lekkage R4 1968

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182587Bericht Hanz »

Stukje pvc pijp van de juiste diameter bij de bouwmarkt?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182591Bericht Tweety »

Een stukje koper pijp. Roest niet, en je kan er zelf ook T-stukjes van maken.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182592Bericht Eelco »

genoeg opties om uit te kiezen zo te lezen, bedankt voor de adviezen. Ik ga eens aan de slag!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182607Bericht Eelco »

Welnu, koelslang naar de radiateur losgekregen, de koelslang naar de kachel wil liever niet scheiden van het roestige stuk ijzer wat hun verbonden heeft. Daarnaast, is de slang naar de kachel ook poreus geworden, want scheurt makkelijk. Dus...alles maar vervangen. Die twee slangen zijn denk ik generieke slangen die ik overal bij elke automaterialen zaak kan kopen? Want de bekende adressen hebben deze niet.

Dan het tweede deel, om die slang naar de kachelradiateur te vervangen, moet ik dan het dashboard demonteren, of enkel het kachel deel eronder? Moet ik dan op bepaalde zaken specifiek letten? Want ben altijd als de dood het niet meer in elkaar te krijgen.

Bedankt alvast.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182609Bericht jandoe1000 »

Voor het loshalen van koelslangen kun je het best een speciale haak gebruiken, bijv. van Swiss Tools. Werkt eigenlijk altijd en zonder schade. Maar nu je alles gaat vervangen, de slangen van en naar de kachel hebben beide een bocht voor aansluiting op de waterpomp. Die zal een generieke slang niet hebben en zonder de juiste bocht zal de slang knikken en dus niets doorlaten. Met even zoeken zijn goede nieuwe of gebruikte vast te vinden. Voor het uitbouwen van de kachel haal ik altijd het dashboard los. Weet eigenlijk niet zeker of zonder de uitbouw van de kachel wel mogelijk is maar ik geloof van niet. Demontage dashboard is niet moeilijk. Voor de schakelaars: een voor een en de schakelaar steeds weer terug op de bij behorende draden, dan raakt er niet door de war.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182610Bericht Eelco »

jandoe1000 schreef: di okt 03, 2023 9:47 am Voor het loshalen van koelslangen kun je het best een speciale haak gebruiken, bijv. van Swiss Tools. Werkt eigenlijk altijd en zonder schade. Maar nu je alles gaat vervangen, de slangen van en naar de kachel hebben beide een bocht voor aansluiting op de waterpomp. Die zal een generieke slang niet hebben en zonder de juiste bocht zal de slang knikken en dus niets doorlaten. Met even zoeken zijn goede nieuwe of gebruikte vast te vinden. Voor het uitbouwen van de kachel haal ik altijd het dashboard los. Weet eigenlijk niet zeker of zonder de uitbouw van de kachel wel mogelijk is maar ik geloof van niet. Demontage dashboard is niet moeilijk. Voor de schakelaars: een voor een en de schakelaar steeds weer terug op de bij behorende draden, dan raakt er niet door de war.
Dankjewel! goed om te weten! Ik heb de aanvoerleiding voor naar de kachel wel gevonden bij Jan WIllem op de site, maar als beide een bocht hebben, is deze ook voor de afvoerzijde waarschijnlijk. De slang die ik bedoel, is vanaf het koppelstuk naar de kachelradiateur toe. Die is niet lang vermoed ik en niet speciaal gevormd. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door Eelco op wo okt 04, 2023 8:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182612Bericht jandoe1000 »

Ja, die slang is recht en inderdaad niet zo lang. Misschien zit er nog een goed stuk in de slang die je vervangt?
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182615Bericht Eelco »

ik hoop het. Wel leuk dit, aan de ene kant zie ik er enorm tegenop, aan de andere kant is dit wel waar de hobby om draait. Zelf sleutelen en durven doen en leren.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182635Bericht Eelco »

Voor de geinteresseerden, Gardenia verkoopt perfecte koppelstukken.

https://www.toolstation.nl/gardena-slan ... der/p60186

Na inspectie van de andere koelslangen, ga ik ze allemaal vervangen, nu ik er toch mee bezig ben.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182694Bericht Eelco »

Misschien handig voor anderen als ze ook hier mee aan de slag moeten...wat foto's van de kachelunit. In oude en in nieuwe toestand, met alle slangen vervangen. Het is idd een heel eenvoudig klusje, als je rustig aan doet. Het tussenliggende foamrubber wat in de loop der jaren kan verouderen en broos worden, bleef idd een beetje plakken. Dit voorzichtig los gemaakt en ik heb het nu ingesmeerd met deurrubber gel van de Action wat ik in de winter altijd gebruik. Om het weer wat soepeler te krijgen. Werkt prima.

AfbeeldingHeater core uninstall / kachel radiateur demonteren by Eelco v Manen, on Flickr

AfbeeldingHeater core uninstall / kachel radiateur demonteren by Eelco v Manen, on Flickr

AfbeeldingHeater core uninstall / kachel radiateur demonteren by Eelco v Manen, on Flickr

Afbeeldingold vs new by Eelco v Manen, on Flickr

Afbeeldingnew hoses fitted by Eelco v Manen, on Flickr
Laatst gewijzigd door Eelco op vr okt 20, 2023 10:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182695Bericht Hanz »

Dat ziet er weer keurig uit
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182716Bericht Eelco »

Alle slangen op zijn plek, de boel weer aangesloten en had begrepen dat er ongeveer 6 liter KVS in gaat (ik heb G11 genomen, omdat de Bilancourt motor van gietijzer is, maar wel met aluminium kop). Motor laten draaien, warm laten worden en bijvullen, maar ik heb nog een 2,5 liter over die er wellicht later in gaat? Bij een warme motor wilde het water in de overloop fles niet verder meer zakken.

Enige wat ik nog moet doen hiernaast, is kachelhuis nog een keer los halen, want de kachelventilator loopt gigantisch aan nu ineens. Kan mij niet voorstellen wat dit kan zijn, heb alles met beleid gedaan en niet te strak aangedraaid. Maar we gaan het zien.
Laatst gewijzigd door Eelco op wo okt 25, 2023 10:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182717Bericht Bertje »

Goed bezig, nette reparaties!

Tip voor een volgende keer: kachel hoeft niet uit elkaar als je alleen aan de slangen wil werken: gewoon de unit met ventilator en al uitbouwen.

Koelsysteem ontluchten: kachelkraan open zetten, zodat er flow is door het kachelradiatortje. Ook expansievat op hoogte zetten en de dop een slag lossen. Als je dan in de bovenste radiateurslang knijpt druk je de lucht die daarin zit naar de radiateur en van daar via het expansievat het systeem uit. Net zo vaak die slang inknijpen en weer loslaten totdat er geen bellen meer in het expansievat komen. Kachelradiatortje ontluchten via het slangetje met draaidopje.
Het helpt als de motor draait of warm is, zodat de thermostaat ook open staat: je wil dat het hele systeem open is en de lucht door de flow meegenomen wordt naar de hoogste punten (expansievat en kachelontluchtingsslangetje).
Laatst gewijzigd door Bertje op di okt 24, 2023 9:00 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 690
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: lekkage R4 1968

Bericht: # 182718Bericht Eelco »

Dankjewel! Was ook erg leuk, eenvoudig maar leerzaam. Ik ga je tips ter harte nemen.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Plaats reactie