Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182455Bericht eelcovanheerde »

Een Nieuw raadsel, voor mij dan.
Restauratie voltooid met wat hulp van het forum op het gebied van de remmen. Volgende stap is het inbouwen van een lpg installatie. Een piepklein ringtankje op de plaats van het reservewiel. Verder alles aangesloten en nu krijg ik de auto niet gestart. De verdamper krijgt lpg, als je de choke indrukt hoor en ruik je duidelijk gas. Alles is nieuw en van het simpele soort. Verdamper met 1 stelschroef (ik neem aan voor stationair) en een vacuum slangetje (weet niet precies waar die voor is).
In de carburateur heb ik een sput-in gezet. Precies in de vernauwing van de carburateur, net te zien op de foto.
Het inductierelais werkt goed en krijgt ook stroom tijdens het starten. Wie heeft een idee?

Alvast weer dank.
Eelco

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 0ff97c.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 2aa536.jpg
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182456Bericht Tweety »

De foto's zijn mij onvoldoende duidelijk.
- Close up vd verdamper met aansluitingen.
- close up Gasslang vd verdamper naar de carburateur (zonder bodemplaat luchtfilter)
- Electrische benzine kraan.

Probeer op de verdamper iets van een merknaam of type te vinden, dan kan je eventueel googlen voor de afstel methode. D'r moet minstens een CO stelschroef zijn, maar natuurlijk ook eventueel stationair, en er hoort een hoofdkraan op gasslang !
De auto moet ook op benzine starten en lopen, dat is de meest betrouwbare storingsoplossing zoekmethode (in het Duits is dat zelfs 1 woord, leuk voor scrabble)
Als de motor loopt, en de koelvloeistof er voor zorgt dat de verdamper niet bevriest, kan je kijken of je voldoende gas verdampt om de motor draaiende te houden. Uiteindelijk zal je 'm toch ook een gaskeuring moeten geven bij het RDW, maar het is fijn als alles dan al werkt natuurlijk. De CO zal ook echt afgesteld moeten worden voordat je er mee mag rijden
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182458Bericht eelcovanheerde »

https://www.lpgwebshop.com/nl/lovato-ve ... -90kw.html

Het is deze verdamper. De auto loopt goed op benzine en doet nagenoeg niets op lpg. Als ik aan de vacuum zuig, dan hoor ik wel gas stromen. De vorige keer had ik een verdamper zonder vacuum aansluiting. Ik snap dit principe ook niet goed.
Er zit een hoofdkraan in en volgens mij is de startstand 3 slagen open.
Benzineafsluiter heb ik getest en werkt. Hij krijgt dus niet gas en benzine waardoor de motor verzuipt.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 618ec8.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 3b82fe.jpg
Ik start op benzine. Dan de schakelaar in de middenstand om de vlotterkamer leeg te maken. En dan op gas. Soms lijkt hij iets aan te slaan. Maar ook de elektrische choke erbij gebruiken helpt niets.

en de sput in. Ik heb geoefend op een defecte carburateur. Maar dat is de positie van de sput in.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 524b83.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... a4b2e5.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 10560a.jpg
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... c6b9e3.jpg
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182459Bericht Tweety »

OK, nou het vacuum vd carburateur is misschien niet genoeg voor de verdamper, en als je vacuum potje op de ontsteking stuk is heb je een probleem. maar ja d'r zit natuurlijk geen remservo op, je moet ergens goed motor-vacuum vandaan halen.

Het idee is dat de motor alleen vacuum zuigt als die draait, en dus blijft de gasklep vd verdamper dicht bij gebrek aan vacuum.

D'r zijn ook opzetstukjes beschikbaar die je in het luchtfilter kan monteren, dit kan ook, maar zo had ik het nog niet gezien.

Zorg dat de hoofdkraan helemaal open staat d'r is.
Dan zijn er nog 2 schroeven, een messing afstelschroef en een zwarte.
De handleiding is een beetje warrig over welke nu precies wat doet. Maar als ik het goed begrepen heb stel je het stationair af met de messing schroef, dat is een kraan dus die moet ook open. De zwarte is om de veer op het hoofdmembraam af te stellen.
Dan is er nog de fijn-afstel procedure, maar dat is lastig zonder gasmeter.
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182460Bericht eelcovanheerde »

De messing schroef is niet te vinden op de verdamper. Ik zie echt alleen een grote zwarte afstelschroef. Die zou dan voor de stationair omloop moeten zijn? En dan met de schroef in de gasslang naar de carburateur het mengsel op vollast begrenzen?

Moet toch of de verdamper zijn, of dat de sput-in niet werkt en onvoldoende zuigt. Maar dat moet ik de gasboer anders eens vragen, hij heeft het vorige keer bij mij geboord. Maar hij is vast met pensioen :-)

Nog eens geprobeerd en hij lijkt echt te weinig gas te krijgen. Doet af en toe een slagje, maar startmotor bepaalt nog het tempo van draaien.

Lastig twee variabelen en dan weet ik nog niet eens of ik alles overzie.......
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182462Bericht Tweety »

eelcovanheerde schreef: za sep 02, 2023 9:52 am De messing schroef is niet te vinden op de verdamper. Ik zie echt alleen een grote zwarte afstelschroef. Die zou dan voor de stationair omloop moeten zijn? En dan met de schroef in de gasslang naar de carburateur het mengsel op vollast begrenzen?
De handleiding is er toch vrij duidelijk over.
Het is dan ook bij
stationair draaien nodig dat de verdamper een klein beetje gas direct uit de verdamper laat
stromen naar het mengstuk, zonder dat er een zuigkracht aanwezig is. Deze hoeveelheid
gasomloop of "lekgas" wordt middels de by-pass- / omloopsschroef afgesteld. (op de OMVL
R90 heet deze "By-pass" en bij de LOVATO RGE is dit de messing afstelschroef naast de
bovenste wateraansluiting.)
Volgens mij is de schroef/bout ook duidelijk zichtbaar op deze foto
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 618ec8.jpg
Er zit een hoofdkraan in en volgens mij is de startstand 3 slagen open.
Volledig open is de begin instelling.
Benzineafsluiter heb ik getest en werkt. Hij krijgt dus niet gas en benzine waardoor de motor verzuipt.
Het is op zich niet zo gek om de benzinekraan tijdens het oplossen van het probleem open te laten, zoals bij het terug switchen naar benzine, zodat je verdamper met draaiende motor aan de praat probeert te krijgen.

Gaat het elektrische ventiel op de tank goed open ? Komt er dan gas richting de verdamper ?
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182464Bericht eelcovanheerde »

Nog een keer goed gezocht, maar de messing schroef is niet te vinden.....

Er loopt duidelijk gas, dus afsluiter werkt. Als ik aan het vacuum slangetje zuig, hoor ik meer gas lopen.

Hmmm ik weet het even niet meer ......
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182466Bericht Tweety »

Volgens de handleiding
bij de LOVATO RGE is dit de messing afstelschroef naast de bovenste wateraansluiting.)
't ding moet er toch echt gewoon op zitten, anders kan je 'm nooit goed afstellen.
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182468Bericht eelcovanheerde »

Ok, opgelost....tenminste.....

Twee verdachten had ik, te weten de verdamper/afstelling en de spud-in. Eerst maar eens een mengstukje op de carburateur gezet, starten en lopen! Yes!

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... e2f03c.jpg

Met heel veel moeite en twee bochten heb ik het nu definitief aangesloten. Onderuit de voetplaat laten komen en dus niet meer de rechte weg zoals op de foto. Hmmmm jammer nu loopt hij niet meer goed. Start met choke en loopt dan beroerd. Blijkbaar toch gevoelig dat gas voor een optimale flow. Wist ik niet of er is toch wat anders aan de hand. Ik kan geen mengstukjes vinden voor een zenith if28 carb. En door het luchtfilter en kitten is wel een lelijke oplossing.

Dus toch maar naar een lpg boer om op een goede manier een spud-in te laten plaatsen. Of is er nog een andere oplossing?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182469Bericht Tweety »

Je kan naar de LPG boer, mijn mengstukje zal boven de ingang bovenop de voetplaat vh luchtfilter gemonteerd, met niet veel meer dan een metalen klem en 2 boutjes. Gasslang door een gat in diezelfde plaat. Ik vermoed eigenlijk ook dat de lucht er een beetje zijwaards overheen moet stromen.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182470Bericht Crelesy »

Ik denk idd ook dat die " sput in" net boven de gasvlinder, middenin de toch al kleine venturi misschien niet optimaal is.
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met al gemonteerde en werkende systemen opnieuw afstellen. Nog nooit vanaf begin opgebouwd. Maar ( net als bij benzine ) blijft t gevoelige materie. Het kan maar zo dat het op die plek niet lekker mengt. En geen "brandbaar" mengsel vormd. Hoger bij de luchtfilter heeft t wat meer tijd. En moet het nog door de venturi heen.
Wat ook mee speeld straks met deel en vollast is dat op t moment dat je de gasvlinder / gaspedaal bedient, er even wat vacuum wegvalt. > klep open maar nog niet meteen meer toeren. Hoger bij het luchtfilter heeft je mengsel nog de tijd om dat te compenseren, meteen in de venturi toch weer wat minder.

Persoonlijk zou ik nu afgaan op tweety.. hij heeft blijkbaar een werkend systeem op die positie.
Never change a working system, unless you have enough money to invent something new. 8)

Vind t wel mooi.
Zorg maar dat t lukt en ben wel benieuwd naar wat meer detail foto's. ..
Ouwe meuk is leuk (beer)
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182486Bericht eelcovanheerde »

En weer was de monteur het probleem :-)

In de proefopstelling perfect en vervolgens netjes gemonteerd en amper lopen. Wat blijkt...ik was vergeten het vacuum slangetje weer aan te sluiten. Nu alles opgebouwd en een proefrondje gereden, rijdt perfect op benzine en lpg. De mixer had ik nog liggen, een 52mm van aliexpress :-)

Ik heb geen fotoś meer gemaakt. Maar het is de mixer zoals op de proefopstelling en dan met wat gasbochtjes onder het luchtfilterhuis gebracht.

Eind goed al goed en weer dank voor het meedenken.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Loopt niet op lpg....hoe dan? :-)

Bericht: # 182487Bericht Tweety »

Gefeliciteerd, nog wel even laten keuren, de boete is behoorlijk. Is de tank elektrisch geisoleerd tov het chassis ?
Plaats reactie