Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182866Bericht kaasjong »

Vandaag een heerlijke sleutelmiddag gehad. Electra in het motorcompartiment aangesloten. Gaskabel netjes gemaakt. Niet dat het heel snel ging maar alles lukte wel en dat is fijn.
Water in het koelsysteem om te kijken of er geen lekkages zijn. Op enkele slangenklemmen na tot nu toe goed dicht. Ja en toen moest ie natuurlijk wel even lopen. Verrassend hoe snel hij startte (en hoe snel de benzine op was...). Hij loopt mooi maar heeft wel een beetje rauw, hard geluid ondanks dat nu de uitlaat erop zit. Is dat toch ergens lekkage aan de uitlaatzijde of is dat omdat er nog geen luchtfilter op zit?
Verder ben ik een beetje in dubio over hoe de kabel voor de snelheidsmeter moet lopen. Op foto's bij het uit elkaar halen zie ik hem onderlangs lopen. Ik heb hem nu aan de bovenzijde langs het spatbord. Dan maakt de kabel veel minder bochten wat me alleen maar goed lijkt. Waar hoort de kabel te lopen en zijn er nadelen aan het bovenlangs laten lopen?
Ik bedenk me nu dat dit wel handig was geweest met foto's :oops:
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182867Bericht JoReno »

Bovenlangs !!


Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182869Bericht Bertje »

Inderdaad bovenlangs, en als je een originele radiateur hebt zit daar zelfs een clipje aan de zijkant waar de kabel in kan. Te zien op de foto van Jo, onder de vuldop, op 1/3 van de radiateurhoogte
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182895Bericht kaasjong »

Vanmiddag wel lekker gesleuteld maar helaas niet productief.
Het probleem was de kachel. De warmtewisselaar was afgebroken van de ventilatorbehuizing. Nu de warmtewisselaar met 2 beugels vast gezet aan de carrosserie. Veel passen en meten maar uiteindelijk wel met een bevredigend resultaat. Kachel zit er goed in en klepschakelaar past goed.
Daarna nog een spatbord erop gezet en toen was de middag alweer om.
Volgende week komen er echt weer foto's!!
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182934Bericht kaasjong »

OK, weer een stap verder.
Dashboard erin en alle stekkers aangesloten. Meeste lijkt te werken alleen de oliedruksensor komt niet binnen en de startmotor gaat niet rond. Volgende week gaan we uitvogelen waardoor dit gebeurt.
Daarna bij de motor nog even wat prutswerk gedaan en de kabels netjes laten lopen. Ziet er mooi uit, ik ben tenminste wel tevreden.
De motorkap er even op gehad om te kijken hoe de spatborden zitten. Dat is ook wel netjes, dus ook die goed vast gezet.En zowaar eindelijk weer eens wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182938Bericht Bertje »

Ziet er goed uit!
Ik mis geloof ik wel nog het 2e kabeltje naar de achteruitrijverlichtingsschakelaar in de versnellingsbak.
Heb je de binnenschermen trouwens afgekit t.o.v. de koets?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182942Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo dec 06, 2023 10:17 am Ziet er goed uit!
Dank je!
Bertje schreef: wo dec 06, 2023 10:17 am Ik mis geloof ik wel nog het 2e kabeltje naar de achteruitrijverlichtingsschakelaar in de versnellingsbak.
Wow, dat is scherp. Die moet er inderdaad nog op. Ik heb de achteruitrijverlichting nog niet geplaatst dus heb die nog niet nodig. Vandaar dat di er nog niet is maar komende dinsdag gaat die er in.
Bertje schreef: wo dec 06, 2023 10:17 am Heb je de binnenschermen trouwens afgekit t.o.v. de koets?
Het scherm is op de rand wel afgekit alleen heb ik er niet zo'n dikke putty-laag overheen gedaan zoals Renault dat zelf wel standaard doet. Vind ik iet echt mooi en vraag me af of dat nodig is. Is aan de binnenkant bij de motor dus er stroomt niet heel veel water langs toch?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182943Bericht Bertje »

Ja precies, belangrijkste is dat de binnenschermen aan wielkastkant afgekit zijn. Hoewel er langs de andere kant natuurlijk wel condens tussen zou kunnen lopen.
In z'n algemeenheid is er iets voor te zeggen nergens naar boven wijzende openingen/kieren te laten: water kan er wel in, maar niet uit. Zo trof ik bij mijn onlangs aangekochte F4 een claxon slakkenhuismodel, waarvan de toeter/uitgang naar boven wees: geen goed idee in de regen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182957Bericht kaasjong »

Vandaag de gordels in de auto gehangen en de bekabeling aan de achterzijde. Was een heel gepruts maar de kabel lopen op de juiste plek en zitten netjes.
Vervolgens toch maar starten met de startmotor via het contact:
  • Via contact, nog een keer proberen , geen resultaat
  • Direct vanaf accu op tweede deel van de draad -> startmotor gaat rond
  • Eerst deel draad vanaf contact doorgemeten. Weerstand bijna 0 dus draad is goed
  • Proberen doorverbinden bij de stekker, geen resultaat
Dit laatste vind ik vreemd omdat de draad goed is. Ik denk dat ik iets verkeerd doe.

Afbeelding
Ik heb de pool linksboven (in deze foto) doorverbonden met rechtsboven. Heb ik dat goed gedaan?
Links onder staat 12 volt op
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182958Bericht Bertje »

Voor het starten zelf moet de 12V logischerwijs worden doorgezet naar 2 kabels: eentje om de ontsteking van spanning te voorzien, eentje voor het relais van de startmotor. Bij sleutel loslaten wordt die tweede draad weer afgekoppeld.

Waarom de motor proberen te starten buiten het contactslot om? Uiteindelijk zal het contactslot toch ook moeten werken...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182959Bericht Crelesy »

Ik denk om te vinden welk deel van de bedrading niet werkt.

Gewoon nog een keer meten bij je kontaktslot welk draad waar naar toe word geschakeld. Als je eenmaal weet welke draad de schakeldraad is voor je startmotor, dan is de fout echt wel te vinden hoor.
Kijk ook even goed de stekkers inlays zelf na. Soms hangt een draad alleen nog maar aan de huls en is de rest van binnen gebroken.
Met beleid aan elk draad trekken doe ik ook wel eens. Degene die veert of meteen breekt had geen goed contact om ook echt vermogen door te laten. Echter piept soms nog wel goed door en dan zoek je je rot.

Succes
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182982Bericht kaasjong »

Het starten buiten het contactslot om is inderdaad bedoeld om de schuld bij het contactslot te kunnen leggen. Wilde dat vandaag proberen maar ben er helaas niet heel veel verder mee gekomen.
We starten met de verlichting tijdelijk aansluiten. Sommige dingen werkten, andere niet. Zoals verwacht.
Vreemd was het dat de zekering eruit vloog bij het aanzetten van de alarmlichten. Tot 3 keer toe. Alles los gehaald, schoon gemaakt en kabels door gemeten. Niets te vinden dus weer proberen. Nu blijft de zekering in tact en werkt de verlichting. Apart.
Daarna dor met de startmotor maar toen had de accu het opgegeven. Ergens ene lekstroom, maar waar...
Om toch met een goed gevoel de dag af te sluiten hebben we de ruitensproeier slangen gelegd. Dat ging lekker gelukkig.
Helaas konden we de laatste stukjes niet aansluiten omdat de rubbertjes door het tussenschot helemaal vergaan zijn.
Weet iemand waar die te krijgen zijn en hoe ze heten?
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182983Bericht jandoe1000 »

Helaas konden we de laatste stukjes niet aansluiten omdat de rubbertjes door het tussenschot helemaal vergaan zijn.
Weet iemand waar die te krijgen zijn en hoe ze heten?
Doorvoertules. De universele zijn in diverse maten en open en dicht te krijgen bij o.a. HBM

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... n-gesloten
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 182989Bericht Crelesy »

Ha HBM...

De snoepwinkel...
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183008Bericht kaasjong »

Allemaal heel veel sleutelplezier in 2024!!
Vandaag weer bezig geweest met het starten en wel iets verder. Ik zal de vraag stellen bij sleutelen aan de R4 omdat dat de plek is maar hier even in het kort.
Naar de solonoid van de startmotor moet een draad die naar de aarde gaat, dan gaat de startmotor rond. Dat is mooi maar ik vind het wel gek want bij het contact komt volgens mij plus vandaan, logisch dus dat hij niet start.
Zonder iets te doen wordt de solonoid behoorlijk heet en de accu verliest ook stroom.
Raadselachtig maar in ieder geval verder.

En om dan toch nog iets nuttigs te doen hebben we de bumpers gemonteerd. Niet hoogstaand, wel leuk.
Daarna wilde we de ophanging voor het reservewiel terug plaatsen maar ook daar kwamen we voor een verrassing. Ik heb de achterkant van een andere R4 afgeslepen en bij deze opgelast (zie ergens eerder in dit project) maar nu blijkt dat de aansluiting voor de schroef met de haken bij het ingelaste stuk heel anders is. Ik zal hier morgen een foto van maken. Geen idee hoe dat dan zou moeten werken, blijkbaar zijn er meerdere types daarin.
Plaats reactie