Pagina 1 van 3

scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 12:31 pm
door Hanz
Zoals wellicht bekend heb ik in mijn Furgoneta een 4-versnellings-splitbak type 334 die aan een 852cc Sierra-motor vastzit. Een Sierra hoort tot de Cleon-familie. Aangezien de auto toch uit elkaar ligt dacht ik de koppeling maar even te inspecteren, maar het valt nog niet mee bak en blok te scheiden. Zo zit er tussen bak en blok een soort tussenstuk, en ik vraag me af of ik bak van tussenstuk, of tussenstuk van blok moet loshalen om de koppeling te kunnen zien. Ik was begonnen met bak en tussenstuk (je ziet de bouten los zitten), maar er komt weinig beweging in. Iemand een idee?

Afbeelding

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 3:26 pm
door Crelesy
Koppeling zit vast aan je vliegwiel. Dus het meest logisch is dan dat je de bak met Bell en al van het blok af haalt. De druklager zit dan nog aan je bak en de koppeling aan je motor.
Ik heb t bij nog geen enkele motorset anders gezien.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 4:33 pm
door Hanz
Bell?

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 8:27 pm
door Crelesy
Bell . Das zeg maar de passchaal van je versnellingsbak naar je motor. Dat word wel eens bell genoemd. Die schaal daar past dan weer netjes het vliegwiel in met koppeling zo kunnen ze met de zelfde versnellingsbak door middel van een verloop schaal \passchaal of bell deze op meerdere motoren kwijt.

Auto correctie maakte automatisch een hoofdletter van de b.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 8:35 pm
door jandoe1000
Volgens mij zit het zo: De drukgroep zit op het vliegwiel van de motor in het verbindingsstuk. Bij de billancourt motoren is het tussenstuk een geheel met de motor. Daar haal je dus altijd de bak van de motor om bij de drukgroep te komen. In de drukgroep zit de koppelingsplaat op de prise as die uit de versnellingsbak steekt. De drukgroep drukt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel en daarmee is de verbinding tussen versnellingsbak en motor een feit. Met het koppelingsmechanisme ontkoppel je door het pedaal in te drukken en daarmee licht je de koppelingsplaat van het vliegwiel doordat het druklager tegen de vinges van de drukgroep drukt en je koppelt door het pedaal weer op de laten komen. Je moet dus de bak van het verbindingsstuk verwijderen om de drukgroep op het vliegwiel te zien. Maar daarna kan ook het verbindings stuk worden verwijderd, denk ik.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 9:13 pm
door Tweety
Ik ben geen specialist, maar volgens mij moet de bak inclusief tussenstuk van de motor af voordat je de drukgroep van de prise-as kan verwijderen. Afdak plaat van het vliegwiel moet er af. En misschien zitten er ergens nog 1 of 2 bouten die nog niet los zijn. Doordat de motor los ligt is het lastig om goed kracht te zetten, en ze zitten waarschijnlijk wel behoorlijk aan elkaar vast geklemd.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 9:44 pm
door Crelesy
De prise as komt met de bak mee. Die schuift uit je koppelingsplaat. Drukgroep zit met koppelingsplaat gebout aan je vliegwiel. In dat tussenstuk zit alleen een druklager en koppelings hevel.

Ik zou tussenstuk los schroeven van het blok. Zoals Tweety zegt. Kijk even goed rondom of je alle bouten los hebt gemaakt. Dan gewoon een beetje gepast geweld. Zal geroest, verkleefd enz zitten.

Komt best goed. Kan niet ingewikkeld zijn.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 10:02 pm
door Hanz
Dank voor de kundige reacties. Ik heb vandaag het blok nog wat verder schoongemaakt en lichtjes getikt met een vuistje en een houten balk, maar vooralsnog geen resultaat. Wat me nog opviel is dat half achter de poelie twee moeren zitten waarvan ik sterk het idee heb dat ze meehelpen de bak tegen het blok te houden (je ziet er 1 op de foto). Om beter bij de bouten te komen dacht ik de poelie te verwijderen, die ook met een centrale moer vast zit, maar als ik die probeer te lossen gaat de poelie (en het vliegwiel) meedraaien. Kan ik dat ergens blokkeren?

Afbeelding

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: zo mar 07, 2021 10:41 pm
door Bertje
Hanz schreef: zo mar 07, 2021 10:02 pm Wat me nog opviel is dat half achter de poelie twee moeren zitten waarvan ik sterk het idee heb dat ze meehelpen de bak tegen het blok te houden (je ziet er 1 op de foto).
Juist, die moeten los. Als je daarentegen bak van tussenhuis (bell housing; verwijst denk ik naar de vorm) probeer te scheiden, dan loopt de versnellingsbakolie over je werkbank en kun je nog steeds niet fatsoenlijk bij je drukgroep.

Om de bout van de nokkenaspoulie los te krijgen kun je gebruik maken van massatraagheid: een passende ringsleutel erop zetten, en met een ferme tip van een hamer op die sleutel de bout los tikken voordat de nokkenas tijd heeft om mee te draaien.

Misschien hoeft de poulie trouwens niet eens los: als je met een ringsleutel bij de onderliggen bouten kunt, ben je ver genoeg. Je draait die een paar slagen los, trekt de versnellingsbak naar achteren, en kunt de bouten weer een paar slagen lossen, enz.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: ma mar 08, 2021 10:04 am
door Bertje
Aanvulling: ik ken alleen massieve nokkenaspoulies, maar die van jouw heeft 3 boutjes. Ik kan me voorstellen dat je een deel vd poulie kunt wegnemen als je die boutjes loshaalt, en dan beter bij de onderliggende versnellingsbakbouten kunt.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: ma mar 08, 2021 3:02 pm
door Okido
Wat ik zelf altijd doe is een passende platte schroevendraaier steken tussen de tanden van het vliegwiel ter hoogte van de startmotor om het draaien van de motor te blokkeren. Vervolgens de bout(en) van de poelie zonder geweld losdraaien.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: ma mar 08, 2021 8:33 pm
door Tweety
Ja achter de poelie zit een bout die los moet en wat lager zit die moer die volgens mij top ook echt los moet. Die poelie is een stuk makkelijker los te halen als de V-snaar er nog op zit. Er valt zelfs wat voor te zeggen om de dynamo er weer even op te zetten, maar alleen met behulp van de V-snaar moet 't toch ook wel lukken. Een luchtsleutel is het makkelijkst.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: vr mar 12, 2021 9:22 am
door Hanz
Okido schreef: ma mar 08, 2021 3:02 pm Wat ik zelf altijd doe is een passende platte schroevendraaier steken tussen de tanden van het vliegwiel ter hoogte van de startmotor om het draaien van de motor te blokkeren. Vervolgens de bout(en) van de poelie zonder geweld losdraaien.
goeie, dat is iets voor het weekend

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: di mar 30, 2021 5:46 pm
door Hanz
Inmiddels is de bak er dus af (met dank aan de tip van Okido) en werpt de volgende vraag zich op: hoeveel verschillende drukgroepen en platen zijn er toegepast (m.u.v. de heel vroege types). Komt dat neer op 1 voor de Billancourt en 1 voor de Cléon of zijn er meer typen?

Ik vraag dit uiteraard omdat een Sierra variant van de Cléon is, en ik me afvraag of de koppeling zich vooral naar de motor richt, naar de bak, of allebei.

Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor

Geplaatst: wo mar 31, 2021 6:42 am
door Crelesy
Even de tanden (spline) tellen van je prise as. Dat is de as uit de 334 bak. Denk 20 tanden. En dan de diameter van de koppelingsplaat. Volgens mij kan je dan herleiden wat je nodig hebt.

Oude drukgroep is dacht ik 20 spline 160mm (bil) en nieuwer (cle) 20 spline 180mm. De drukgroep schroef je op het vliegwiel. Dat moet dus netjes passen. Met een speciaal tooltje (of iets zelf gefabriekt) centreer je de koppelingsplaat in het midden van je vliegwiel. Anders krijg je de bak er niet op. Uit je bak steekt een as en die moet dan enkel netjes passen in de plaat (spline). En de druklager afstand moet moet kloppen. (vrij kunnen lopen en na een kleine slag al de drukgroep in kunnen drukken)
Druklager wel mee vervangen! Doorgaans is die eerder op dan de koppeling zelf.