Spanningsmeter kapot?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Spanningsmeter kapot?
Goedemorgen mede-R4-rijders,
na een tijdje afwezigheid op het forum (kindje, verbouwing), ben ik mijn viertje (Sophie, ooit uit de stal van vier plezier) weer aan het nalopen. Roestplek weggewerkt, lekkende radiateur vernieuwd, lekkende versnellingsbak gefixt, kleine zaken gefixed.
Een van de zaken is, dat ik destijds een nieuwe teller heb geplaatst in het dashboard. Nu is deze nieuwe een teller waarin een spanningsmetertje zit, wat ik destijds oversloeg en nu probeer aan te sluiten.
Daar loop ik vast... Hij doet namelijk niets! Zouden jullie willen meedenken?
De checks die ik heb gedaan
1 aansluiten in het dashboard: naald beweegt geen millimeter;
2 direct aangesloten op een volle accu: naald beweegt geen millimeter;
3 meter bekeken: de interne is wat beschadigd
4 weerstand door de meter gemeten: 168 ohm.
Ik begin te vermoeden dat de meter gewoon stuk is, ergens intern sluiting maakt, waardoor de draad niet meer warm (genoeg) wordt. Hebben jullie enig idee of 168 ohm ongeveer de juiste weerstand is voor deze meter?
of wat het anders kan zijn?
Bedankt voor het meedenken alvast!
Simon
na een tijdje afwezigheid op het forum (kindje, verbouwing), ben ik mijn viertje (Sophie, ooit uit de stal van vier plezier) weer aan het nalopen. Roestplek weggewerkt, lekkende radiateur vernieuwd, lekkende versnellingsbak gefixt, kleine zaken gefixed.
Een van de zaken is, dat ik destijds een nieuwe teller heb geplaatst in het dashboard. Nu is deze nieuwe een teller waarin een spanningsmetertje zit, wat ik destijds oversloeg en nu probeer aan te sluiten.
Daar loop ik vast... Hij doet namelijk niets! Zouden jullie willen meedenken?
De checks die ik heb gedaan
1 aansluiten in het dashboard: naald beweegt geen millimeter;
2 direct aangesloten op een volle accu: naald beweegt geen millimeter;
3 meter bekeken: de interne is wat beschadigd
4 weerstand door de meter gemeten: 168 ohm.
Ik begin te vermoeden dat de meter gewoon stuk is, ergens intern sluiting maakt, waardoor de draad niet meer warm (genoeg) wordt. Hebben jullie enig idee of 168 ohm ongeveer de juiste weerstand is voor deze meter?
of wat het anders kan zijn?
Bedankt voor het meedenken alvast!
Simon
Re: Spanningsmeter kapot?
Tweede type dashboard dus, met de rechthoekige km-teller/snelheidsmeter?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Spanningsmeter kapot?
Ja, dat klopt, het tweede type dash.
Degene die in dit topic op de foto staat viewtopic.php?t=15813
Degene die in dit topic op de foto staat viewtopic.php?t=15813
Re: Spanningsmeter kapot?
Kan je dat verduidelijken ?3 meter bekeken: de interne is wat beschadigd
Had je de polariteit goed ?direct aangesloten op een volle accu: naald beweegt geen millimeter;
Is in principe voor een voltmeter erg weinig natuurlijk. Ik heb geen meter om 'm mee te vergelijken, maar voltmeters horen een hele hoge weerstand te hebben, voor de auto industrie gelden echter wat andere regels. Zit er een calibratie schroef op de meter ?weerstand door de meter gemeten: 168 ohm.
Re: Spanningsmeter kapot?
Is dit niet een stroommeter?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Spanningsmeter kapot?
Excuus voor de stilte, ik was een aantal dagen niet in de gelegenheid om op het forum te komen.
Natuurlijk kan ik dat verduidelijken.
Allereerst, voor de duidelijkheid, dit is de meter waarover ik het heb:
Als je er van de onderkant inkijkt, zie je dat de kern van de draad nog heel is, maar de isolatie beschadigd:
Van bovenaf ziet alles er netjes uit:
De polariteit kan niet missen. Op de foto hieronder, de rode pijl, daar gaat een schroef het tellerhuis in. Dat moet dus de min zijn. De groene pijl zit geisoleerd en moet dus de plus zijn.
En bovendien lijkt het te werken met een gloeidraadje, dus dan maakt de polariteit niet uit toch?
Zoals je ziet zit er geen calibratieschroef op.
Als laatste, of het een stroommeter is. Dat lijkt me niet logisch gezien de manier waarop je het aansluit in het schema. Maar 100% zeker weten doe ik het niet...
Natuurlijk kan ik dat verduidelijken.
Allereerst, voor de duidelijkheid, dit is de meter waarover ik het heb:
Als je er van de onderkant inkijkt, zie je dat de kern van de draad nog heel is, maar de isolatie beschadigd:
Van bovenaf ziet alles er netjes uit:
De polariteit kan niet missen. Op de foto hieronder, de rode pijl, daar gaat een schroef het tellerhuis in. Dat moet dus de min zijn. De groene pijl zit geisoleerd en moet dus de plus zijn.
En bovendien lijkt het te werken met een gloeidraadje, dus dan maakt de polariteit niet uit toch?
Zoals je ziet zit er geen calibratieschroef op.
Als laatste, of het een stroommeter is. Dat lijkt me niet logisch gezien de manier waarop je het aansluit in het schema. Maar 100% zeker weten doe ik het niet...
Re: Spanningsmeter kapot?
Nee inderdaad een stroommeter is het niet.Als laatste, of het een stroommeter is. Dat lijkt me niet logisch gezien de manier waarop je het aansluit in het schema. Maar 100% zeker weten doe ik het niet...
zolang dat alleen geld voor de draadjes er naar toe is dat geen probleem, als de windingen echter kortsluiting maken houd 't op. De werking is inderdaad met een gloeidraad, deze wordt warm waardoor de weerstand oploopt het metalen vlakje krom trekt en de naald beweegt. Als de weerstand nu 168Ohm is (wat wel een beetje aan de lage kant is voor een voltmeter) hoort deze dus aanzienlijk hoger te zijn wanneer er spanning op staat, en hoort de gloeidraad voelbaar warmer te worden. in eerste instantie zal de stroomsterkte bij 12 Volt rond 70mA zijn, kan je de stroomsterkte meten ?Als je er van de onderkant inkijkt, zie je dat de kern van de draad nog heel is, maar de isolatie beschadigd:
Re: Spanningsmeter kapot?
Nou, ja een lange stilte eindelijk wat vooruitgang, weliswaar met enig schaamrood op m'n kaken...
Via ebay vond ik nog een nieuwe spanningsmeter, dus lm jet zeker te weten heb ik die besteld. Na maanden wachten (coronadrukte bij de Spaanse post), kwam deze binnen.
Doorgemeten, en hiervan is de weerstand 165 ohm, dus orde van grootte is gelijk.
Dus toen nog weer een keer de accu er op gezet, en wat blijkt: je moet geduld hebben...
Of het komt dat de meter buiten het tellerhuis zit en dus kouder blijft, zeg het maar. Maar na een eeuwigheid komt de naald in beweging.
Dus voor het nageslacht is nu de weerstand bekend. En ik mag mn geduld gaan oefenen.
Allemaal dank voor het meedenken!
Via ebay vond ik nog een nieuwe spanningsmeter, dus lm jet zeker te weten heb ik die besteld. Na maanden wachten (coronadrukte bij de Spaanse post), kwam deze binnen.
Doorgemeten, en hiervan is de weerstand 165 ohm, dus orde van grootte is gelijk.
Dus toen nog weer een keer de accu er op gezet, en wat blijkt: je moet geduld hebben...
Of het komt dat de meter buiten het tellerhuis zit en dus kouder blijft, zeg het maar. Maar na een eeuwigheid komt de naald in beweging.
Dus voor het nageslacht is nu de weerstand bekend. En ik mag mn geduld gaan oefenen.
Allemaal dank voor het meedenken!
Re: Spanningsmeter kapot?
Waarschijnlijk dan een bimetaaltje, dat warm moet worden om te verbuigen. Hoe meer spanning, hoe meer stroom, en dus hoe meer verbuiging.
Goed dat het opgelost is!
Goed dat het opgelost is!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd