Pagina 1 van 1

Niet starten DTR40/50

Geplaatst: zo okt 13, 2019 11:27 am
door joep1984
Hallo R4 specialisten,


Wij hebben sinds de zomer een stalen notarisbootje met een DTR40 Cleon motor die niet meer wil starten. We hebben er de eerste ~80 uur probleemloos mee gevaren. Daarna ging het al iets moeizamer met wat gesputter en lastig starten. De laatste vaart zijn we sputtered en puffend thuis gekomen en daarna heeft hij het niet meer gedaan.

De carburateur is op aanraden inmiddels professioneel gereinigd. We hebben een vonk, al lijkt hij nogal zwak, de timing staat goed volgens alle merktekens en is ook niet veranderd. De compressie hebben we gemeten en die lijkt goed genoeg om in iedergegval een teken van leven te geven. 9 bar en hoger. Ook starten zonder benzine toevoer met alleen startvloeistof doet de motor niets.

We hebben meerdere koekenbakkers over de vloer gehad en iedereen roept wat anders, maar niemand krijgt hem aan de praat.

Wie zou ons kunnen helpen dit stukje geschiedenis uit 1902 weer door de vecht te laten varen.

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: ma okt 14, 2019 10:21 am
door Bertje
Ha Joep, vertel eens waar dit moois in t water ligt? Misschien woont er een clublid in de buurt dat langs wil komen.

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: ma okt 14, 2019 10:41 am
door joep1984
Dag Bertje,

Nou de sloep ligt voor mijn deur in het pittoreske Maarssen (net boven Utrecht) mooi te wezen (vooral in stilte dus). Stroom/koffie/andere essentiele zaken binnen handbereik. O'ja en ik snap natuurlijk dat voor niks de zon op gaat.....
Gr,
Joep

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: ma okt 14, 2019 10:46 am
door JelleP
Ik zou, als de carburateur gereinigd is en jij erop vertrouwt dat dat goed is gedaan, de ontsteking even onder de loep nemen.

De goedkoopste en meest simpele stap die het meeste resultaat op kan leveren is het vervangen van de condensator. Dat is het metalen kokertje (1,5 x 2,5 cm groot ongeveer) dat aan de zijkant tegen de ontstekingsmodule aan zit. Zorg er wel voor dat je de juiste koopt, renault4onderdelen.nl kan je vast ver op weg helpen.

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: ma okt 14, 2019 12:47 pm
door Skotchie
Is de bobine niet (bijna) overleden als er zo'n zwakke vonk is?

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: ma okt 14, 2019 11:12 pm
door deutz
Begin voor aan: hoe zijn de bougie,s? verdeler kap? rotor en koolstiftje in de verd. kap? bougiekabels? en dus ook de condensator!
Ik heb eens bij een DTN bootmotortje een condensator vervangen, bij de plaatselijke Skoda dealer gehaald,
Zo,n ding is niet erg merk gebonden.
Is wel een goed begin om die te vervangen.
gr. Jan.

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: wo okt 16, 2019 6:25 pm
door harbourseal
Komende week heb ik vakantie. Ik wil wel een keer langskomen.
Maarsen is niet zo ver.

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: zo mei 10, 2020 11:48 am
door Dtnman
Oud draadje, echter heb ik me aangemeld voor het forum omdat ik veel Dtn 40/50 en GTL gerelateerde probleempjes voorbij zag komen. Ik heb inmiddels twee 688 C1E motoren volledig overhaalt en een hoop problemen die ik heb hier lees heb ik opgelost bij deze motoren. Wellicht dat ik mensen kan helpen met de opgedane kennis. Daarbij weet ik precies waar je vervangingsonderdelen kan kopen die een stuk goedkoper zijn dan bij de veel genoemde adressen. Beide motoren heb ik uitgerust met een 123 ontsteking omdat de rotorassen van oude ontstekingen vaak speling hebben bovenop de voordelen die zo een ontsteking bieden. Daarbij zijn er veel problemen met de solex 32 nv die vrij gemakkelijk op te lossen zijn. bijvoorbeeld bij e10 benzine een e10 killer gebruiken (miller's vspe).

Ik vaar dan ook met een DTR 40 waaraan het nodige verbouwd is. Daarnaast heb ik een gebruikte Dtn staan die binnenkort met single point injectie gaat draaien.

Re: Niet starten DTR40/50

Geplaatst: wo jun 03, 2020 8:26 pm
door AventuraR4GL
Dtnman schreef: zo mei 10, 2020 11:48 am Oud draadje, echter heb ik me aangemeld voor het forum omdat ik veel Dtn 40/50 en GTL gerelateerde probleempjes voorbij zag komen. Ik heb inmiddels twee 688 C1E motoren volledig overhaalt en een hoop problemen die ik heb hier lees heb ik opgelost bij deze motoren. Wellicht dat ik mensen kan helpen met de opgedane kennis. Daarbij weet ik precies waar je vervangingsonderdelen kan kopen die een stuk goedkoper zijn dan bij de veel genoemde adressen. Beide motoren heb ik uitgerust met een 123 ontsteking omdat de rotorassen van oude ontstekingen vaak speling hebben bovenop de voordelen die zo een ontsteking bieden. Daarbij zijn er veel problemen met de solex 32 nv die vrij gemakkelijk op te lossen zijn. bijvoorbeeld bij e10 benzine een e10 killer gebruiken (miller's vspe).

Ik vaar dan ook met een DTR 40 waaraan het nodige verbouwd is. Daarnaast heb ik een gebruikte Dtn staan die binnenkort met single point injectie gaat draaien.
Wat leuk, een kenner! Ik vaar nog maar kort met deze motor. Goed om te weten dat er ook knowhow is over deze techniek!