stotteren
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
stotteren
Hallo Vier-vrienden,
Ik heb een stotter-probleem (met mijn vier). Auto start goed met choke open. Rijdt aanvankelijk ook best aardig, maar als snel komt het stotteren erin: bij gas geven op zijn ergst. Choke terug doet enkel toerental omlaag, maar mooi lopen ho maar. In het najaar tijdens een sleuteldag nog de contactpunten onder toeziend oog van de experts vervangen en afgesteld: toen liep hij prachtig. Eenmaal thuis toch weer gedoe.
Wat ik al gedaan heb:
- carb gereinigd (denk dat ik dat goed heb gedaan)
- bougies vervangen (goede elektrode afstand aangehouden)
- bougiekabels vervangen
- Verdelerkap en rotor vervangen
- benzine filter vervangen
- luchtfilter vervangen
- nieuw buisje tussen carb en spruitstuk geplaatst mét het nippeltje erin
Wat ik niet heb gedaan/geen verstand van heb:
- carb revisie / nieuwe pakkingen plaatsen (een beetje remmenreiniger op de carb levert geen verschil, dus ik vermoed geen vals lucht)
- echt goed afstellen van de motor. Ik blijf aan die co2 schroef draaien en merk geen verschil. Een toerenteller heb ik niet.
- venturi op de goede plek (volgens mij heb ik geen venturi, maar echt goede info van dit onderdeel heb ik nog niet gevonden)
Wat ik zoek:
iemand die bij mij in Rotterdam langs wil komen om het euvel te verhelpen. Monkey see is monkey do.... ik ben er klaar mee...
Maar aanmoedigende tips zijn welkom. Ik wil weer rijden (en dan als eerste naar het APK keuringsstation....)
HELP!
Ik heb een stotter-probleem (met mijn vier). Auto start goed met choke open. Rijdt aanvankelijk ook best aardig, maar als snel komt het stotteren erin: bij gas geven op zijn ergst. Choke terug doet enkel toerental omlaag, maar mooi lopen ho maar. In het najaar tijdens een sleuteldag nog de contactpunten onder toeziend oog van de experts vervangen en afgesteld: toen liep hij prachtig. Eenmaal thuis toch weer gedoe.
Wat ik al gedaan heb:
- carb gereinigd (denk dat ik dat goed heb gedaan)
- bougies vervangen (goede elektrode afstand aangehouden)
- bougiekabels vervangen
- Verdelerkap en rotor vervangen
- benzine filter vervangen
- luchtfilter vervangen
- nieuw buisje tussen carb en spruitstuk geplaatst mét het nippeltje erin
Wat ik niet heb gedaan/geen verstand van heb:
- carb revisie / nieuwe pakkingen plaatsen (een beetje remmenreiniger op de carb levert geen verschil, dus ik vermoed geen vals lucht)
- echt goed afstellen van de motor. Ik blijf aan die co2 schroef draaien en merk geen verschil. Een toerenteller heb ik niet.
- venturi op de goede plek (volgens mij heb ik geen venturi, maar echt goede info van dit onderdeel heb ik nog niet gevonden)
Wat ik zoek:
iemand die bij mij in Rotterdam langs wil komen om het euvel te verhelpen. Monkey see is monkey do.... ik ben er klaar mee...
Maar aanmoedigende tips zijn welkom. Ik wil weer rijden (en dan als eerste naar het APK keuringsstation....)
HELP!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Re: stotteren
Lijkt mij echt wel een carburateur probleem Heb je wel een revisie set geplaatst ?
Zo te lezen niet want bij zo een revisie setje zitten ook nieuwe pakkingen je moet altijd nieuwe pakkingen gebruiken !
Ik denk toch dat er sprake is van valse lucht als hij niet op de regelnaalden reageert
succes !!
Zo te lezen niet want bij zo een revisie setje zitten ook nieuwe pakkingen je moet altijd nieuwe pakkingen gebruiken !
Ik denk toch dat er sprake is van valse lucht als hij niet op de regelnaalden reageert
succes !!
Re: stotteren
Moet wel haast een afstelprobleem vd carburateur zijn, misschien in combinatie met een verkeerd staande ontsteking. "Zomaar" aan de CO-schroef gaan draaien is nooit een goed idee; eigenlijk heb je dan een uitlaatgas analyse apparaat of op z'n minst een Colortune (http://www.carburateurwinkel.nl/content ... chtig.html) nodig om te weten wat je doet. Wat misschien helpt om iig naar de garage te kunnen rijden is de CO-schroef in de beginstand zetten: eerst helemaal indraaien (niet te strak; anders beschadig je misschien de punt), vervolgens 3 hele slagen open draaien.MartinEnRuth schreef: ↑ma jun 03, 2019 10:01 pm - Ik blijf aan die co2 schroef draaien en merk geen verschil (...)
- venturi op de goede plek (volgens mij heb ik geen venturi, maar echt goede info van dit onderdeel heb ik nog niet gevonden)
Venturi is trouwens de naam vd vernauwing in je carburateur die de onderdruk veroorzaakt waarmee de brandstof aangezogen wordt uit de vlotterkamer. Die kan niet op de verkeerde plek zitten aangezien dit gewoon in de vorm van het kanaal zit
Vanuit Eindhoven vind ik het wat ver om naar Rotterdam te komen om je te helpen, maar als je verder niemand kunt vinden, stuur maar een PB.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: stotteren
Ik wil wel kijken als je wilt Breda Rotterdam is goed te doen.
Laat maar weten. Zondag ben ik vrij. Maar wel bereikbaarheid dienst. Moet in een half uur in het ziekenhuis in Breda kunnen zijn.
Kan je helemaal niet rijden?
Laat maar weten. Zondag ben ik vrij. Maar wel bereikbaarheid dienst. Moet in een half uur in het ziekenhuis in Breda kunnen zijn.
Kan je helemaal niet rijden?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: stotteren
Super aardig! Op zich kan ik wel rijden, maar de 4 staat nu geschorst...
Ik ga een revisiesetje voor carb aanschaffen en dat proberen. Moet ik dan de set met of zonder gasklepkeerring hebben?
En de co2 schroef in beginstand zetten. Hoe zie ik trouwens of de punt beschadigd is?
Tx voor alle reacties tot dusver.
Ik ga een revisiesetje voor carb aanschaffen en dat proberen. Moet ik dan de set met of zonder gasklepkeerring hebben?
En de co2 schroef in beginstand zetten. Hoe zie ik trouwens of de punt beschadigd is?
Tx voor alle reacties tot dusver.
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: stotteren
Hoe kan ik vaststellen of bobine te heet wordt?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: stotteren
Mijne ging stotteren na een kwartiertje op de snelweg. De bobine werd zo heet dat ik hem niet aan kon raken.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: stotteren
update:
Revisiesetje op de carb en alles netjes schoongemaakt en doorgeblazen met perslucht.
Vervolgens stroboscoop erbij gehaald en resultaat is matig: het streepje op het vliegwiel gaat alle kanten op, niet echt stabiel op 1 plek. Nauwelijks af te stellen zo (zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gNaU0EtMgms (beeld houdt het niet heel de tijd bij, maar gaat om het idee). Bij gas geven verdwijnt merkteken totaal uit beeld... Dat lijkt mij niet logisch, maar verklaart wel het stotteren bij gas geven... Hoe kan het dat bij gas geven de vonk niet meer gelijk is met de stand van vliegwiel? De vacuumvervroeger is volgens mij goed (aan gezogen en heb dan vacuum, kweenie oftie dat ook vast houdt...).
de bougies zijn nieuw en staan op 0,4. Contactpuntjes nieuw en op 0,6. verdelerkap nieuw. bougiekabels nieuw, benzinefilter nieuw...
Ik
weet
het
niet
meer...
Iemand tip?
Revisiesetje op de carb en alles netjes schoongemaakt en doorgeblazen met perslucht.
Vervolgens stroboscoop erbij gehaald en resultaat is matig: het streepje op het vliegwiel gaat alle kanten op, niet echt stabiel op 1 plek. Nauwelijks af te stellen zo (zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gNaU0EtMgms (beeld houdt het niet heel de tijd bij, maar gaat om het idee). Bij gas geven verdwijnt merkteken totaal uit beeld... Dat lijkt mij niet logisch, maar verklaart wel het stotteren bij gas geven... Hoe kan het dat bij gas geven de vonk niet meer gelijk is met de stand van vliegwiel? De vacuumvervroeger is volgens mij goed (aan gezogen en heb dan vacuum, kweenie oftie dat ook vast houdt...).
de bougies zijn nieuw en staan op 0,4. Contactpuntjes nieuw en op 0,6. verdelerkap nieuw. bougiekabels nieuw, benzinefilter nieuw...
Ik
weet
het
niet
meer...
Iemand tip?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Re: stotteren
Het is normaal dat het merkteken uit beeld verdwijnt als je gas geeft. Er zit namelijk, naast de vacuumvervroeging, ook een centrifugaalvervroeging in de stroomverdeler. Twee gewichtjes aan de as van de verdeler worden verder naar buiten toe geslingerd naarmate je meer gas geeft, waardoor de ontsteking wat vervroegt want de motor wil de vonk dan graag een stuk eerder hebben. Het afstellen doe je op 1100 toeren (verhoogd stationair) en het merkteken moet dan nog zichtbaar zijn.
Een enigszins dansend merkteken is niet heel vreemd, al kan ik niet goed inschatten of die van jou echt niet stabiel genoeg is. Ik heb zelf mijn complete verdeeltoren vervangen door een nieuw exemplaar (Ducellier replica van COGEFA, nieuw ca. €100) en dat leverde mij een stabieler merkteken op omdat alles kennelijk een beetje was uitgelubberd. Of het jouw problemen zal oplossen weet ik niet.
In je stroboscoop zit trouwens misschien ook een Dwell-meter, daarmee kun je de contacthoek veel nauwkeuriger afstellen op 56 graden i.p.v. met een voelermaat.
Oh. Ik mis in je lijstje van acties nog de condensator. Vervang die ook nog eens? Kost geen drol maar kan een hoop gezeur geven als het niet goed werkt.
Heb je al iemand van de club op bezoek gehad inmiddels?
Een enigszins dansend merkteken is niet heel vreemd, al kan ik niet goed inschatten of die van jou echt niet stabiel genoeg is. Ik heb zelf mijn complete verdeeltoren vervangen door een nieuw exemplaar (Ducellier replica van COGEFA, nieuw ca. €100) en dat leverde mij een stabieler merkteken op omdat alles kennelijk een beetje was uitgelubberd. Of het jouw problemen zal oplossen weet ik niet.
In je stroboscoop zit trouwens misschien ook een Dwell-meter, daarmee kun je de contacthoek veel nauwkeuriger afstellen op 56 graden i.p.v. met een voelermaat.
Oh. Ik mis in je lijstje van acties nog de condensator. Vervang die ook nog eens? Kost geen drol maar kan een hoop gezeur geven als het niet goed werkt.
Heb je al iemand van de club op bezoek gehad inmiddels?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: stotteren
Wat misschien helpt is de juiste contactpuntafstand. Moet niet 0.6 mm zijn, maar 0.4...MartinEnRuth schreef: ↑za jul 13, 2019 5:28 pm
de bougies zijn nieuw en staan op 0,4. Contactpuntjes nieuw en op 0,6. verdelerkap nieuw. bougiekabels nieuw, benzinefilter nieuw...
Ik
weet
het
niet
meer...
Iemand tip?
Ik lees dat je de verdelerkap hebt vervangen, heb je ook een nieuwe rotor geplaatst?
Na het zuigen je tong op het slangetje zetten om te checken of het vacuum een paar tellen stand houdt.MartinEnRuth schreef: ↑za jul 13, 2019 5:28 pm De vacuumvervroeger is volgens mij goed (aan gezogen en heb dan vacuum, kweenie oftie dat ook vast houdt...).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: stotteren
Contactpunten heb ik op 0,6, de bougies op 0,4. Moeten de bougies ook op 0,6?
Rotor is nieuw en vacuümvervroeger heb ik getest en doet het ook goed.
De condensator zal ik gaan vervangen en dan meld ik mij weer.
Ik heb overigens met Bertje contact om een keer af te spreken, maar daar is het nog niet van gekomen..
Thanks voor alle berichten, ik voel mij gesteund en ga gestaag verder met het zoeken naar de oplossing. Gaat goed komen!
Rotor is nieuw en vacuümvervroeger heb ik getest en doet het ook goed.
De condensator zal ik gaan vervangen en dan meld ik mij weer.
Ik heb overigens met Bertje contact om een keer af te spreken, maar daar is het nog niet van gekomen..
Thanks voor alle berichten, ik voel mij gesteund en ga gestaag verder met het zoeken naar de oplossing. Gaat goed komen!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: stotteren
Contactpunten op 0,6mm is wat ruim, dan gaat je contacthoek naar 65 graden toe.
Als je een electronische ontsteking hebt dan maakt het niet uit hoe hij staat.
De contactpunt afstand moet staan op 0,4mm. Bougies ook op 0,4mm.
succes,
Robert
Als je een electronische ontsteking hebt dan maakt het niet uit hoe hij staat.
De contactpunt afstand moet staan op 0,4mm. Bougies ook op 0,4mm.
succes,
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: stotteren
(quote verwijderd, graag de knop "plaats reactie" gebruiken.)
Contactpunten 0,4-0,5 mm herkenbaar, maar in de handboeken wordt inzake de bougies geschreven: 0,5-0,7 mm
Overigens de ervaring dat het ook prima loopt indien de bougies niet aangepast worden en op 0,9 mm blijven staan...
Typfoutje of nieuwe inzichten?
Contactpunten 0,4-0,5 mm herkenbaar, maar in de handboeken wordt inzake de bougies geschreven: 0,5-0,7 mm
Overigens de ervaring dat het ook prima loopt indien de bougies niet aangepast worden en op 0,9 mm blijven staan...
Typfoutje of nieuwe inzichten?
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm
Re: stotteren
Het was de condensator! Dank dank dank!!! Deze dus vervangen (€5) voor een nieuwe... Loopt nu als een zonnetje!! Driewerf hoera!
Heb overigens alle overige zaken volgens het boekje afgestelf. Nu op naar de apk!
Heb overigens alle overige zaken volgens het boekje afgestelf. Nu op naar de apk!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!