SEV marchal contactpunten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182474Bericht Crelesy »

Hallo mede rijders.

Ik heb een vraag over de kwaliteit van mijn onsteking. Mijn 782cc torretje is er vd week zo maar mee gestopt. Het was zo abrupt zonder inhouden of gekke geluiden dat ik eigenlijk wel meteen de ontsteking verdacht. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de veer van mijn contaktpunt gebroken was!

Ik had een nieuwe bij me en die zat er zo in. Het " aanbeeld" was nog heel dus zonder afstellen gewoon weer verder gereden. Thuis wel even goed alles nagesteld en de lamp er weer eens bij gepakt.

Mjn renault heeft denk ik een 20.000 km met deze punten gelopen. Dit met velleman kit. Dus totaal niet ingebrand.

Het contactpunt is nu weer vervangen met een aftermarket puntje gekocht bij de bekende adressen. Maar heeft iemand een idee of er nog originele zijn? Of is die kwalitieit ook niet beter en moet ik dit preventiwf om de 10.000 gaan vervangen ofzo?

Iemand tips?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182478Bericht Bertje »

Ik heb geen slechte ervaringen met contactpunten, zowel met oude originele niet, als met nieuwe. De nieuwe die ik gebruik zijn typisch van Bosch.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182480Bericht jandoe1000 »

20.000 km is wel wat veel. Uit mijn hoofd zeg ik dat 10.000 km de norm is voor het vervangen van de contactpunten bij een oude R4 met Billancourt motor en afstellen iedere 5000 km. Mijn ervaring is dat een traditionele ontsteking met puntjes prima werkt en zich ook goed laat afstellen. Ik heb een flinke voorraad originele SEV puntjes, NOS. Ik heb geen ervaring met elektronische ontsteking. Ik vind dat minder leuk omdat het niet origineel is en rijd overigens niet zo veel km, maar het schijnt wel goed te kunnen werken.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182481Bericht Tweety »

Nou ja ik had wel dat het nokje wat sleet, maar met een velleman kit gaan ze toch wel vrij lang mee. Een gebroken veer heb ik nog nooit gehad of zelfs maar van gehoord. Af en toe vervangen kan geen kwaad en is niet echt een dure grap. Een nieuwe rotor & verdeelkap heeft ook altijd wel wat.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182482Bericht Crelesy »

Dank voor de reacties.

Goed om te lezen dat het breken van het veertje geen bekend iets is. En inderdaad de kosten is het niet. Ik wil geewoon graag dat het torretje betrouwbaar is. Mijn vrouw rijd er heel veel mee, en is niet handig genoeg om dit soort dingen zelf op te lossen. Ik zal m gewoon wat vaker vervangen.
Overigens rijden we nu zonder de velleman kit. Die had ik eerst even los gemaakt omdat ik die immers ook kapot kon zijn.
Ik merk geen verschil in prestaties nu het weer origineel is, mocht iemand t willen weten.

Ik ga eens kijken voor contact punten.

Bedankt.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182483Bericht Tweety »

Ik heb bij de inbouw van mijn velleman kit altijd de mogelijkheid ingebouwd om met een schakelaar een serie relais om te zetten zodat het makkelijk is om zowel met als zonder te rijden, om zo snel de velleman als mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten.
Zolang de contactpunt afstand perfect is merk ik ook niet of nauwelijks verschil, maar als deze door slijtage veranderd blijft de velleman veel beter werken, en de puntejes branden niet to nauwelijks in.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182485Bericht Crelesy »

Inmiddels 2 sev originele contaktpunten besteld. Dan heb ik maar vast voorraad.
1 gaat in de auto mee met een nieuwe condensator. En de velleman sluit ik ook weer aan. Van inbranden was idd geen sprake nu met de gebroken veer.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 182503Bericht Crelesy »

En binnen.


Afbeelding
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 183004Bericht Crelesy »

Nou vandaag rond 1 uur op de A20 was t weer raak. Met vrouw en kinderen op de vluchtstrook vanwege een gebroken contaktpuntje. Weer de veer. Amper 1000km later en een originele sev nog wel.

Afbeelding

Ik heb ons af laten slepen en op een veilige plek met geleend gereedschap van de ANWB ( die stond daar toevallig iemand te helpen met een lekke band), een nieuwe gemonteerd. ( lag in de auto gelukkig) .
We konden weer naar huis. Liep niet super maar de op de gok afstelling was afdoende.
Kinderen en vrouw afgezet en meteen door gereden naar LeenApk. Die zit bij mij praktisch aan de dijk en is de dealer van 123 ignition. Ik was er klaar mee met dat stilstaan op gevaarlijke plekken.

Ik had nog een vraag over de vacuüm vervroeging, die zit niet op mijn zenith carburateur maar kan ik wel kopen op de 123ignition. Leen wist antwoord op alles. Komt er op neer dat de curves die je in kan stellen gelijk zijn. Met of zonder vacuum. Dus ik ben voor deze gegaan:

https://www.123ignitionshop.com/nl/rena ... ap-recht_r

Met vacuüm, als ik dit later aansluit werkt dat gewoon. Scheelde in zuinigheid. Met is nog wat zuiniger. Werd nog even op m'n hart gedrukt dat als er iets niet duidelijk was of niet lukte ik zeker moest bellen, dan zou hij mij verder helpen. Super service!

Uiteindelijk thuis rond 1500 begonnen aan t omzetten. Ff 2 kabeloogjes er aan gemaakt en de rest was vrij simpel. Opletten waar cillinder 1 begint. Die stand onthouden. Even kijken welk nummer op de sev stond. Bij mij was dat R285, dat ingesteld als curve (stand 2 van de 15 standen) op de 123. Ontsteking er in. Ff draaien tot er een led net uit gaat. Starten en de lamp er even bij. Klein beetje vervroegen volgens t boekje en vastzetten.
Ik was voor t donker al weer een testrit aan het maken.
Loopt als een speer! Lijkt ook veel rustiger stationair te lopen.
Tijd zal t leren maar heb er veel vertrouwen in.
Op de ontsteking na, was t al een betrouwbare auto. Hoop dat t nu nog beter is!
Ouwe meuk is leuk (beer)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: SEV marchal contactpunten

Bericht: # 183005Bericht BVDP »

Ik heb ook een 123 ontsteking op een 850 motor , wel met vacuumvervroeging. De motor loopt stationair inderdaad beter en ook in lagere toeren. Ik kocht de ontsteking nadat ik aan de kant had gestaan met een Vellemankitje dat de geest had gegeven.
Wel eigenaardig dat de veren van je contactpunten zo snel breken. Dat heb ik nooit voor gehad.
groet, Bart
Plaats reactie