Pagina 1 van 1

kachel ventilator schakelaar.

Geplaatst: do feb 16, 2023 10:37 pm
door deutz
Al eens meegemaakt; je wilt de kachel aanjager aanzetten en de knop gaat heel zwaar?
Bij mij dus wel, knop uit het ventilator huis gewipt met een klei schroevendraaiertje, eens kijken wat er aan de hand is, dus niks te zien.
Baat het niet, schaad..., spuitbus WD40 aangesproken en alles gewoon aan de achterkant ingespoten.
weer gemonteerd, hij werkt weer perfect!
Beetje smeren doet wonderen!
gr. Jan.

Re: kachel ventilator schakelaar.

Geplaatst: vr feb 17, 2023 8:08 pm
door Bertje
WD40 is eigenlijk geen smeermiddel... Effect kan dus van korte duur zijn. Aan de andere kant: misschien heb je het vet in de knop met de WD40 wat gereconditioneerd (vet dampt uiteindelijk uit en wordt hard).
De blijvende oplossing is in elk geval: knop demonteren en er een likje (lager)vet in smeren.

Re: kachel ventilator schakelaar.

Geplaatst: za feb 18, 2023 2:15 pm
door deutz
Nou, WD 40 is dus wel een smeermiddel!
Bestaat hoofdzakelijk uit visolie, goede smering voor kunststof.
In mindere mate geschikt voor metaal, maar smeert daar ook wel.

Re: kachel ventilator schakelaar.

Geplaatst: za feb 18, 2023 5:58 pm
door Crelesy
WD40 is NIET goed voor plastic.

Het lost allerlei bestanddelen daarvan op. En t plastic word bij veelvuldig gebruik gewoon bros en hard. Zou er niet te veel mee sprayen overal.

Re: kachel ventilator schakelaar.

Geplaatst: zo feb 19, 2023 5:27 pm
door deutz
Er zijn veel soorten kunststof!
Plastic is er een van, gelukkig nog geen probleem mee gehad.
Kunststof delen die over metalen delen schuiven werken perfect met WD 40, bv nylon geleide rails.
Ook mijn kachel schakelaar werkt de laatste weken weer perfect.

Re: kachel ventilator schakelaar.

Geplaatst: di feb 21, 2023 1:10 pm
door Crelesy
Ik heb in de heimachines gewerkt en daar was een klant die alles poetste en smeerde met WD40. Dat glom lekker. Maar na een paar maanden loste zijn afstandbediening van kunstof op. Het werd bros en hard en brak heel snel. En ook andere kunstof delen op de kraan zelf hadden er last van.( en dat was vanaf nieuw en er niet van leren dus later nog een keer)
Alleen de Werkstoff-S platen die als glij en stoot platen fungeerde bleven onaangetast.

Ik zou t persoonlijk niet riskeren met oldtimer spul. En die basis van visolie... Ik denk niet dat een vis het overleeft als je die olie in een vis stopt (ehh)