Hoe ziet de diode eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Sandra
Berichten: 20
Lid geworden op: za sep 25, 2021 6:36 pm

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183145Bericht Sandra »

Ik ga vanmiddag weer aan de gang en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk aan ligt
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183146Bericht Bertje »

Bertje schreef: vr jan 26, 2024 10:58 am De oliedruksensor schakelt naar de massa als de motor niet draait (want dan is er geen oliedruk), de temperatuurssenor niet. De diode zit in het systeem zodat het temperatuurslampje via de oliedrukschakelaar aan massa gelegd kan worden bij het op contact zetten
Tweety schreef: za jan 27, 2024 12:52 am De temperatuur sensor maakt aarde wanneer de temperatuur te hoog is, maar dit is voor het starten zelden het geval. Om toch het lampje te controleren kan via de diode de aarde van de oliedruk sensor ook het temperatuur lampje branden.
Hierover zijn we het eens.
Tweety schreef: za jan 27, 2024 12:52 am Brand alleen het oliedruk lampje dan is de diode stuk, of het lampje.
Alleen als de diode open loop geeft ipv kortsluiting
Tweety schreef: za jan 27, 2024 12:52 am De kans dat de diode stuk is is echt heel klein.
Hierover zijn we het weer eens: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de diode NIET defect. En de oliedrukschakelaar is SOWIESO kapot, want met kabel aan blok gaan de lampjes wél aan en via de sensor niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183153Bericht Tweety »

Bertje schreef: za jan 27, 2024 10:42 am
Tweety schreef: za jan 27, 2024 12:52 am Brand alleen het oliedruk lampje dan is de diode stuk, of het lampje.
Alleen als de diode open loop geeft ipv kortsluiting
in geval van kortsluiting gaan beide lampjes ook branden in geval van oververhitting, dat scenario komen we nog niet aan toe bij het aanzetten van het contact. Overigens is dat wel door te meten en ook te testen dmv het verbinden van de draad naar de thermosensor met het blok. Dan hoort alleen het temperatuur lampje te branden en niet beide lampjes. Dat een diode kapot gaat en dan nog wel kortsluiting geeft heb ik overigens nog nooit meegemaakt, maar theoretisch kan dat natuurlijk wel denk ik (hoewel ? met radioactieve straling misschien)

De diode kan je natuurlijk ook gewoon vervangen voor een 1N4007 (of een 1N4001 wat geloof ik het origineel is. Verschil is alleen dat een 1N4007 tot 700v kan hebben en een 1N4001 tot 100v) deze kan je bij electronica zaak kopen voor ongeveer een euro.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183154Bericht Crelesy »

Heb ik best vaak gehad hoor. Dat het een ' doorgeslagen' verbinding word. Juist bij laagspanning gebeurt dit best veel.

Diodes kan je inderdaad zo kopen. En ik denk dat je nu ook wel genoeg info hebt om t op te lossen. :)
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183156Bericht Bertje »

Wat escaleert dit lekker in theoretische beschouwingen! Nu hopen dat Sandra door de bomen het bos nog ziet.

Overigens eens met je, Tweety, dat als de diode sluiting geeft, beide lampjes tegelijk branden (want beiden of via 5 of via 7 aan massa gelegd kunnen worden).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sandra
Berichten: 20
Lid geworden op: za sep 25, 2021 6:36 pm

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183162Bericht Sandra »

Haha jawel ik kan het nog volgen.
Ik haal straks een nieuwe oliedrukschakelaar op.
De oude is er al uit met wat moeite.
En van daaruit weer verder.
Niet zoveel tijd helaas
Sandra
Berichten: 20
Lid geworden op: za sep 25, 2021 6:36 pm

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183164Bericht Sandra »

Nou, het is gelukt, tenminste de indicatielampjes van de oliedruk en hete motor doen het weer.
De nieuwe oliedrukschakelaar was gewoon kapot. Met een nieuwe deden ze het weer. De temperatuurlamp zwak dus de verbinding van de scgakelaar op het blok schoongemaakt dat was erg vies met corrosie.
Nog steeds zwak lampje, deze vetvangen en nu brant hij weer scherp.
Acculamp niet aan de praat gekregen.
En aan mijn handrem op ger sashbiard zit een cintactje.
Is dat irigineel?
Er zit een schuifje aan met een afgebroken dun zwart draadje. Waar zou die heen moeten looen?
Ik ben blij dat de 2 lampjes het weer doen👍👍👍
Bedankt voor het meedenken allemaal
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183166Bericht Bertje »

Ah, mooizo! Dus toch gewoon die drukschakelaar, en geen diodeprobleem.

2 vd 3 lampjes is een prima oogst, want:
Bertje schreef: vr jan 26, 2024 10:58 am
Het acculampje doet het vaak niet, dit zit hem volgens mij in de spanningsregelaar op de dynamo. Bij 3 van mijn 4 wagens gaat dit lampje niet aan bij op contact zetten. Overigens laden deze auto's goed, je kunt dit zien doordat de (kop)lampen feller (maar niet te fel) gaan branden bij verhoogd toerental t.o.v. stationairloop.
Schakelaar bij handremhendel: ja, dat is origineel, want er is óók een handremindicatielampje: tussen je olielampje en je acculampje in.
Er zou een zwarte draad moeten los bungelen onder je dashboard, als je die tegen massa houdt (met de auto op contact), dan moet dat lampje aan gaan. Draad gevonden? Doorverbinden met handremschakelaar en klaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sandra
Berichten: 20
Lid geworden op: za sep 25, 2021 6:36 pm

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183169Bericht Sandra »

Ja ik had al gezocht naar de bungelende draad maar niet gevonden. Deze moet naar een van de 2 zwarte stekkers lopen naar het dashboard denk ik?
De acculamp heeft het overigens wel altijd gedaan.
Mss de spanningsregelaar nog even bekijken. De contacten zijn wel schoon...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183171Bericht Bertje »

Dit is eigenlijk weer een 2 nieuwe casussen.
Sandra schreef: di jan 30, 2024 7:27 am Ja ik had al gezocht naar de bungelende draad maar niet gevonden. Deze moet naar een van de 2 zwarte stekkers lopen naar het dashboard denk ik?
Nee, je zoekt een zwarte draad die de kabelboom in gaat ter hoogte van de onderste bashboardkap. Dus zeg maar 30cm rechts van je zekeringenkastje.
Sandra schreef: di jan 30, 2024 7:27 am De acculamp heeft het overigens wel altijd gedaan.
Mss de spanningsregelaar nog even bekijken. De contacten zijn wel schoon...
Gaat het acculampje wel aan op contact? Zo niet, mogelijk lampje stuk.

Ik zou me niet blind staren op dat lampje, het is veel belangrijker of de laadspanning zelf goed is. Meet de accuspanning eens met motor uit, bij stationairloop, en bij verhoogd toerental.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183180Bericht Tweety »

Bertje schreef: di jan 30, 2024 1:40 pm Ik zou me niet blind staren op dat lampje, het is veel belangrijker of de laadspanning zelf goed is. Meet de accuspanning eens met motor uit, bij stationairloop, en bij verhoogd toerental.
Nou ja dat lampje hoort ook te gaan branden wanneer de dynamo een te hoge spanning geeft als gevolg van een kapotte regelaar, en das wel fijn, dan voorkom je dat de accu stuk gaat en er lampen door gaan branden en zo.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe ziet de diode eruit?

Bericht: # 183186Bericht Bertje »

Dat zie je ook wel aan het te fel van branden van dashboardlampjes en koplampen. Maw, daar heb je dat waarschuwingslampje niet persé voor nodig.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie