R4 loopt heel slecht
Geplaatst: di apr 02, 2024 4:16 pm
Ok, allereerst welkom in Portugal.
Het land waar je dagelijks verscheidene 4tjes ziet rijden en dat is ook niet gek gezien de wegen en de behendigheid die de 4tjes hebben. Ik noem ze vaak de berggeiten of the poor mans 4x4.
Dus wij kochten er ook een. Ooit meerdere in bezit gehad en, op roest na, altijd blij mee geweest.
Deze was (jaja, Echt!!!) van een oud mannetje geweest die ‘m in 1989 van zijn neef kocht die ‘m nieuw had. Ik woonde hier koud een paar maanden, sprak nauwelijks Portugees maar de dochter vertaalde ons het verhaal. Auto stond binnen, onder dekens. Kon niet beter.
Starten, lopen, proefrit, gekocht.
Mooi kastanjebruine kleur.
Aangepakt wit skai interieur.
Alleen liep ie niet 100%. Beetje weinig vermogen. Reed niet harder dan 100-110 kmh met een 1108cc. Dat is matig.
Dus na een half jaar toen we voor twee weken naar NL moesten maar even naar een garage voor een beurt gebracht. In 10 dagen krijg je een auto wel voorzien van nwe bougies, olie beurtje. “Even afstellen” dacht ik…
En toen, wederom welkom in Portugal, heeft het een jaar geduurd en is het nog niet klaar.
Alles mbt ontsteking is vervangen.
De carburateur bleek lek.
En na 11 maanden bleek dat de vervangen contactpunten (had ik nou maar naar mijn intuïtie geluisterd en een 123 gekocht…) de coil (bobine?) opblies.
Dus na een jaar min 6 dagen (…) heb ik de auto opgehaald, is ie gekeurd (wat in PT weinig voorstelt) en nu LOOPT IE NOG SLECHT
Inmiddels hebben wij besloten terug te verhuizen naar NL en nemen we ‘m of mee of verkopen we ‘m hier in PT
Maar either way moet ie lekker lopen.
Nou trok ik laatst de kap open om nog eens goed te luisteren en vermoed ik dat het uitlaat spruitstuk lek is.
Kan ie daardoor veel vermogen verliezen? Ik testte het door mijn hand op het uiteinde van de uitlaat te houden.
Motor loopt vrolijk door. Maar dus matig.
Iemand een tip?
Ik ben een medium sleutelaar.
Met werkplaats, goed handboek en tijd (en geduld) kom ik een heel eind. Maar hier in het zand met “wat” gereedschap ben ik overgeleverd op PT garagisten die op alles ja zeggen. En waar ik niet van op aan kan…
Hartelijk dank voor het meedenken!
Het land waar je dagelijks verscheidene 4tjes ziet rijden en dat is ook niet gek gezien de wegen en de behendigheid die de 4tjes hebben. Ik noem ze vaak de berggeiten of the poor mans 4x4.
Dus wij kochten er ook een. Ooit meerdere in bezit gehad en, op roest na, altijd blij mee geweest.
Deze was (jaja, Echt!!!) van een oud mannetje geweest die ‘m in 1989 van zijn neef kocht die ‘m nieuw had. Ik woonde hier koud een paar maanden, sprak nauwelijks Portugees maar de dochter vertaalde ons het verhaal. Auto stond binnen, onder dekens. Kon niet beter.
Starten, lopen, proefrit, gekocht.
Mooi kastanjebruine kleur.
Aangepakt wit skai interieur.
Alleen liep ie niet 100%. Beetje weinig vermogen. Reed niet harder dan 100-110 kmh met een 1108cc. Dat is matig.
Dus na een half jaar toen we voor twee weken naar NL moesten maar even naar een garage voor een beurt gebracht. In 10 dagen krijg je een auto wel voorzien van nwe bougies, olie beurtje. “Even afstellen” dacht ik…
En toen, wederom welkom in Portugal, heeft het een jaar geduurd en is het nog niet klaar.
Alles mbt ontsteking is vervangen.
De carburateur bleek lek.
En na 11 maanden bleek dat de vervangen contactpunten (had ik nou maar naar mijn intuïtie geluisterd en een 123 gekocht…) de coil (bobine?) opblies.
Dus na een jaar min 6 dagen (…) heb ik de auto opgehaald, is ie gekeurd (wat in PT weinig voorstelt) en nu LOOPT IE NOG SLECHT
Inmiddels hebben wij besloten terug te verhuizen naar NL en nemen we ‘m of mee of verkopen we ‘m hier in PT
Maar either way moet ie lekker lopen.
Nou trok ik laatst de kap open om nog eens goed te luisteren en vermoed ik dat het uitlaat spruitstuk lek is.
Kan ie daardoor veel vermogen verliezen? Ik testte het door mijn hand op het uiteinde van de uitlaat te houden.
Motor loopt vrolijk door. Maar dus matig.
Iemand een tip?
Ik ben een medium sleutelaar.
Met werkplaats, goed handboek en tijd (en geduld) kom ik een heel eind. Maar hier in het zand met “wat” gereedschap ben ik overgeleverd op PT garagisten die op alles ja zeggen. En waar ik niet van op aan kan…
Hartelijk dank voor het meedenken!