Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182395Bericht Crelesy »

kaasjong schreef: di aug 08, 2023 7:22 pm De positie goed gemarkeerd en ook weer daarop terug gezet. Helaas hebben we niet van tevoren gevoeld hoe de as aanvoelde. Nu, na vervangen van de keerringen vind ik er veel ruimte op zitten. Ik heb geprobeerd om af te stellen als bij wiellagers (30 nm vast zetten en dan 1/6 slag terug). Dan kom ik exact op de markering te staan. Bij 30 nm is het gewiebel nagenoeg weg en loopt de as nog steeds soepel (wel iets zwaarder). Gevoelsmatig zeg ik dat het beter is om de schotel iets strakker te zetten. Mee eens?

Hmm je vraagt nu om heel je diff te beoordelen op een stuk tekst. Dat vind ik eerlijk gezegt wel spannend.
Als je er geen ervaring mee hebt of met iets soortgelijks, zou ik t laten checken. Je hebt nu alles open en je kan er zo bij. De olie op de deksel ziet er ook niet heel best uit. Dus ik zou t laten checken. Zeker als je nu een kant strakker zet en de andere kant niet. Dan verplaats je ook het diff in zn geheel naar een andere kant. Je kan geluk hebben maar net zo goed enorme pech.
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182412Bericht kaasjong »

Vandaag met de bak verder. Het goede advies van Crelesy niet helemaal opgevolgd maar wel begrepen dat het even meer studie vereist. Daar zijn de boeken natuurlijk ook voor en we hebben de andere bak nog.
Die dus eerst van de motor gehaald en voordat we wat deden even gevoeld en opgemeten. Gevoel is hetzelfde als de andere bak maar hij loopt veel zwaarder. Daarna bell house eraf en de speling opgemeten: 0,28. Bij de ander was dat 0,30 en volgens de boeken moet het onder 0,25 zijn. Beide kanten een tandje vaster en we zitten onder 0,25.
Afstand van de krans (?) is nog hetzelfde en hij draait nog steeds soepel. Hier hebben we wel vertrouwen in.
Daarna alles in elkaar schroeven en de motor en bak weer samen. Vloeibare pakking gebruikt, ook op de lange bout. Bijna de druklager vergeten terug te plaatsen maar gelukkig lette buurman Wim goed op.
Motor weer op het chassis en tijd om het te vieren. (beer)
Later nog even een stukje gespoten om te kijken of dat gaat lukken. Ben benieuwd hoe dat er morgen uitziet.

PS: ik had wel een paar foto's gemaakt maar om de een of andere reden zijn ze niet te openen....
Volgende keer beter
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182427Bericht kaasjong »

Zo, vandaag de motor weer terug op het niveau van voor de aanpak van de keerringen. Het lijkt geholpen te hebben maar morgen weet ik het zeker. Een plasje is geen succes....
Wel zagen we nu dat de hoesen van de aandrijfassen ook scheurtjes vertonen. Dat was nog niet maar nu wel dus nu moeten we die ook nog vervangen. Dat komt volgende week.
Het spuiten is tot nu toe nog geen groot succes. Sinasappelhuid...
Dan maar een kleiner nozzle aangeschaft (1.3), wel beter (nu manderijnenhuid...)
Afbeelding

Gevraagd aan een ervaren spuiter en die kwam tot de conclusie dat de spuit niet deugt. Nu dus wachten op een nieuwe en dan weer een nieuwe poging. Dit is het resultaat tot nu toe.
Afbeelding

Afbeelding
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182446Bericht kaasjong »

Vandaag prutsdag. Zoon een beetje geholpen met opknappen van zijn motor (Kawasaki). Tussen door de auto opnieuw geschuurd zodat ik het binnenkort voor de laatste keer kan proberen. Spuit lijkt inderdaad wel beter (bij proefstukje).
Hopelijk is de spuit de belangrijkste oorzaak en niet de spuiter. Als het goed gaat dan schrijf ik wel iets meer over mijn bevindingen want volgens mij is spuiten een beetje ondervertegenwoordigd op dit forum.
Ik moet nog een klein beetje schuren maar om toch maar iets te posten toch alvast een foto van de huidige stand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182447Bericht Bertje »

Aandrijfassen: moeten uit elkaar om de hoezen te vernieuwen en is een gigantische vetzooi ivm homokineetvet. Onlangs in 1 avond 5 assen gedaan om maar 1x zooi te hoeven maken.
Tegen inruil van oude assen zijn deze assen met verse hoezen trouwens te koop; laat maar weten of je daar belang bij hebt.

Verder is er jáááren geleden wel een en ander geschreven over spuiten, zie dit topic: viewtopic.php?t=6134
Ik heb er toen wel een en ander van opgestoken en spuit inmiddels zelf, maar blijf het moeilijk vinden. Het is sowieso een uitdaging om een hele auto te spuiten i.p.v. wat losse carrosserie/plaatwerkdelen: je moet dan onder verschillende hoeken spuiten en bovendien grote vlakken (dak).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182448Bericht JoReno »

Wij hebben 2 soorten ervaringen met zelf spuiten: wij hebben één keer een aantal delen van een beige 4GTL opnieuw gespoten: binnen, in een schuur, met een opstelling zoals jij die nu hebt (plastic tentje). Het was winter, de schuur was vrij koud, maar het dieselkanon joeg de temp. naar 15 graden. Gespoten......vrij veel sinaasappelhuid. Oorzaak (waarschijnlijk): te koud. Tweede ervaring: achterdeur van een Citroën DS; in de zomer, 25 graden, volkomen windstil. DS buiten gezet, NIET in de zon en in 2 of 3 keer totaal 6 lagen erop gespoten (spuitbus): perfect, als nieuw. Kan dus aan de nozzle liggen maar onderschat niet wat het effect van een te lage/hoge temperatuur kan zijn. Een professioneel spuiter weet ongetwijfeld advies te geven........en het blijft natuurlijk een klus die je niet 1-2-3 overdoet. Daarom besteden wij dit soort werk tegenwoordig uit, maar het hangt er natuurlijk ook van af hoe mooi je de koets wilt hebben.......en wat het mag kosten.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182476Bericht kaasjong »

Het blijkt aan de spuiter te liggen. Natuurlijk is het dat, wat verwacht je met geen ervaring. :-?
De auto is gespoten, egaal maar met een sinaasappel. Het is wat het is, blij ben ik er niet mee maar ik kan er prima mee leven. Uiteindelijk weet ik nu wel waar het waarschijnlijk mis ging dus een volgend proefstuk zal wel glad worden.
Vandaag geprobeerd in de gespoten deuren de sloten te zetten maar ik blijkt maar die ontbreken voor voor. Ik was vergeten dat die er niet bij zaten....
Volgende week gaat de carrosserie op het chassis en doe ik een laatste laag blanke lak
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182506Bericht kaasjong »

Zo, vandaag eindelijk weer eens sleutelen. Het chassis en de carrosserie zijn verenigd. Toch wel weer spannend of alles nog / weer past. per slot van rekening kan met het lassen van alles gebeuren. Gelukkig geen noemenswaardige missers of het moet zijn dat ik voor de verbinding rechtsachter in het nieuw ingelast stuk ben vergeten een schroefgat te maken. We hebben gezamenlijk besloten dat we er geen schroef in zetten, waarschijnlijk kan er wel 1 schroef missen.

Voor we begonnen nog even de benzinemeter gecheckt. Deed het eerst niet maar na beetje heen en weren en contactspray was er weer leven. Kabel aangesloten, bitumenband op de lange kanten en "siloconen" kit op de randen gespoten
Afbeelding

Daarna de koets met de motorlift opgetild en boven het chassis geplaatst. Dat ging eigenlijk best wel soepel
Afbeelding

Vervolgens eerst rondom alle schroeven losje vast gezet en daarna allemaal nagelopen om goed vast te zetten. Kieren gecheckt bij de voetenbak maar die zaten mooi dicht met de kit. Je zou denken dat er niets mis kan gaan...
Afbeelding

Helaas duurt het toch wel lang allemaal bij elkaar dus deuren en zo konden we niet meer plaatsen. Dat komt de volgende keer
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182533Bericht kaasjong »

Vandaag weer verder met afmonteren.
Ik heb deurmechanismes geregeld en bij R-Quatre cilinders gekocht zodat alles straks met 1 sleutel te regelen is. Van de deurmechanismes bleek er 1 niet goed te werken. Dus met de ander ernaast en alles in spiegelbeeld proberen te bedenken, achterhaald wat er mis was. De veer was blijkbaar eraf geweest en een halve slag gedraaid. Met een beetje prutsen die weer goed gekregen en nu werkt hij weer goed. Succes 1.
Daarna dus de cilinder van het slot vervangen. Geen idee hoe en geen beschrijving te vinden. Dus goed kijken. Met de leesbril en goed licht vonden we een borgpen. Die eruit getikt en dan is de cilinder te verwijderen. Daarna nieuwe cilinder terugplaatsen (kan maar op 1 manier) en de borgpen weer terug (beetje pielen maar het gaat). Sleutel erin en het werkt! Succes 2.
De blauwe pijl geeft de plek van de borgpen weer.
Afbeelding

Daarna de achterdeuren gemonteerd. Recht lijkt hij precies goed uit te lijnen maar dat is pas goed te checken met de voordeur erin. Links lijkt ook goed. Ze sluiten in ieder geval perfect.
Ook het binnenspatbord linksvoor weer terug gemonteerd. Succes 3.
Afbeelding

Helaas duurt het altijd langer dan gewenst maar al met al wel een bevredigende dag
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182538Bericht JoReno »

Dan heb je op één dag toch heel wat succes geboekt.
Misschien overbodig om te melden, maar er bestaat een Franse site waar je héél veel info kunt vinden m.b.t. een restauratie: la4ldesylvie.fr
Voorwaarde om er jullie voordeel mee te doen is wél dat je enigszins de Franse taal beheerst en/of een woordenboek Frans-Nederlands hebt.......of vergelijkbare hulpmiddelen. Ik vond er ook een beschrijving van de slotjes !

https://www.la4ldesylvie.fr/depose-et-c ... iere-hayon
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182541Bericht Bertje »

Goed bezig!
Waar heb je nu precies kitband, en waar siliconenkit gebruikt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182549Bericht kaasjong »

Helemaal vergeten daar te kijken. Gelukkig niet al teveel tijd verspild en nu zit de site weer op mijn netvlies
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182551Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do sep 21, 2023 8:55 am Waar heb je nu precies kitband, en waar siliconenkit gebruikt?
Bij de voetenbak aan de voorzijde en op de swingarmen heb ik non-siliconenkit gebruikt (dus goed overschilderbaar en weerbestendig)
Op de brede stukken van het chassis (lange zijdes en de plek van de achterbank) heb ik de bitumen band gebruikt.

Ik weet nog niet hoe de bitumenband het op termijn gaat houden maar het is wel heel mooi spul om mee te werken (en heel goed betaalbaar)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182611Bericht kaasjong »

Vorige week wel aan de auto gewerkt maar geen tijd gevonden om verslag ervan te doen. Zat vooral ook tegen... het nieuwe spatbord leek perfect te passen maar met kit erop ging het allemaal niet lekker. Gelukkig zat hij er uiteindelijk goed op maar hoop geklooi..

Vandaag helemaal drama. Even de stuurkolom bevestigen (en daarna de rest maar daar zijn we dus niet aan toe gekomen). Hij is uit de auto gekomen dus het moet passen maar op de een of andere manier houden we ruim een centimeter stuurkolom over. Op diverse manieren geprobeerd maar we krijgen hem er niet in.
Nadere studie lijkt erop te wijzen alsof de stuurstang van het eerste stuk (waar het stuur aan zit) iets gezakt is. Kan dat en zo ja, hoe is dat dan terug te krijgen?
Hierbij enkele fotos, Ik hoop dat iemand een goede suggestie heeft, superfrustrerend dit...

Dit stuk van de stuurstang (bij de kruiskoppeling) lijkt wel uitgezakt. Wij denken dat dit een stuk terug moet naar boven maar weten niet hoe.
Afbeelding

Dit stuk moet dan dus langer (1 cm)
Afbeelding

Als we deze niet monteren maar los laten steekt hij ruim 1 cm over de aansluiting heen. Wat is daar aan te doen (als het eerste stuk niet te verschuiven is)
Afbeelding

Zoals jullie wel zullen merken zitten we in een klein dipje ;-)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182613Bericht Crelesy »

Zomaar een idee..
En geen ervaring met deze stuur kolom, maar zit niet toevallig het kontaktslot in de weg om deze stang te schuiven? Je hebt natuurlijk een stuurslot. Ik weet niet hoe dat in elkaar valt, maar misschien zit dat in een verkeerde uitsparing nu?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie