Wiellager achter vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Wiellager achter vervangen
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik een poging gedaan de wiellagers links achter te vervangen. Oude grote lager kwam met de poelie trekker mooi los en ook de lagerschalen in de remtrommel waren zo eruit en de nieuwe erin. Het grote wiellager wil nog niet helemaal naar achteren. Er zit nog een ruimte van een halve centimeter. Hoe kan ik het beste het lager het laatste stukje naar achteren krijgen? Doormiddel van de remtrommel verder aandraaien of toch een stuk pijp over het asje dat ik het lager dan verder erop sla of is er een ander trukje?
Tnx voor de tips.
Groeten Erwin
Vandaag heb ik een poging gedaan de wiellagers links achter te vervangen. Oude grote lager kwam met de poelie trekker mooi los en ook de lagerschalen in de remtrommel waren zo eruit en de nieuwe erin. Het grote wiellager wil nog niet helemaal naar achteren. Er zit nog een ruimte van een halve centimeter. Hoe kan ik het beste het lager het laatste stukje naar achteren krijgen? Doormiddel van de remtrommel verder aandraaien of toch een stuk pijp over het asje dat ik het lager dan verder erop sla of is er een ander trukje?
Tnx voor de tips.
Groeten Erwin
-
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Wiellager achter vervangen
Stukje passende pijp.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Re: Wiellager achter vervangen
Dank je wel Jan voor het antwoord. Ga ik morgen maar een wat 22mm buis kopen
Groeten Erwin
Groeten Erwin
Re: Wiellager achter vervangen
Hebben de ringen die het vet in het lager moeten houden de demontage overleefd?
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... lager.html
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... lager.html
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Re: Wiellager achter vervangen
Hai Bertje,
Nee de vetkeeringen hebben het niet overleefd. Bij de nieuwe lagers zaten ook nieuwe vetkeeringen. Ik had de lagers bij renault4onderdelen.nl gekocht.
Groeten Erwin
Nee de vetkeeringen hebben het niet overleefd. Bij de nieuwe lagers zaten ook nieuwe vetkeeringen. Ik had de lagers bij renault4onderdelen.nl gekocht.
Groeten Erwin
Re: Wiellager achter vervangen
OK. Ik vroeg het omdat de afstand tussen vetring en lager vrij klein is; als deze spleet nu groter is dan eerst, dan zit het lager niet ver genoeg op de asstomp.
De binnenring van het lager is overigens afgerond, zie foto, en past over de afgeronde "schouder" van de asstomp.
De binnenring van het lager is overigens afgerond, zie foto, en past over de afgeronde "schouder" van de asstomp.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- dick holtrop
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Wiellager achter vervangen
er hoort toch nog een afdichtring tussen? anders komt er stof in het lager.
zou zonde zijn
gr dick
zou zonde zijn
gr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Wiellager achter vervangen
Deze bedoel je:
Daar had ik het toch ook over, zie eerdere link? Nu je het zegt weet ik niet of Erwin dat wel door had. Erwin, de keerring is een rubberen flapje in het lager zelf, dit moet aansluiten op bovenstaande metalen ring. Zo kan het vet niet vanuit het lager de remtrommel in (en stof niet vanuit de remtrommel het lager in).
Daar had ik het toch ook over, zie eerdere link? Nu je het zegt weet ik niet of Erwin dat wel door had. Erwin, de keerring is een rubberen flapje in het lager zelf, dit moet aansluiten op bovenstaande metalen ring. Zo kan het vet niet vanuit het lager de remtrommel in (en stof niet vanuit de remtrommel het lager in).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Re: Wiellager achter vervangen
Fijn dat er zo wordt meegedacht. Die koperkleurige ring zat er niet op toen ik het oude lager eraf haalde. Is dit zo bij alle bouwjaren dat er zo'n koperkleurige ring in hoort. Als ik op de site van renault4onderdelen.nl kijk op mijn bouwjaar 1974 dan staat die koperkleurige ring er niet op. Die staat er pas bij latere bouwjaren bij. Nu slaat de twijfel toe hoort die ring er wel of toch niet op?
Bedankt voor het meedenken
Groeten Erwin
Bedankt voor het meedenken
Groeten Erwin
Re: Wiellager achter vervangen
Ik zit dingen door elkaar te gooien. De rubberen lip/keerring zit in de remtrommel geperst. Als die er bij jou niet zit, maar er zit wel ee sleuf, dan hoort ie daar in. En als er geen lip of sleuf voorzien is, dan heb je denk ik een lager nodig met een keerring tussen binnen- en buitenring. Ik zal later de documentatie er eens op naslaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Re: Wiellager achter vervangen
Ik ben reuze benieuwd. Aan de andere kant zit ook geen koperkleurige vetring. Het kan zijn dat dit een keer verkeerd is gemonteerd. Volgens het kluwer handboek hoort er wel een vetring en een afstandsring achter het lager. Ik zal morgen renault4onderdelen eens bellen kijken of hij het weet waarom die vetring niet bij de bouwjaren 71-75 staat. Er zijn ook 2 typen 160mm remtrommels met andere maat lagers ik heb de 160mm trommel met de 17-20mm astap wiellagers. Dat is remtrommel type B. Remtrommel Type C heeft een ander lager de 20-25mm as tap. https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... zijde.html
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Erwin
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Erwin
Re: Wiellager achter vervangen
Uit het Kluwer handboek:
Uit een werkplaatshandboek uit 1970:
De laatste foto bevestigt dat de keerring bedoeld is om vet in het lager te houden.
Wat jouw configuratie precies is, is mij nog niet duidelijk. Maar wel blijkt dat deze constuctie in de loop der jaren een aantal keer herontworpen is. In alle gevallen is er een keerring aanwezig; deze moet logischerwijs altijd aansluiten op een loopvlak om af te kunnen dichten. In de latere bouwjaren is dat loopvlak de eerder genoemde metalen ring.
Overigens: nu ik je foto's nogmaal bekijk denk ik te zien dat het lager niet ver genoeg op de asstomp zit. De binnenring moet helemaal voorbij het tapse stuk getikt worden, zodat de binnenring over de volle hoogte aanligt op de asstomp. Ik denk hier nu een kier te zien. Aankloppen uiteraard altijd via de binnenring; als je klopt via de buitenring beschadig je het lager. Inderdaad met een passend stuk buis doen, zoals je zelf voorstelt.
Uit een werkplaatshandboek uit 1970:
De laatste foto bevestigt dat de keerring bedoeld is om vet in het lager te houden.
Wat jouw configuratie precies is, is mij nog niet duidelijk. Maar wel blijkt dat deze constuctie in de loop der jaren een aantal keer herontworpen is. In alle gevallen is er een keerring aanwezig; deze moet logischerwijs altijd aansluiten op een loopvlak om af te kunnen dichten. In de latere bouwjaren is dat loopvlak de eerder genoemde metalen ring.
Overigens: nu ik je foto's nogmaal bekijk denk ik te zien dat het lager niet ver genoeg op de asstomp zit. De binnenring moet helemaal voorbij het tapse stuk getikt worden, zodat de binnenring over de volle hoogte aanligt op de asstomp. Ik denk hier nu een kier te zien. Aankloppen uiteraard altijd via de binnenring; als je klopt via de buitenring beschadig je het lager. Inderdaad met een passend stuk buis doen, zoals je zelf voorstelt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Re: Wiellager achter vervangen
Het misterie is opgelost. Vandaag even met renault4onderdelen gebeld voor de zekerheid en het klopt dat er bij mijn r4 uit 1974 geen apparte koperkleurige vetkeering hoeft. Die koperkleurige keering is vanaf modeljaar 76 gekomen omdat de achterplaat en remtrommel toen is veranderd. Bij mij sla je het lager strak tegen de achterplaat waardoor de keering die bij de lagers geleverd wordt alles afsluit. Bij de achterplaat van 1976 tm 1983 moet je de koperkleurige vetkeering in de achterplaat stoppen om het lager goed af te sluiten.
@bertje de fotos uit het handboek van 1970 is mijn systeem, de fotos die in het Kluwerhandboek staan is het systeem vanaf 1976.
Hebben we weer wat geleerd
Bedankt voor het meedenken en graag tot een volgende technische kwestie
Groeten Erwin
@bertje de fotos uit het handboek van 1970 is mijn systeem, de fotos die in het Kluwerhandboek staan is het systeem vanaf 1976.
Hebben we weer wat geleerd
Bedankt voor het meedenken en graag tot een volgende technische kwestie
Groeten Erwin
Re: Wiellager achter vervangen
Inderdaad weer wat geleerd. Fijn dat het opgelost is!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Wiellager achter vervangen
Mooi dat het is opgelost, maar is de remcilinder wel gangbaar? Nu even nakijken omdat alles gedemonteerd is en je er goed bij kunt.