Pagina 1 van 2

Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 11:54 am
door Sandra
Beste allemaal,
Ik wil de diode controleren of vervangen die tussen het temperatuurlampje en het olielampje zit.
Heeft iemand mss een foto van hoe hij eruit ziet?
Of welke kleur draad ik van waaraf moet volgen?
Alvast bedankt,
Sandra

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 1:05 pm
door jandoe1000
Ik zou vanavond even in het schema van het handboek kunnen kijken, maar ik vraag me af of er wel een diode zit. Het lampje gaat immers branden als er massa wordt gemaakt, hetzij als de temperatuur van de koelvloeistof te hoog wordt, hetzij als de oliedruk te laag is. Als het echt mis is en de oliedruk wegvalt en je motor op het zelfde moment ook kookt, dan maakt het lampje twee keer massa, maar branden doet het. Het gaat uit als beide problemen zijn opgelost. Geen diode nodig, denk ik.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 2:39 pm
door Sandra
Hoi,
Het probleem is, dat oliedruklampje, temperatuurlampje en sinds kort acculampje niet meer aangaan op contact. Radio doet ook niks meer.
Er zaten ooit metertjes in. De oliedrukmeter niet meer. In het blok zat een dubbele sensor gedraaid. Deze heb ik vervangen voor een originele.
Als ik decdraad op het blok hou, gaat het lampje aan. Zo ook bij de temperatuursensor op de kop.
Maar niks als ze aangesloten zijn. Op contact.
De auto loopt en laadt verder goed.
Rara wat zou het kunnen zijn.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 3:34 pm
door Sandra
Afbeelding

Deze foto heb ik.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 4:24 pm
door jandoe1000
De lampjes branden kennelijk dus er komt ergens stroom vandaan. Even de spanningzoeker erbij pakken, contact aan en kijken hoe ver je komt. En zorg ervoor dat alle massacontacten schoon zijn. Slechte massa geeft vaak hele vreemde verschijnselen. Auto elektra blijft een van de grote mysteries van het heelal.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 6:03 pm
door Sandra
Hoi Jandoe,
Hoe zou ik het beste kunnen beginnen met de spanningzoeker. ...kijken hoever je komt.... als ik de sensors op de massa hou heb ik brandende lampjes.
Ligt het dan toch aan de stroom toevoer?

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 6:30 pm
door jandoe1000
Zoek het draadje op dat spanning zet op het controle lampje en kijk of er spanning op komt als je het contact aanzet. Als de stroom het lampje helemaal bereikt weet je dat het probleem verderop zit, voorbij het lampje, en is er dus een massaprobleem. Bereikt de stroom niet het lampje dan komt er kennelijk geen spanning van je contactslot of er zit een probleem in de toevoerdraad.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 7:25 pm
door Sandra
O dat is mooi duidelijk uitgelegd, ik ga er weer mee aan de gang.
Dankjewel!!

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 8:03 pm
door Crelesy
(uhm) ik zie even niet hoe je olie en temp lampje zouden gaan branden bij wijze van check in dit schema.. Zou t kunnen dat ze NIET horen te gaan branden voor een paar seconden als je t contact aan zet?

Zoals je aangeeft branden ze meteen als je aan de sensor kant een massa geeft. Dus de plus is er. Dat hoef je dus niet meer te meten. Kunnen hooguit je sensoren stuk zijn. Maar dat heeft niks te maken met wel of niet aan tijdens de opstart van je auto.

Accu lampje gaat aan en blijft aan zolang de motor niet loopt. Dit komt door een benodigde spanning die moet lopen om je veld op te starten. Zodra de dynamo levert maak je dat contact als t waren gelijk en kan je lampje niet meer branden.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: do jan 25, 2024 9:24 pm
door Sandra
De lampjes gaan normaal meteen aan als je het cintact aanzet.
Het acculampje nu dus ook niet.
De oliedrukschakelaar is nieuw. Je zou verwachten met die bedrading meteen aan massa leggen en het lampje gaat dan wel aan dat de nieuwe kapot is. Het kan altijd natuurlijk

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: vr jan 26, 2024 6:17 am
door Crelesy
Als je schakelaar zonder druk direct verbinding maakt met massa en als er druk is niet, dan heb je hardstikke gelijk.
En de diode zorgt er voor dat je temperatuur lampje mee doet.
Stom dat ik dat niet zo snel heb gezien :oops:

Het enige wat je dan nog moet meten is de diode zelf.( heb je een standje voor op de meeste multimeters)
En je oliedruk schakelaar meten. Die moet nu ohms altijd massa maken als er geen druk is.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: vr jan 26, 2024 10:58 am
door Bertje
Normaal gesproken gaan de lampjes branden bij het op contact zetten van de auto zodat je kunt controleren of ze het nog doen. Zo weet je zeker dat er ook echt iets op kan lichten als er een probleem is. De oliedruksensor schakelt naar de massa als de motor niet draait (want dan is er geen oliedruk), de temperatuurssenor niet. De diode zit in het systeem zodat het temperatuurslampje via de oliedrukschakelaar aan massa gelegd kan worden bij het op contact zetten, zodat ook dit lampje gecontroleerd kan worden.

Het acculampje doet het vaak niet, dit zit hem volgens mij in de spanningsregelaar op de dynamo. Bij 3 van mijn 4 wagens gaat dit lampje niet aan bij op contact zetten. Overigens laden deze auto's goed, je kunt dit zien doordat de (kop)lampen feller (maar niet te fel) gaan branden bij verhoogd toerental t.o.v. stationairloop.

Ik verdenk dus jouw oliedruksensor: als die bij stilstaande motor niet aan massa ligt en je zet de wagen op contact, dan blijven dus olielampje en temperatuurlampje uit. En dat het acculampje niet brandt is "normaal".

Rest nog de vraag waarom je radio het niet doet. Deze behoort aangesloten te zien via het zekeringenkastje. Als alles correct aangesloten is (ook de massa), dan kan er een zekering stuk zijn, maar het kan ook dat deze slecht contact maakt. Even met de zekering draaien om het contact te herstellen.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: vr jan 26, 2024 10:17 pm
door Sandra
Dankjewel voor jullie reacties,
Ik vermoed ook dat de nieuwe oliedrukschakelaar defect is.
Maar hoe kan ik de diode doormeten, ik kan hem niet vinden😉

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: za jan 27, 2024 12:10 am
door Crelesy
Weet niet hoe makkelijk je bij de lampjes kan.. maar misschien kan je daar op beide minnen even proberen wat te vinden?
Wel dan even de lampen er uit en bedrading los.

Misschien is een simpele test makkelijker. Leg alleen de oliedruk min aan massa en kijk of beide lampjes aan gaan.

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Geplaatst: za jan 27, 2024 12:52 am
door Tweety
De kans dat de diode stuk is is echt heel klein. Ziet er uit als een soort van weerstand, klein cilindervormig, zwart (ig) met aan 1 zijde een zilver/ witte streep (de kathode kant)

Als het contact wordt aangezet komt er V+ op de 3 lampjes. Het dynamo lampje maakt aarde via de dynamo totdat deze ongeveer evenveel stroom levert als wat van de Accu komt. Levert de dynamo veel meer dan de accu dan licht ook dit lampje op.
De olie druk sensor maakt aarde totdat deze druk heeft.
De temperatuur sensor maakt aarde wanneer de temperatuur te hoog is, maar dit is voor het starten zelden het geval. Om toch het lampje te controleren kan via de diode de aarde van de oliedruk sensor ook het temperatuur lampje branden. Als je de draad naar de oliedruksensor met de aarde verbind en het contact aanzet moeten beide lampjes gaan branden. Brand alleen het oliedruk lampje dan is de diode stuk, of het lampje. branden geen van twee dan is er ergens anders in de bedrading een probleem. Misschien geen 12v als geen vd 3 lampjes branden, of misschien geen goede verbinding naar de draad vd oliedruk sensor.