Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Bij mijn 4 GTL zag ik ineens een roestscheur in de linker zwingarmbevestiging. (Het driehoek oog waar je aan de zijkant tegenaan kijkt).
Die dingen zijn als nieuwe vervangingsonderdelen te koop, dus ik dacht: as er onder vandaan sleutelen en aan beide zijden nieuwe zwingarmbevestigingen erop en as weer terug plaatsen.
Maar toen de as verwijderd was, zag ik dat de asstomp links onder de zwingarmbevestiging helemaal doorgerot was. Van buitenaf niet zichtbaar, maar deze as is dus niet meer te gebruiken.
Gelukkig had ik nog een heel goede as liggen met gietijzeren draagarmen, die zo onder Guppie vandaan is gehaald.
Zwingarmbevestigingen zitten er onder de goede hoek op, dus deze as terugplaatsen moest te doen zijn dacht ik.
Het is me gelukt om de beide zwingarmbevestigingen L en R aan de balken de bevestigen. Alle 6 bouten (3 aan elke kant zitten er in.
Maar wat ik ook probeer, ik krijg die beide dikke gietblokken waar de torsiestaven in zitten niet voor de corresponderende gaten in de chassisbalken.
Aan beide kanten moeten daar 3 bouten in, 2 keer M8 en 1 keer M12 per kant.
Die dingen zitten dusdanig onder spanning, dat ik ze niet voor de gaten gedraaid krijg.
Is er iemand die daar wellicht een handigheidje voor heeft en kan vertellen met welke gaten je de bevestiging beginnen moet. M.a.w wat is de juiste volgorde van werken om de as er weer succesvol onder te krijgen?
Alvast mijn hartelijke dank,
Harry
Die dingen zijn als nieuwe vervangingsonderdelen te koop, dus ik dacht: as er onder vandaan sleutelen en aan beide zijden nieuwe zwingarmbevestigingen erop en as weer terug plaatsen.
Maar toen de as verwijderd was, zag ik dat de asstomp links onder de zwingarmbevestiging helemaal doorgerot was. Van buitenaf niet zichtbaar, maar deze as is dus niet meer te gebruiken.
Gelukkig had ik nog een heel goede as liggen met gietijzeren draagarmen, die zo onder Guppie vandaan is gehaald.
Zwingarmbevestigingen zitten er onder de goede hoek op, dus deze as terugplaatsen moest te doen zijn dacht ik.
Het is me gelukt om de beide zwingarmbevestigingen L en R aan de balken de bevestigen. Alle 6 bouten (3 aan elke kant zitten er in.
Maar wat ik ook probeer, ik krijg die beide dikke gietblokken waar de torsiestaven in zitten niet voor de corresponderende gaten in de chassisbalken.
Aan beide kanten moeten daar 3 bouten in, 2 keer M8 en 1 keer M12 per kant.
Die dingen zitten dusdanig onder spanning, dat ik ze niet voor de gaten gedraaid krijg.
Is er iemand die daar wellicht een handigheidje voor heeft en kan vertellen met welke gaten je de bevestiging beginnen moet. M.a.w wat is de juiste volgorde van werken om de as er weer succesvol onder te krijgen?
Alvast mijn hartelijke dank,
Harry
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Hallo Harry, misschien lukt het als e op de plek van de schokbreker een draadeind plaatst en dan proberen door in of uitdraaien de zaak te stellen. Of wellicht andersom beginnen dus de silensblokken als laatste. Succes Lordje.
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Andere strategie: zorgen dat bij alle 4 de bevestigingspunten er één bout in zit. Die kan dan als draaipunt fungeren om de andere gaten uitgelijnd te krijgen.
Of je nou beter met de silent blocks kunt beginnen of beter met de ankerplaten is mij nog niet duidelijk. Ik heb het inmiddels een aantal keer gedaan, maar steeds bij een los en ondersteboven liggend chassis, je kunt dan makkelijker kracht zetten. En ik heb denk ik nu eens het een en dan weer het ander geprobeerd. Maar wel steeds één bout per bevestigingspunt gedaan, en daarna verder gewerkt.
Of je nou beter met de silent blocks kunt beginnen of beter met de ankerplaten is mij nog niet duidelijk. Ik heb het inmiddels een aantal keer gedaan, maar steeds bij een los en ondersteboven liggend chassis, je kunt dan makkelijker kracht zetten. En ik heb denk ik nu eens het een en dan weer het ander geprobeerd. Maar wel steeds één bout per bevestigingspunt gedaan, en daarna verder gewerkt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Dank voor de reacties.
Tja, als je de achterkant van de auto in de boom hebt hangen en je hebt slechts de beschikking over een krik en de zwaartekracht, dan is het wel improviseren en creatief zijn.
En zonder brug en hulpmiddelen is het echt lastig.
Maar een paar dagen in de boom laten hangen en dan eens weer met frisse moed opnieuw proberen.
Soms gaat het op een beter moment zo ineens wel lukken.
Gelukkig heb ik nog een anders 4tje die ook rijden mag.
Groet
Harry
Tja, als je de achterkant van de auto in de boom hebt hangen en je hebt slechts de beschikking over een krik en de zwaartekracht, dan is het wel improviseren en creatief zijn.
En zonder brug en hulpmiddelen is het echt lastig.
Maar een paar dagen in de boom laten hangen en dan eens weer met frisse moed opnieuw proberen.
Soms gaat het op een beter moment zo ineens wel lukken.
Gelukkig heb ik nog een anders 4tje die ook rijden mag.
Groet
Harry
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Het is voor mij al een aantal jaartjes terug, maar ik herinner me dat het met complete auto makkelijker gaat als met een los chassis. Je kan dan namelijk het gewicht van de auto gebruiken.
Ik zet de auto op blokken. Doe eerst de bouten aan de binnenkant. Dan 1 m8 bout aan de buitenkant, links of rechts. Vervolgens de achterbrug per kant opkrikken tot ik een schroevendraaier in de gaten kan steken om daarna de 2 overige m8 bouten (per kant) erin te wurmen.
Bij jou lukt dat nu niet omdat de auto hangt en je per kant geen kracht kan zetten door de achterbrug links of rechts op te krikken.
Succes en geduld gewenst.
Groet van Ido
Ik zet de auto op blokken. Doe eerst de bouten aan de binnenkant. Dan 1 m8 bout aan de buitenkant, links of rechts. Vervolgens de achterbrug per kant opkrikken tot ik een schroevendraaier in de gaten kan steken om daarna de 2 overige m8 bouten (per kant) erin te wurmen.
Bij jou lukt dat nu niet omdat de auto hangt en je per kant geen kracht kan zetten door de achterbrug links of rechts op te krikken.
Succes en geduld gewenst.
Groet van Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Harry,
wij hebben het hier in onze hobbyschuur 3 keer gedaan. De eerste keer stond de blauwe 4 GTL op bokken en dat was bijzonder lastig werken omdat wij geen ruimte hadden. De tweede keer lag een rode 4 GTL op zijn kant (dan heb je wat méér werkruimte) en de derde keer (de blauwe 4F4) konden wij de as op het omgekeerde chassis monteren: dat was in verhouding met de rest een fluitje van een cent. Ik schrijf nu dus héél duidelijk ´wij´. Als je met z´n tweeën bent werkt het makkelijker. Ik kan mij herinneren dat wij telkens met de montage van de gietijzeren platen aan de chassisbalk begonnen, en wel met één bout per kant. Maar je moet spanning opbouwen én je moet kunnen wringen om die tweede en derde bout op de plek te krijgen, en daar gebruikten wij een grote bandenlichter voor die vroeger bij vervanging van vrachtwagenbanden werden gebruikt. Mogelijk kan het óók met een forse koevoet. De ene moet dan kracht zetten en wringen/draaien/trekken totdat de ander ziet dat de platen voor de gaten zitten en dan de bouten erin kan plaatsen. Als je dat in je eentje moet doen, wordt het lastig. En bovendien, zoals al gemeld: je mist de weerstand, want de R4 hangt aan een ketting aan de boom, en die ketting biedt niet de gewenste weerstand. Wringen zonder weerstand wordt moeilijk. Met het monteren van de zwingarmen zal dat makkelijker gaan omdat je al wat meer stabiliteit hebt en gewoon een buis in de zwingarm kunt steken om vervolgens de drie bouten te plaatsen. Het is dat Nieuw-Weerdinge zo ver verwijderd is van Veghel anders zou ik komen helpen. Maar in kader van Corona geldt óók de regel: Wat moet je ? Wat kun je ? Wat wil je ? Ik wil zoals elk voorjaar met mijn buscamper naar Oostenrijk. Maar dat kan nu niet. Is Oostenrijk op dit moment een kwestie van moeten ? Nee, dus ik ga niet, helaas. Maar jouw klus: nou, die MOET gewoon gaan lukken. Je wilt het en je kunt het . Vraag er een tweede persoon bij.
Groet, JoReno
wij hebben het hier in onze hobbyschuur 3 keer gedaan. De eerste keer stond de blauwe 4 GTL op bokken en dat was bijzonder lastig werken omdat wij geen ruimte hadden. De tweede keer lag een rode 4 GTL op zijn kant (dan heb je wat méér werkruimte) en de derde keer (de blauwe 4F4) konden wij de as op het omgekeerde chassis monteren: dat was in verhouding met de rest een fluitje van een cent. Ik schrijf nu dus héél duidelijk ´wij´. Als je met z´n tweeën bent werkt het makkelijker. Ik kan mij herinneren dat wij telkens met de montage van de gietijzeren platen aan de chassisbalk begonnen, en wel met één bout per kant. Maar je moet spanning opbouwen én je moet kunnen wringen om die tweede en derde bout op de plek te krijgen, en daar gebruikten wij een grote bandenlichter voor die vroeger bij vervanging van vrachtwagenbanden werden gebruikt. Mogelijk kan het óók met een forse koevoet. De ene moet dan kracht zetten en wringen/draaien/trekken totdat de ander ziet dat de platen voor de gaten zitten en dan de bouten erin kan plaatsen. Als je dat in je eentje moet doen, wordt het lastig. En bovendien, zoals al gemeld: je mist de weerstand, want de R4 hangt aan een ketting aan de boom, en die ketting biedt niet de gewenste weerstand. Wringen zonder weerstand wordt moeilijk. Met het monteren van de zwingarmen zal dat makkelijker gaan omdat je al wat meer stabiliteit hebt en gewoon een buis in de zwingarm kunt steken om vervolgens de drie bouten te plaatsen. Het is dat Nieuw-Weerdinge zo ver verwijderd is van Veghel anders zou ik komen helpen. Maar in kader van Corona geldt óók de regel: Wat moet je ? Wat kun je ? Wat wil je ? Ik wil zoals elk voorjaar met mijn buscamper naar Oostenrijk. Maar dat kan nu niet. Is Oostenrijk op dit moment een kwestie van moeten ? Nee, dus ik ga niet, helaas. Maar jouw klus: nou, die MOET gewoon gaan lukken. Je wilt het en je kunt het . Vraag er een tweede persoon bij.
Groet, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
En Harry is het al gelukt? Werkwijze? Groeten Lordje
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Nee, hij hangt nog steeds in de boom
Ik moet moed en zin verzamelen, maar heb gelukkig nog een R4 om in te rijden.
En om op 1,5 m hulp van een 2e persoon te krijgen is ook geen optie.
Voorlopig maar even pas op de plaats.
Eind van komende week weer tijd.
Ik laat het weten als hij er weer met 12 bouten onder zit......
Groet
Harry
Ik moet moed en zin verzamelen, maar heb gelukkig nog een R4 om in te rijden.
En om op 1,5 m hulp van een 2e persoon te krijgen is ook geen optie.
Voorlopig maar even pas op de plaats.
Eind van komende week weer tijd.
Ik laat het weten als hij er weer met 12 bouten onder zit......
Groet
Harry
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Ik heb al enkele malen een achterbrug alleen geplaatst
Als je het alleen doet kan je best (als het lukt) de torsiestangen verwijderen en deze als laatste plaatsen. Kan je gelijk je hoogte kiezen. Maar meestal zitten deze potvast.
De iets moeilijkere methode is de bouten die passen al plaatsen en dan langs een zijde het wiel laten dragen en langs de ander zijde de bouten plaatsen. Het beste werkt dus door langs de ander zijde de draagarm te manipuleren (meer of minder laten in veren door middel van het wiel te laten steunen, eventueel wat te ontlasten door die zijde wat op te krikken) Dus langs een kant manipuleren en de andere kant plaatsen.
ik merk dat de R4 ophangt. plaats dan langs de andere zijde de rolkrik om de draagarm te manipuleren zodat langs de andere kant de ankerplaat op zijn plaats wordt getorst
marc
Als je het alleen doet kan je best (als het lukt) de torsiestangen verwijderen en deze als laatste plaatsen. Kan je gelijk je hoogte kiezen. Maar meestal zitten deze potvast.
De iets moeilijkere methode is de bouten die passen al plaatsen en dan langs een zijde het wiel laten dragen en langs de ander zijde de bouten plaatsen. Het beste werkt dus door langs de ander zijde de draagarm te manipuleren (meer of minder laten in veren door middel van het wiel te laten steunen, eventueel wat te ontlasten door die zijde wat op te krikken) Dus langs een kant manipuleren en de andere kant plaatsen.
ik merk dat de R4 ophangt. plaats dan langs de andere zijde de rolkrik om de draagarm te manipuleren zodat langs de andere kant de ankerplaat op zijn plaats wordt getorst
marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
De achterbrug zit er weer onder.
Het is me vandaag in mijn eentje gelukt; eigenlijk vrij eenvoudig achteraf.
Ik heb een topdag!
Ik het genoteerd hoe ik gewerkt heb en zal morgen hier een handleiding plaatsen, waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.
Groet
Harry
Het is me vandaag in mijn eentje gelukt; eigenlijk vrij eenvoudig achteraf.
Ik heb een topdag!
Ik het genoteerd hoe ik gewerkt heb en zal morgen hier een handleiding plaatsen, waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.
Groet
Harry
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Goed gedaan Harry. Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt. Wij hebben nog een rode R4 Savane onder het afdak staan, en die trekken wij over 2 weken naar buiten om te beoordelen wat wij er mee gaan doen: demonteren of restaureren. In dat laatste geval zullen de achterbalken daar óók een onderdeel van zijn. Groet, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?
Ik was er nog niet aan toe gekomen om het uit te werken, maar ik heb mijn werkwijze nu als een soort van handleiding geplaatst.
Doe er je voordeel mee.
Groet
Harry
Doe er je voordeel mee.
Groet
Harry