123 ontsteking met of zonder vacuum

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

123 ontsteking met of zonder vacuum

Bericht: # 182856Bericht Crelesy »

Even een vraag voor de echte kenners.


Ik zit te denken over een 123 ontsteking om ons viertje nog wat betrouwbaarder te maken. Nu kan ik die bestellen zonder vacuum. Dat is ook degene die in mijn 4tje hoort.
(782 cc 839 torretje)
Maar liever bestel ik 'm met.
Met vacuum zou de motor nog zuiniger kunnen. En als ik ooit een blokwissel ga doen, blijf ik wel bij een billancourt motor. Maar dan wel een 805 blok met iets meer pk. En daar zit dacht ik wel degene met vacuum op.

Ik heb al een blauwe Bosch bobine. Dus dat is al oke.

Waar zou ik dan voor nu vacuum pakken? Komt dat bij een 805 net onder gasschuif uit de carburateur? En weet iemand of die 123 ontsteking met vacuüm aansluiting, zonder dit vacuüm aangesloten, zal werken?
Ouwe meuk is leuk (beer)
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 123 ontsteking met of zonder vacuum

Bericht: # 182857Bericht jandoe1000 »

Niet alle 845cc motortjes zijn met vacuumvervroeger uitgerust. Dat is iets moderns…
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: 123 ontsteking met of zonder vacuum

Bericht: # 182858Bericht BVDP »

Crelesy schreef: zo nov 19, 2023 6:57 pm En weet iemand of die 123 ontsteking met vacuüm aansluiting, zonder dit vacuüm aangesloten, zal werken?
Als je de vacuumingang afdopt zal de ontsteking wel werken maar de vervroeging niet.
Voor de juiste plaats bij een Zenith 32 zie foto.

Groet, Bart


Afbeelding
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 123 ontsteking met of zonder vacuum

Bericht: # 182859Bericht Crelesy »

Dank je voor de foto Bart!

Zo te zien zit de aansluiting dus vlak onder de venturie zoals ik al dacht. Ik denk ook wel dat t zal werken zonder de vervroeging, maar misschien is de complete curve van vervroegen wel anders. Daar was ik eigenlijk benieuwd naar.
Niet dat ik straks 300 euro uitgeef en dat de prestaties dan juist slechter worden bijvoorbeeld.

Ik denk dat ik de leverancier mar eens mort bellen daarvoor.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie