lassen of niet

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Annie
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 3:45 pm

lassen of niet

Bericht: # 183626Bericht Annie »

We hebben een paar jaar geleden een R4 uit 1978 gekocht en nu is de tijd gekomen om die aan te pakken. Inmiddels is de koets van het chassis gescheiden, zodat we kunnen zien waar de (bekende) problemen zich voordoen. Het chassis is goed op een klein gaatje in de balk, maar dat is te verhelpen.
De carrosserie heeft meer aandacht nodig. De voorkant van de carrosserie is nog in goede staat. De achterkant echter niet. Problemen zijn er bij de bevestiging van de gordels op de wielkast en de wielkasten zelf. Daarnaast ook de bekende dorpel en de achterschermen.
Een aantal zaken is goed te repareren/lassen, maar ik heb mijn twijfels over de wielkast aan de binnenkant. Die aan de rechterkant heeft een groot gat die met polyester was dichtgemaakt. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd van de probleemgebieden.
Nu is mijn vraag of deze carrosserie nog te redden is en of dat verstandig is? Dan gaat het met name om de bevestigingspunten van de gordels en het de wielkasten aan de binnenkant.
Eventueel zou een optie zou zijn om het chassis te houden en de carrosserie te vervangen. Maar dan is de volgende vraag, waar haal ik een carrosserie vandaan waar ik wel iets mee kan en ook nog eens modeljaar 1978 is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lassen of niet

Bericht: # 183629Bericht BVDP »

Naar de foto's te oordelen is de carroserie best wel te redden. Voordeel is dat ze dan origineel blijft en alles dus netjes gaat passen.
Je geeft het zelf ook al aan; waar kan je een 78 carroserie vinden die nog prima is. Als je er al een los te koop kan vinden zal die ook wel om een goede reden niet gebruikt zijn.
Hier en daar zal je wel wat plaatwerk skills moeten gebruiken maar het lijkt me best te doen.
Succes er mee.

Groet, Bart
Laatst gewijzigd door BVDP op di apr 23, 2024 12:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 365
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: lassen of niet

Bericht: # 183630Bericht Crelesy »

Is denk ik ook wel te doen. En meteen op die plekken waar dubbel blik is gebruikt, vervangen voor enkel en dan misschien 1.5mm ofzo. Ik bekijk dat altijd of dat zin heeft. Die dubbele stukken geeft over een paar jaar anders gewoon weer ellende!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Annie
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 3:45 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183631Bericht Annie »

Alvast bedankt voor de reacties. Het is inderdaad het mooiste om hem origineel te houden.
Zelf kan ik helaas niet lassen. Weet iemand een lasser in de buurt van het Westland die dit zou kunnen doen?
Het voordeel is dat ik er geen haast mee heb.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5193
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lassen of niet

Bericht: # 183635Bericht Bertje »

Een met bovenstaande: laswerk op de bekende plekken en/of relatief rechttoe-rechtaan. De gordelbevestigingspunten, of eigenlijk de versteviging daarvan, middels de aan buitenzijde opgelast schelpplaat is een zwak punt van het ontwerp, en die schelpplaten zijn (nog steeds) niet nieuw te krijgen. Je kunt overwegen die te laten vervallen.
Je vraagt om een goede lasser, liefst in het Westland: daar kan ik je niet aan helpen, ik doe mij laswerk zelf (viewtopic.php?p=180723#p180723), maar woon in Eindhoven
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Annie
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 3:45 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183642Bericht Annie »

Ik kwam op internet wel het volgende plaatwerk tegen. Is dat niet een schelpplaat die je kan gebruiken als vervanging?
https://vehicules-anciens.fr/en/shop/pr ... ew/77/7998
lordje
Berichten: 678
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183643Bericht lordje »

Dat is het onderdeel dat je nodig hebt, is veel makkelijker dan zelf kloppen. Voor links en rechts neem ik aan. Ik kan wel ;assen, maar zit net als Bertje wat ver weg. Suc6.
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lassen of niet

Bericht: # 183644Bericht BVDP »

Ik denk dat het per set een plaatje voor binnen en buiten is. Er wordt een gelijkaardige set aan geboden voor links.
Annie
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 3:45 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183645Bericht Annie »

Op zich vind ik het geen probleem om wat verder weg te gaan voor laswerk. In de verschillende berichten zie ik in ieder geval dat er mooi werk wordt gedaan. Als iemand al tijd zou hebben om het laswerk te doen zou dat al mooi zijn. Zoals eerder al vermeld, heb ik er geen haast mee.
Reperatie plaatwerk dat eventueel besteld zou moeten worden kan ik zo doen. Ik ben dan ook wel benieuwd naar een indicatie van de kosten voor het laswerk. Dat kan in een PB verder wel worden besproken.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5193
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lassen of niet

Bericht: # 183660Bericht Bertje »

Annie schreef: wo apr 24, 2024 9:40 am Ik kwam op internet wel het volgende plaatwerk tegen. Is dat niet een schelpplaat die je kan gebruiken als vervanging?
https://vehicules-anciens.fr/en/shop/pr ... ew/77/7998
Inderdaad, inmiddels dus wel verkrijgbaar!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Stephan
Berichten: 108
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183677Bericht Stephan »

Zeker als je geen haast hebt kan het aantrekkelijk zijn om zelf een mig apparaat te kooen via bijv MP en te leren lassen om het uiteindelijk zelf te kunnen doen. Het levert veel voldoening op iig en kosten zijn een fractie van uitbesteden, want bij plaatwerken zitten de kosten in de uren ipv in het materiaal.
Annie
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 13, 2009 3:45 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183687Bericht Annie »

Dat is zeker een optie waar ik al vaker aan heb gedacht. Ik heb ooit op school leren lassen, maar dat was nog met elektroden.
Zou iemand nog advies kunnen geven over een lasapparaat waarmee ik dit zou kunnen doen? Ik heb wel eens wat review gelezen, maar er zijn zoveel verschillende apparaten.
Waar zou ik dan bijvoorbeeld op morten letten?
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: lassen of niet

Bericht: # 183693Bericht BVDP »

Mijn ervaring is dat je geen te zware halfautomaat apparaat moet kopen. De plaat die je gaat lassen is echt wel dun dus stromen van 250 A heb je niet nodig. Meestal zit je ergens in de laagste stand te werken; vanaf 30A. Snelheid van de aanvoerdraad goed kunnen regelen vind ikzelf prettig, de stroom zijn bij mij 6 standen waarvan ik enkel de laagste drie gebruik bij het lassen aan een wagen. Stand drie is dan voor dikkere plaat.
Speelt ook nog: zorg dat er wat reserveonderdelen verkrijgbaar zijn en dat je met een grote rol draad kan werken.
Er zijn mensen die TIG lassen prefereren maar dat is moeilijker om onder de knie te krijgen.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 365
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: lassen of niet

Bericht: # 183710Bericht Crelesy »

Eens met Bart,

Draad snelheid ( en dus spanning) met draaiknop regelbaar. En stroom zo laag mogelijk.
Meestal kom je dan uit op een 220v apparaat. HBM heeft redelijke lasapparaten van t huis merk waar de klus mee moet lukken en de prijs echt wel scherp is. Mensen die meer aan auto's lassen kopen vaak een Cebora. Die is wat professioneler en kan al lassen met 25A wat echt laag is.
Ik heb een Telwin Maxima die alles met draaiknoppen instelbaar heeft. Dat zit naar mijn mening tussen beide lasapparaten in kwa kwaliteit en daar las ik alles mee. Ook wel kokers van 4 of 5mm dik als t moet.
Vergeet niet dat er nog een helm en fles menggas en meter enzo bij moet. Fles zou ik 10 liter minimaal nemen. De 5 is echt wel snel leeg. En eenmaal aangeschaft is de vulling niet heel duur meer.
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond
Berichten: 300
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: lassen of niet

Bericht: # 183714Bericht diamond »

ik had deze gekocht https://stahlwerknederland.nl/product/mig-155-st-igbt/ testje gedaan last prima kwam als beste uit de test Duitsland en ook voor elektroden. Is reserve maar gebruik nog steeds m'n oude Tico lekker ouderwets met trafo's 160A. Last ook prima :) en zeker zwaar genoeg voor plaatwerk.
Plaats reactie