter stuurhuishoes heeft onderdeelnummer 6078828

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: vr apr 26, 2024 10:24 pm
door ervaar.R4
Hanz schreef: vr apr 26, 2024 8:33 pm
Het stuurhuis is (zoals te zien op een van de foto's op flickr), op de bovenste figuur, één van de twee rechter, dus: (a).
Afbeelding

Op de onderste figuur zie je dat (a) betrekking heeft op de R1123's vanaf nummer 277598 t/m 627131.
Jouw auto heeft nummer 516320. Dat klopt dus.
Afbeelding
De rechter stuurhuishoes heeft onderdeelnummer 6078828.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: za apr 27, 2024 10:46 am
door Eelco
Geweldig!

Daarom is een forum zo waardevol! Bedankt allen!!

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: zo apr 28, 2024 8:26 am
door Bertje
Ik ken dit type stuurhuis niet, maar bij het latere type moet de stuurkogel los om de hoes te vervangen. Het is daarbij zaak van tevoren een foto te maken van hoeveel draadwikkelingen de stuurkogel uit het stuurhuis steekt, dit bepaalt immers de wielsporing.

Als ik het goed lees hoeft bij dit type stuurhuis niks los wat de sporing beinvloedt, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Re: Stuurstanghoes vraag

Geplaatst: zo apr 28, 2024 11:43 am
door jandoe1000
Goede tip! Bij stuurhuis type 1en 2 lukt het meestal om de hoes over het oog, waaraan de stuurstang bevestigd is, te verwijderen. Bij type 3 is dat een geheel.
Als bij stuurhuis type 2 het oog verwijderd zou moeten worden, bijvoorbeeld omdat er speling in het oogrubber is ontstaan of omdat de hoes toch niet over het oog wil, dan moeten de draadwikkelingen ook wel degelijk geteld worden.