Te hete motor na klein stukje rijden
Geplaatst: do mei 30, 2019 12:05 am
Zoals de titel al zegt wordt mijn motor te heet (tenminste, het lampje gaat branden) na een klein stukje rijden.
Beetje voorgeschiedenis; we hebben onze r4 f6 ('83) nu zo`n 3 weken. Ik wist bij aankoop dat de carburateur nagekeken moest worden en de benzinepomp olie lekte. Pakking van de pomp vervangen, opgelost.
Carburateur los gehad, open gehad, schoongemaakt, nieuwe pakkingen en terug op de motor. Het is mij vervolgens niet meer gelukt de carburateur goed in te stellen omdat de motor nu steeds té heet wordt. Ik heb al geprobeerd de mix wat armer te draaien maar dat heeft helaas nog geen resultaat geboekt.
Na heel wat draadjes op dit forum hierover te hebben gelezen probeer ik de volgende dingen uit te sluiten;
- Fan en de sensor ervan lijken te werken. Na ongeveer 8 minuten stationair gaat de fan draaien
- Thermostaat lijkt te werken, de bovenste radiatorslang wordt goed warm
- Pomp lijkt daarmee ook te werken, als ik zachtjes in de bovenste radiatorslang knijp voel ik het water stromen
- Het hele koelsysteem is ontlucht, de kachel wordt warm
Wat ik mij afvraag, kan een verkeerd ingestelde carburateur te maken hebben met het te warm worden? Ik kan het mis hebben maar naar mijn idee wordt de motor heel snel, heel warm. Dat is puur op gevoel bij stationair draaien met open motorkap. De hitte die er vanaf straalt na korte tijd stationair draaien is naar mijn idee aan de hoge kant. Pas wanneer ik echt een stukje heb gereden (rondje rond de kerk) gaat het lampje branden.
Ik ben er nog niet aan toegekomen het koelwater te vervangen, staat op mijn to do list deze week. Ik kan het mij alleen moeilijk voorstellen dat het met verstopping te maken heeft, we hebben zonder koel problemen lange ritten kunnen maken. Pas na het terugplaatsen van de carburateur is dit probleem opgedoken.
Beetje voorgeschiedenis; we hebben onze r4 f6 ('83) nu zo`n 3 weken. Ik wist bij aankoop dat de carburateur nagekeken moest worden en de benzinepomp olie lekte. Pakking van de pomp vervangen, opgelost.
Carburateur los gehad, open gehad, schoongemaakt, nieuwe pakkingen en terug op de motor. Het is mij vervolgens niet meer gelukt de carburateur goed in te stellen omdat de motor nu steeds té heet wordt. Ik heb al geprobeerd de mix wat armer te draaien maar dat heeft helaas nog geen resultaat geboekt.
Na heel wat draadjes op dit forum hierover te hebben gelezen probeer ik de volgende dingen uit te sluiten;
- Fan en de sensor ervan lijken te werken. Na ongeveer 8 minuten stationair gaat de fan draaien
- Thermostaat lijkt te werken, de bovenste radiatorslang wordt goed warm
- Pomp lijkt daarmee ook te werken, als ik zachtjes in de bovenste radiatorslang knijp voel ik het water stromen
- Het hele koelsysteem is ontlucht, de kachel wordt warm
Wat ik mij afvraag, kan een verkeerd ingestelde carburateur te maken hebben met het te warm worden? Ik kan het mis hebben maar naar mijn idee wordt de motor heel snel, heel warm. Dat is puur op gevoel bij stationair draaien met open motorkap. De hitte die er vanaf straalt na korte tijd stationair draaien is naar mijn idee aan de hoge kant. Pas wanneer ik echt een stukje heb gereden (rondje rond de kerk) gaat het lampje branden.
Ik ben er nog niet aan toegekomen het koelwater te vervangen, staat op mijn to do list deze week. Ik kan het mij alleen moeilijk voorstellen dat het met verstopping te maken heeft, we hebben zonder koel problemen lange ritten kunnen maken. Pas na het terugplaatsen van de carburateur is dit probleem opgedoken.