Pagina 1 van 1

Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 12:29 pm
door Roy
Hallo allemaal,

Weet iemand van jullie wat de oem dikte is, van de koppakking van een 1.1 gtl motor (688 D7/12)?

Ik wil de koppakking preventief gaan vervangen. De kop hoeft niet gevlakt te worden omdat er verder geen enkel probleem aanwezig is. Nu wil ik van een goed merk (Elring, Ajusa) een pakkingsset kopen. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat er niet wordt gespecificeerd wat de dikte van de koppakking is, in de set. Welk merk/set is de juiste voor een originele oem dikte? Weet iemand mij te adviseren wat te doen?

Alvast bedankt.
Groeten, Roy

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 3:03 pm
door Bertje
Roy schreef: di feb 21, 2023 12:29 pm Weet iemand mij te adviseren wat te doen?
Ja. Koppakking lekker laten zitten.
Nee serieus: als je er geen problemen mee hebt is er 0 reden om de koppakking te vernieuwen.

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 3:06 pm
door Hanz
Oude ingenieurswijsheid: "If it ain't broke, don't fix it"

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 3:26 pm
door Roy
Dank voor jullie reactie.
Ik snap jullie redenering en pas het zelf ook altijd toe! 😉 Reden om de koppakking toch uit voorzorg te vervangen is de ervaring dat de pakking na 40 jaar er niet te best meer uitziet en een 'tijdbommetje' is. Met een trip naar Frankrijk in het voorjaar heb ik geen zin om stil te vallen met een kapotte koppakking. Misschien handig om te vermelden dat het 4tje de afgelopen 20 jaar slechts 1500 kilometer gereden heeft en de rest van de tijd heeft stil gestaan. Naast de koppakking zijn er dus meer dingen die ik uit voorzorg wil vervangen.....

Dus toch gaag jullie advies over m'n eerdere vragen over de koppakking! 😊

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 4:31 pm
door Crelesy
Dan zou ik ook de voetpakkingen onder de bussen vervangen. Die krijgen een opdonder doordat je de kop los haald en dat geeft t zelfde 'idee' in je hoofd dat die t mischien wel eens zouden kunnen begeven onderweg.

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 4:36 pm
door Crelesy
Mijn 4 tje had een zelfde verhaal. Sind 99' 300 km gereden en inderdaad het blok liep nog maar t was allemaal gaar. En bij mij inclusief 1 zuiger en bus. De bus was gaan roesten denk ik met de zuiger laag.
Als je zekerheid wil na 20 jaar stilstand zou ik dat blok met bak en al er helemaal uit halen en alles vernieuwen en beoordelen.
Of een beetje vertrouwen hebben en een compressie test doen. Als dat goed is, een 500km aan een stuk gaan rijden. Als dat goed gaat dan kan je ook wel naar Frankrijk. :D 8)

Of ben ik nou te makkelijk.

Ach zekerheid heb je bijna nooit. Hoort bij het avontuur.

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 6:00 pm
door Bertje
Als je je koppakking heel wil houden, moet je niet je koppakking vernieuwen, maar je koelsysteem nakijken...

En dan je originele vraag, over de dikte vd koppakking: op mijnautoonderdelen.nl vind je 1108cc koppakkingen met diktes varieren van 1.2 tot 1.75 mm. Zo'n dikkere pakking lijkt mij vooral bedoeld om te compenseren voor het hoogteverlies als de kop flink gevlakt is (0.55 mm scheelt bij boring 72mm toch al zo'n 3.5*3.5*pi*0.055=2 cc). In jouw geval zal er dan een "gewone" pakking van rond de 1.2 tussen zitten.

Ik heb binnenkort trouwens weer eens een gereviseerde 1108cc te koop, met nieuwe kop- en voetpakkingen en nieuwe keerringen. Dan ben je ook van alle drab rondom je cilinderbussen af. Want met het spoelen van je koelsysteem krijg je vaak je radiateur wel redelijk schoon, maar rondom je cilinderbussen is een ander verhaal...

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 6:22 pm
door Roy
Bedankt voor het meedenken. Ik had hetzelfde idee, dat de 1,7 mm waarschijnlijk voor een gevlakte kop is.
Tot welke dikte zou een koppakking als "gewone" gezien worden? Je ziet ook nog diktes voorbijkomen van 1,27 mm en 1,35 mm.

Altijd lastig zoiets, als je daar in gaat duiken! 😉

Re: Dikte van nieuwe koppakking

Geplaatst: di feb 21, 2023 9:11 pm
door Bertje
Na >15 van die Cleon motoren gereviseerd en omgebouwd te hebben (1100, 1300 en 1400cc) kan ik je melden dat de exacte dikte van die koppakking echt niet zo veel uit maakt.

Maar bezint eer ge begint: los je met de nieuwe koppakking een (potentieel) probleem op? En welk risico neem je daarbij? Je moet de kop verdraaien voordat je hem licht, anders loop je de kans dat de voetpakkingen los komen en ben je verder van huis (dan moet de hele motor uit elkaar en dus uit de auto).