Pagina 1 van 1

auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: zo okt 29, 2023 10:47 pm
door eelcovanheerde
Dit is voor mij een raadsel. Ik heb een geviseerde motor met een nieuwe waterpomp. Ik had een b merk v-snaar gemonteerd. Deze ging steeds slippen.

Maar een nieuwe gemonteerd en dit keer een a-merk. Maar het herhaald zich en na 1000 km en een aantal keren stellen, is ook deze op.

Met de hand draait de waterpomp makkelijk rond, zwaar lopen zal het niet zijn. Als ik een lineaal langs de krukaspoulie hou, dan zit de poulie van de waterpomp een millimeter of 4 uit het lood.

Waar zou ik het moeten zoeken? Is het heel belangrijk dat de zaak precies in lijn ligt? En kan een poulie ook versleten zijn? Volgens mij moet de snaar op de zijkant lopen en niet op de tanden.

Ik zie nergens een poulie te koop voor een renault 4, ik dacht niet dat dit een normaal slijtagedeel was. Maar ik leer iedere dag :-)

Wie heeftg een idee wat de oorzaak is voor mijn probleem.

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: ma okt 30, 2023 9:49 am
door Bertje
Corrigeer eerst die uitlijning maar eens...

En heb je de poulie laten poedercoaten misschien?

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: ma okt 30, 2023 12:57 pm
door eelcovanheerde
Niet laten coaten. Bij de revisie van het blok zijn wel componenten bij elkaar gezocht. Misschien horen de poelie van de waterpomp en van de krukas bij elkaar. Ik heb al gevraagd of iemand een setje voor me te koop heeft. Uitlijnen lijkt me ook nog ingewikkeld. Ik zie niet echt hoe ik dat moet doen. De poelie van de krukas moet naar buiten en een plaatje ertussen lijkt het centreren in de weg te zitten......

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: ma okt 30, 2023 5:51 pm
door Bertje
Het probleem zal wel in de maatvoering van de (nieuwe) waterpomp zitten.
Een foto helpt ons meedenken.

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: ma okt 30, 2023 9:39 pm
door eelcovanheerde
Hmmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Waterpomp is ook een imitatieding natuurlijk.

Afbeelding

Een mm of 4 tot 5 uit het lood. Ik heb de krukaspoelie eraf gehaald en een vulring gemaakt. De as is ongeveer 23mm en de poelie centreert om de as. Met een vulplaatje is de boel op het oog nu goed uitgelijnd. Nieuwe riem gemonteerd en maar eens kijken wat er gebeurt. Heb ook nu pas nagedacht over de werking van de snaar en dat deze het van de grip moet hebben en niet van de spanning. Misschien had ik de riem ook wel te strak staan. Zie het eens aan en zal de afloop melden.

Dank weer....

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: di okt 31, 2023 10:20 am
door Bertje
Bij de waterpomppoulie mis ik de grote ring die onder de 3 bevestigingsboutjes hoort te liggen; een soort verstevigingsplaat, zodat de boutjes niet direct in de poulie grijpen. Het lijkt me onwaarschijnlijk en ik denk niet dat het past, maar heb je die ring niet per ongeluk onder de poulie zitten? Deze komt dan te ver naar buiten

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: wo nov 01, 2023 2:16 am
door RVIER
Dynamolager kapot

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: wo nov 01, 2023 11:18 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Die poelies zijn aardig aangeroest zo te zien.
Ik heb mij eens laten vertellen dat die roestpukkels als een soort weerhaken je V-snaar ruineren.
Daar zou ik eerst eens even danig mee bezig gaan.
Met een A merk bedoel je Gates neem ik aan. Dat zijn echt top V-snaren als je het mij vraagt.

Succes ermee en groet
Harry

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: zo nov 05, 2023 5:46 pm
door eelcovanheerde
Inderdaad Bert, dat zou een mooie verklaring zijn. Maar helaas, dat zou nog wel ingewikkeld zijn om voor elkaar te krijgen. Dynamo is ook nieuw en heb ik gecheckt, loopt gewoon licht. Ok Harry, opschuren kan nooit kwaad natuurlijk, maar ze voelen wel glad.

Maar ik hoor onderweg ook geluiden die niet helemaal pluis zijn. Soms hoor ik een zachte iep iep, dat zal het slippen zijn. Ik kan ongeveer 200 km rijden zonder stellen. Maar ik hoor ook een soort 'turbo achtig' geluid. Oftewel toerenafhankelijk en dat wijst dan toch naar de waterpomp of de dynamo.....

Ik vertrouw toch de nieuwe waterpomp niet of de monteur die hem erop gezet heeft....... ikzelf :-) Ik kan niets beters bedenken dan maar eens een andere waterpomp te bestellen. Maar ik zal het eerst eens los halen. Misschien heb ik alleen vloeibare pakking gebruikt en raakt het elkaar net als de boel warm wordt. Als de motor koud is dan draait de waterpomp soepel als ik de snaren eraf haal.

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: ma nov 06, 2023 6:19 pm
door Bertje
De schoep van de waterpomp zit intern: voor de clearance daarvan maakt het dus niet uit hoe je die tegen de kop aan bout.

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: wo nov 08, 2023 12:15 am
door RVIER
Spanrollager defect?

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: wo nov 08, 2023 9:28 pm
door eelcovanheerde
Het lager van de spanrol heb ik ook vervangen, loopt ook nog soepel....
Ok, dus montage is het niet. Ik blijf toch een toerenafhankelijke brom/fluit horen. Je moet wat, toch maar vervangen.

Wat is de beste waterpomp voor een Renault 4?

Dit staat op Mecatechnic:

This SASIC water pump for Renault 4 (10/1972-12/1993) - Cléon is faithful to the original. This water pump for R4 is an original quality part. It is compatible with Renault models 4 Cléon Type 813-12, 688-10, 688-11,...

In veel merken verkrijgbaar, proberen maar? Is dat dan wat Renault origineel monteerde?

Gr Eelco

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: wo nov 08, 2023 10:50 pm
door Bertje
Ik monteer altijd (gebruikte) originele pompen, eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik heb er nog wel eentje over denk ik, laat maar weten bij interesse.

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: do nov 09, 2023 6:01 pm
door eelcovanheerde
Ik behandel een waterpomp altijd als een slijtageonderdeel. Maar laat ik dit keer eens anders aanpakken, ik ben geinteresseerd. Heb je toevallig ook nog een bovenste poelie? Via whatsapp 0618600672 of pb?

Gr Eelco

Re: auto vreet v-snaren....huh?

Geplaatst: zo dec 17, 2023 11:39 am
door eelcovanheerde
Even netjes afronden. Het is opgelost en ik rij alweer bijna 3000 km met een snaar die ik niet meer hoef te stellen. En je hebt het liever niet dat die eigenwijze oudgedienden uit het Noorden gelijk hebben, maar ja.... Daar moet ik me overheenzetten. Harry, je hebt gewoon gelijk. Bij nadere inspectie was er sprake van veel roest. Ik heb geduldig met schuurpapier de roest verwijderd van de 3 poelies en het probleem is verholpen. Roest, weerhaakjes voor eeuwig in mijn geheugen aan elkaar gekoppeld :-)

:-) Eelco