Carburateur advies gevraagd Solex EI
Geplaatst: do jul 07, 2022 7:43 pm
Carburateur-advies gevraagd:
Ik heb een ACL Rodeo4 Sinpar uit 1973. Er ligt een 845 cc Billancourt motor in.
Van het ene moment op het andere ging hij slecht lopen en viel uiteindelijk helemaal stil. Ik heb aanvoer van benzine tot aan de carb en er is een vonk. De ontsteking staat op tijd. Soms na lang starten slaat hij aan maar loopt dan heel onregelmatig.
Ik heb daarom de carburateur gedemonteerd om schoon te maken. Het is een 32mm Solex Ei met verwarmde voet en dus lopen er slangen van het koelsysteem naartoe. Die gaan en komen ook naar het aluminum inlaatspruitstuk dat dus niet een geheel is met het uitlaatspruitstuk maar daaraan bevestigd is met twee bouten. Zie foto’s. Het inlaatspruitstuk is dus dubbelwandig. De verwarmde voet van de carburateur zat verstopt waardoor er geen koelwater doorheen kon. Die dus ook schoon gemaakt en daarna de carburateur weer gemonteerd. Direct na starten begon er koelwater te lekken uit het inlaatspruitstuk. Na demontage van het spruitstuk en scheiding van inlaat- van uitlaatspruitstuk bleek dat er aan de binnenkant van het eerste twee gaten zitten waardoor koelwater eruit loopt. Ik zou verwachten dat die gaten afgedopt zouden zijn maar dat is dus niet zo. Vragen: 1. wie kent dit systeem. 2 kunnen en moeten die twee gaten afgedopt zijn en zoja, hoe. 3 heeft iemand eenzelfde inlaatspruitstuk beschikbaar voor het geval het mijne is overleden. 4 kan ik het systeem vervangen door een gewoon spruitstuk met een eenvoudige zenith IF 28 carburateur. 5 bestaat er een revisiesetje voor deze Solex. 6 wie heeft nog meer tips om het probleem te lijf te gaan? Op de derde foto zijn de twee gaten in het inlaatspruitstuk zichtbaar. Ik kan uiteraard meer foto’s maken als dat nodig is.
Alvast dank!
Ik heb een ACL Rodeo4 Sinpar uit 1973. Er ligt een 845 cc Billancourt motor in.
Van het ene moment op het andere ging hij slecht lopen en viel uiteindelijk helemaal stil. Ik heb aanvoer van benzine tot aan de carb en er is een vonk. De ontsteking staat op tijd. Soms na lang starten slaat hij aan maar loopt dan heel onregelmatig.
Ik heb daarom de carburateur gedemonteerd om schoon te maken. Het is een 32mm Solex Ei met verwarmde voet en dus lopen er slangen van het koelsysteem naartoe. Die gaan en komen ook naar het aluminum inlaatspruitstuk dat dus niet een geheel is met het uitlaatspruitstuk maar daaraan bevestigd is met twee bouten. Zie foto’s. Het inlaatspruitstuk is dus dubbelwandig. De verwarmde voet van de carburateur zat verstopt waardoor er geen koelwater doorheen kon. Die dus ook schoon gemaakt en daarna de carburateur weer gemonteerd. Direct na starten begon er koelwater te lekken uit het inlaatspruitstuk. Na demontage van het spruitstuk en scheiding van inlaat- van uitlaatspruitstuk bleek dat er aan de binnenkant van het eerste twee gaten zitten waardoor koelwater eruit loopt. Ik zou verwachten dat die gaten afgedopt zouden zijn maar dat is dus niet zo. Vragen: 1. wie kent dit systeem. 2 kunnen en moeten die twee gaten afgedopt zijn en zoja, hoe. 3 heeft iemand eenzelfde inlaatspruitstuk beschikbaar voor het geval het mijne is overleden. 4 kan ik het systeem vervangen door een gewoon spruitstuk met een eenvoudige zenith IF 28 carburateur. 5 bestaat er een revisiesetje voor deze Solex. 6 wie heeft nog meer tips om het probleem te lijf te gaan? Op de derde foto zijn de twee gaten in het inlaatspruitstuk zichtbaar. Ik kan uiteraard meer foto’s maken als dat nodig is.
Alvast dank!