Pagina 1 van 1

Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: do jul 07, 2022 7:43 pm
door jandoe1000
Carburateur-advies gevraagd:
Ik heb een ACL Rodeo4 Sinpar uit 1973. Er ligt een 845 cc Billancourt motor in.
Van het ene moment op het andere ging hij slecht lopen en viel uiteindelijk helemaal stil. Ik heb aanvoer van benzine tot aan de carb en er is een vonk. De ontsteking staat op tijd. Soms na lang starten slaat hij aan maar loopt dan heel onregelmatig.
Ik heb daarom de carburateur gedemonteerd om schoon te maken. Het is een 32mm Solex Ei met verwarmde voet en dus lopen er slangen van het koelsysteem naartoe. Die gaan en komen ook naar het aluminum inlaatspruitstuk dat dus niet een geheel is met het uitlaatspruitstuk maar daaraan bevestigd is met twee bouten. Zie foto’s. Het inlaatspruitstuk is dus dubbelwandig. De verwarmde voet van de carburateur zat verstopt waardoor er geen koelwater doorheen kon. Die dus ook schoon gemaakt en daarna de carburateur weer gemonteerd. Direct na starten begon er koelwater te lekken uit het inlaatspruitstuk. Na demontage van het spruitstuk en scheiding van inlaat- van uitlaatspruitstuk bleek dat er aan de binnenkant van het eerste twee gaten zitten waardoor koelwater eruit loopt. Ik zou verwachten dat die gaten afgedopt zouden zijn maar dat is dus niet zo. Vragen: 1. wie kent dit systeem. 2 kunnen en moeten die twee gaten afgedopt zijn en zoja, hoe. 3 heeft iemand eenzelfde inlaatspruitstuk beschikbaar voor het geval het mijne is overleden. 4 kan ik het systeem vervangen door een gewoon spruitstuk met een eenvoudige zenith IF 28 carburateur. 5 bestaat er een revisiesetje voor deze Solex. 6 wie heeft nog meer tips om het probleem te lijf te gaan? Op de derde foto zijn de twee gaten in het inlaatspruitstuk zichtbaar. Ik kan uiteraard meer foto’s maken als dat nodig is.
Alvast dank!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: do jul 07, 2022 10:23 pm
door deutz
Om te proberen een standaart 850 spruitstuk en carb. monteren.
Zal er zeker goed op lopen.
En op je gemak naar onderdelen zoeken voor de org. carb. en spruitstuk.

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: vr jul 08, 2022 7:02 am
door Crelesy
Ik denk dat in die 2 grote gaten nog slang pilaren hebben gezeten ooit. Weet niet of dat past met het uitlaat spruitstuk? Misschien 90 graden slang pilaren.
Daar weer een slang tussen naar?.. ? Iets wat op temperatuur mag blijven. Carb zelf?
Volgens mij heb je 2 opties.
- er weer 2 slang pilaren in zetten met een slang er tussen.
- er geen koelvloeistof meer in laten lopen ( rijd je er mee in de vrieskou?) ( Is het echt nodig) lijkt me wel een stabielere temperatuur voor de carburateur. Veel autos hebben koelvloeistof door t spruitstuk..

Maar ook denk ik dat het weinig te maken heeft met waarom de motor niet meer wil lopen. Dat zit echt ergens anders in. Hoe lang tank je al een E5 of E10? Is er niet iets van plastick uitgezet zoals een vlotterasje of plastick busje ergens in de carb?

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: vr jul 08, 2022 12:15 pm
door Fransoos
Hallo,

Je kunt ook een andere brandstof vorm gebruiken om te kijken of hij hoer wel op loopt. Bij remreiniger uit een spuitbus erin spuiten of gas van een acytileen fles.
Sluit je het brandstof verhaal uit.
Maar ineens slecht gaan lopen en slecht starten neigt bij mij naar een slechte condensator oid.

Gr jelle

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: vr jul 08, 2022 4:37 pm
door Bertje
@vraag 6: ik kan melden dat ik al jaren rondrijdt met carburateurs met niet-aangesloten voetverwarming en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Aangezien de voet bij jou verstopt zat heb jij daar denk ik ook zonder problemen mee gereden, en verwacht ik dat je de huidige storing elders moet zoeken. Bij een acuut probleem denk ik ook aan zoiets als de condensator. Hoe is je klepspeling?

@5: revisiesetje heb ik niet, maar mogelijk heb ik wel nog zo'n Solex EI liggen, waar ik zelf niks mee doe/kan.

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: vr jul 08, 2022 5:05 pm
door jandoe1000
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik zal inderdaad eerst een klassieke set-up monteren zodat ik weer kan rijden. Het is immers zomer. En dan heb ik ook de gelegenheid om de spullen bijelkaar te zoeken. Tips welkom.
De twee gaten zijn niet van slangpilaren. Die zitten bovenop, een aanvoer en een afvoer. Ik denk bij nader inzien dat de gaten het gevolg zijn van het aluminium giet proces. Ik denk dat er een lek binnen in de holle ruimte zit waardoor de koelvloeistof door de gaten naar buiten loopt. Ik zou dus op zich alsnog kunnen afdoppen aannemende dat er niet nog meer lekken zijn. Terugzetten zonder verwaring aansluiten is een optie. Maar ook daarvoor moeten er geen lekken zijn want dat geeft kans op valse lucht.
Ik zal een nieuwe condensator monteren. Da’s altijd een goed idee. Ik tank eigenlijk altijd Super98 in al mijn auto’s.
@Bertje, ik kom die carb graag bekijken als ik de spullen kom brengen.

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: za jul 09, 2022 1:31 pm
door Hengel
Is de slang naar de vervroeger van de ontsteking nog goed? Niet verhard of gescheurd? Als deze dat wel is krijg je daar het zogeheten valse lucht. Er wordt dan nadat in de carburateur het ideale mengsel van lucht en benzine is gemaakt ineens nog wat lucht toegevoegd. Daar loopt de motor nooit lekker op.

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: za jul 09, 2022 9:43 pm
door jandoe1000
Spruitstuk, carburateur en condensator vervangen. De auto loopt weer. Geen vacuüm vervroeger. Dat is te modern. Nu nog even de hoofdremcilinder reviseren en we rijden weer! Dank voor jullie meedenken.

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: zo jul 10, 2022 9:48 am
door Fransoos
Kijk dat is fijn daar doen we het voor!

Re: Carburateur advies gevraagd Solex EI

Geplaatst: ma jul 11, 2022 9:22 am
door Bertje
Goed bezig!