't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Hallo,
Zoals mijn profiel al doet vermoeden is mijn naam Stephan woonachtig in de zak van Zuid-Beveland (dus onder Goes). Vorige week ging ik kijken naar een rood 4tje bij een handelaar in Heerde. Uiteindelijk laten staan en op de terugweg een toeristische uitstapje richting Wageningen gemaakt voor wat kwaliteitsvergelijk met een op de foto vergelijkbaar (maar wel beige) exemplaar. Deze bleek dramatisch veel beter aan carrosserie en best nieuw laswerk gedaan was aan chassis. Bij de rode was het eerder andersom waarbij het laswerk aan de carrosserie nog gedaan moest worden + veel (heel lelijk) laslapwerk was gedaan. De potentie was duidelijk, de hoeveelheid werk ook.
Ik heb de beige meegenomen na wat uitwisseling van interieur en verzamelen van missende onderdeeltjes. Is hij perfect? Nee. Hij heeft een tijd stil gestaan is me verteld. Motortechnisch moest hij goed zijn, qua laswerk niks 'structureels' en qua carrosserie hard, maar niet overal roestvrij. Gewoon leuk rijden bij mooi weer dus.
Stand van zaken:
- gaspedaal moet vervangen worden, want deze schrankt (woord gepikt van ander topic in dit forum ). Aan de motorruimte zijde is ie vastgemaakt met tie-wraps. Als iemand er nog 1 heeft in goed toestand hoor ik het graag.
- stationair toerental is te hoog wat gedeeltelijk te wijten is aan de gaspedaalstand en misschien ook aan de tie-wrap in de motorruimte.
- kmteller kabel kapot
- hij blijft koud niet lopen met choke en hij blijft warm niet lopen zonder een beetje choke.
- achterhoekjes links en rechts doorgeroest in de kofferbak
- Bandjes tzt vernieuwen. Niks ouder dan 2011.
- Het donkerblauwe twingo linnen dakje heeft 2 gaatjes. Iemand een idee hoe dat netjes te fatsoeneren?
- Heel vies van binnen
- Heel vies van buiten
Korte termijn:
- oliewissel.
- lag de 1e dag veel olie onder komend van de onderste helft van het blok in de buurt van de brandstof opvoerpomp. Gisteren schoongemaakt en na een ritje van 50 km nog niks eronder dus waar dat dan weer vandaan kwam.... Inmiddels hangt er weer wat onder. Foto ervan zit erbij. Iemand een idee wat de oorzaak is?
- interieurtje goed reinigen
- exterieur goed reinigen
- motorruimte goed schoonmaken
- het is het goede moment qua banden vervangen om ook over een velgenwissel na te denken. Wat is de richtlijn voor fatsoenlijke prijs voor alpine turbo velgen die recht en toonbaar zijn maar niet in nieuwstaat?
Tips e.d. zijn welkom
groet,
Stephan
P.S. foto's uploaden lukt me niet dus mailtje gestuurd naar de moderator(s). Die volgen dus nog edit, fotos zijn gelukt.
Zoals mijn profiel al doet vermoeden is mijn naam Stephan woonachtig in de zak van Zuid-Beveland (dus onder Goes). Vorige week ging ik kijken naar een rood 4tje bij een handelaar in Heerde. Uiteindelijk laten staan en op de terugweg een toeristische uitstapje richting Wageningen gemaakt voor wat kwaliteitsvergelijk met een op de foto vergelijkbaar (maar wel beige) exemplaar. Deze bleek dramatisch veel beter aan carrosserie en best nieuw laswerk gedaan was aan chassis. Bij de rode was het eerder andersom waarbij het laswerk aan de carrosserie nog gedaan moest worden + veel (heel lelijk) laslapwerk was gedaan. De potentie was duidelijk, de hoeveelheid werk ook.
Ik heb de beige meegenomen na wat uitwisseling van interieur en verzamelen van missende onderdeeltjes. Is hij perfect? Nee. Hij heeft een tijd stil gestaan is me verteld. Motortechnisch moest hij goed zijn, qua laswerk niks 'structureels' en qua carrosserie hard, maar niet overal roestvrij. Gewoon leuk rijden bij mooi weer dus.
Stand van zaken:
- gaspedaal moet vervangen worden, want deze schrankt (woord gepikt van ander topic in dit forum ). Aan de motorruimte zijde is ie vastgemaakt met tie-wraps. Als iemand er nog 1 heeft in goed toestand hoor ik het graag.
- stationair toerental is te hoog wat gedeeltelijk te wijten is aan de gaspedaalstand en misschien ook aan de tie-wrap in de motorruimte.
- kmteller kabel kapot
- hij blijft koud niet lopen met choke en hij blijft warm niet lopen zonder een beetje choke.
- achterhoekjes links en rechts doorgeroest in de kofferbak
- Bandjes tzt vernieuwen. Niks ouder dan 2011.
- Het donkerblauwe twingo linnen dakje heeft 2 gaatjes. Iemand een idee hoe dat netjes te fatsoeneren?
- Heel vies van binnen
- Heel vies van buiten
Korte termijn:
- oliewissel.
- lag de 1e dag veel olie onder komend van de onderste helft van het blok in de buurt van de brandstof opvoerpomp. Gisteren schoongemaakt en na een ritje van 50 km nog niks eronder dus waar dat dan weer vandaan kwam.... Inmiddels hangt er weer wat onder. Foto ervan zit erbij. Iemand een idee wat de oorzaak is?
- interieurtje goed reinigen
- exterieur goed reinigen
- motorruimte goed schoonmaken
- het is het goede moment qua banden vervangen om ook over een velgenwissel na te denken. Wat is de richtlijn voor fatsoenlijke prijs voor alpine turbo velgen die recht en toonbaar zijn maar niet in nieuwstaat?
Tips e.d. zijn welkom
groet,
Stephan
P.S. foto's uploaden lukt me niet dus mailtje gestuurd naar de moderator(s). Die volgen dus nog edit, fotos zijn gelukt.
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Ik zou zeggen ga eens naar een sleuteldag Daar zijn mensen die je auto goed kunnen beoordelen op de brug
Voordeel een magazijn vol met 4 onderdelen
Voordeel een magazijn vol met 4 onderdelen
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Mooi dat in de zak er weer een 4 rond rijd. Me vader heeft een f4 en een super in ellesdiek en ik een f4 en een tl in oudelande wie weet zien we elkaar eens rijden
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
dank voor jullie reacties.
Zo'n sleuteldag zou wellicht wel een goede actie zijn. Ik heb inmiddels wel al contact gehad met de verkoper en een aantal zaken worden in overleg gefixed.
Leuk dat er nog meer 4tjes in de zak rondrijden. Ik woon hier inmiddels 11 jaar maar al die tijd nog geen gezien. Die van mij woont in Ovezande
Heb jij toevallig een mooi blauw 4tje in de verkoop gehad vorig jaar? Ik heb deze advertentie nog geprobeerd terug te vinden laatst om te kijken of hij toevallig nog te koop was.
Zo'n sleuteldag zou wellicht wel een goede actie zijn. Ik heb inmiddels wel al contact gehad met de verkoper en een aantal zaken worden in overleg gefixed.
Leuk dat er nog meer 4tjes in de zak rondrijden. Ik woon hier inmiddels 11 jaar maar al die tijd nog geen gezien. Die van mij woont in Ovezande
Heb jij toevallig een mooi blauw 4tje in de verkoop gehad vorig jaar? Ik heb deze advertentie nog geprobeerd terug te vinden laatst om te kijken of hij toevallig nog te koop was.
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Welkom!
Carburateurafstelling incl stationair toerental worden bepaald met stelschroeven en mogen niet afhankelijk zijn van de afstelling van het gaspedaal.
De druppels hangen aan de versnellingsbak, dus lekkage zou daar vandaan kunnen komen. Bakolie ruikt heel anders dan motorolie, dat kan helpen om het onderscheid te maken. Weet je zeker dat het niet de kleppendekselpakking is? Die lekken vrij makkelijk en ook die olie vindt uiteindelijk z'n weg naar de onderzijde van het blok.
R5 AT velgen: deze komen van de eerste generatie R5, en die is volgens mij al in 84 uit productie. Dit soort onderdelen zijn tweedehands steeds lastiger te vinden, er is (daardoor?) wel weer nieuw aanbod: https://www.melun-retro-passion.com/fr/ ... r5-r6.html
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... .5x13.html
Carburateurafstelling incl stationair toerental worden bepaald met stelschroeven en mogen niet afhankelijk zijn van de afstelling van het gaspedaal.
De druppels hangen aan de versnellingsbak, dus lekkage zou daar vandaan kunnen komen. Bakolie ruikt heel anders dan motorolie, dat kan helpen om het onderscheid te maken. Weet je zeker dat het niet de kleppendekselpakking is? Die lekken vrij makkelijk en ook die olie vindt uiteindelijk z'n weg naar de onderzijde van het blok.
R5 AT velgen: deze komen van de eerste generatie R5, en die is volgens mij al in 84 uit productie. Dit soort onderdelen zijn tweedehands steeds lastiger te vinden, er is (daardoor?) wel weer nieuw aanbod: https://www.melun-retro-passion.com/fr/ ... r5-r6.html
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... .5x13.html
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Welkom hier Stephan! Die klusjes zijn nog prima te doen, dus dat wordt vast een heel fijn karretje. Veel plezier met opknappen en rijden!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Thanks
De olie komt uit het gat wat daar zit. De kleppendekselpakking laat ook wel door hoor, maar dat is niet veel. ik heb met remmenreiniger de losse troep er afgehaald van boven en onderkant.
De stationair stelschroef had ik al gesteld op 2 1/2 rondje uitdraaien. Er zit een 1100 blokje in met zemith 28if carburateur.
Die nieuwe velgjes zijn eigenlijk niet eens zo gek duur...vergeleken met nieuwe velgen in zijn algemeenheid waar er voor deze dan ook nog eens maar een hele kleine afzetmarkt is.
Ik zal ns wat oliegeur gaan opsnuiven om wat wijzer te worden wat er precies onder hangt.
De olie komt uit het gat wat daar zit. De kleppendekselpakking laat ook wel door hoor, maar dat is niet veel. ik heb met remmenreiniger de losse troep er afgehaald van boven en onderkant.
De stationair stelschroef had ik al gesteld op 2 1/2 rondje uitdraaien. Er zit een 1100 blokje in met zemith 28if carburateur.
Die nieuwe velgjes zijn eigenlijk niet eens zo gek duur...vergeleken met nieuwe velgen in zijn algemeenheid waar er voor deze dan ook nog eens maar een hele kleine afzetmarkt is.
Ik zal ns wat oliegeur gaan opsnuiven om wat wijzer te worden wat er precies onder hangt.
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Weet je zeker dat je aan de stelschroef voor stationair toerental hebt gedraaid ipv aan de mengselschroef? 2.5 (tot 3) slagen uit is juist de beginafstelling vd mengselschroef. En het is de mengselschroef waar je niet "zomaar" aan kan gaan draaien...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Voor de niet-gallofielen: richesse is mengsel, ralenti is stationair
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
dat heb ik dan niet helemaal goed gedaan, maar toevallig of niet ik had de slagen 'in' ook geteld voor het geval mijn instelling niet zou werken en die was ook ca 2 1/2. Ik vermoed dat er iets niet goed staat qua positie van de choke klep.
Ik ben klaar met de midget van mijn schoonouders dus die breng ik morgen weer naar huis en heb ik weer plek voor de r4.
Ik denk dat ik beter verder kan posten in het projecten hoekje.
Ik ben klaar met de midget van mijn schoonouders dus die breng ik morgen weer naar huis en heb ik weer plek voor de r4.
Ik denk dat ik beter verder kan posten in het projecten hoekje.
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Heel verstandig!
Verdere tech-talk inderdaad beter bij het forumgedeelte "sleutelen aan de R4" doen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: 't Zeeuwse is weer wat mooier geworden
Groeten vanuit Hoek.(Zeeuws-vlaanderen)
Het wordt druk in zeeland met de 4-tjes.
Het wordt druk in zeeland met de 4-tjes.