Pagina 1 van 1

Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 12:05 am
door BjornT
Zoals de titel al zegt wordt mijn motor te heet (tenminste, het lampje gaat branden) na een klein stukje rijden.

Beetje voorgeschiedenis; we hebben onze r4 f6 ('83) nu zo`n 3 weken. Ik wist bij aankoop dat de carburateur nagekeken moest worden en de benzinepomp olie lekte. Pakking van de pomp vervangen, opgelost.
Carburateur los gehad, open gehad, schoongemaakt, nieuwe pakkingen en terug op de motor. Het is mij vervolgens niet meer gelukt de carburateur goed in te stellen omdat de motor nu steeds té heet wordt. Ik heb al geprobeerd de mix wat armer te draaien maar dat heeft helaas nog geen resultaat geboekt.

Na heel wat draadjes op dit forum hierover te hebben gelezen probeer ik de volgende dingen uit te sluiten;
- Fan en de sensor ervan lijken te werken. Na ongeveer 8 minuten stationair gaat de fan draaien
- Thermostaat lijkt te werken, de bovenste radiatorslang wordt goed warm
- Pomp lijkt daarmee ook te werken, als ik zachtjes in de bovenste radiatorslang knijp voel ik het water stromen
- Het hele koelsysteem is ontlucht, de kachel wordt warm

Wat ik mij afvraag, kan een verkeerd ingestelde carburateur te maken hebben met het te warm worden? Ik kan het mis hebben maar naar mijn idee wordt de motor heel snel, heel warm. Dat is puur op gevoel bij stationair draaien met open motorkap. De hitte die er vanaf straalt na korte tijd stationair draaien is naar mijn idee aan de hoge kant. Pas wanneer ik echt een stukje heb gereden (rondje rond de kerk) gaat het lampje branden.

Ik ben er nog niet aan toegekomen het koelwater te vervangen, staat op mijn to do list deze week. Ik kan het mij alleen moeilijk voorstellen dat het met verstopping te maken heeft, we hebben zonder koel problemen lange ritten kunnen maken. Pas na het terugplaatsen van de carburateur is dit probleem opgedoken.

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 12:22 am
door R4F6GTX Automaat
ik zou denken dat de thermostaat niet opent maar je zegt dat ie goed werkt, is de motor goed ontlucht? misschien een luchtbel erin?

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 9:05 am
door Hanz
Oliepeil OK?

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 10:34 am
door BjornT
Ik heb gisteren de olie nog vervangen, die is nu op peil maar toch wordt hij te heet.
Vandaag staat koelwater vervangen op de planning, ik zal dan ook gelijk de thermostaat eens checken.

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 10:37 am
door Hanz
Radiator wordt ook gelijkmatig warm? Enne, naar mijn idee worden viertjes nu eenmaal een stuk warmer dan nieuwe auto's, dus - moeilijk te beschrijven - hoe zeer 'te heet' wordt jouw auto?

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 11:11 am
door Voormalig Steunpunt NO
Wat je al zegt: motor wordt te heet, tenminste lampje gaat branden.
En in dat laatste zou zo maar eens de crux kunnen liggen.
De sensor op de cilinderkop wordt warm en geeft dan een signaal af richting het rode lampje.
Maar wat nu als die sensor al bij een graadje of 50 het rode lampje aanstuurt?
Dat geeft onrust en paniek, maar wellicht onterecht.
Het komt geregeld voor bij de 1100 motor dat die sensor defect is.
Oorzaak is vaak het ontluchten van de kachelradiateur vanuit het slangetje, waarbij dan de koelvloeistof lekker rond spuit op de sensor. En dan slaat hij door en geeft een vals signaal af.
Dit heb ik al vaker in de praktijk gezien.
Ik hoop voor jou dat deze sensor ook bij jou defect is, dat scheelt een hoop motor ellende.
Een goed werkende temperatuursensor heb ik hier eventueel nog wel liggen.

groet
Harry

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 11:15 am
door BjornT
Dank voor jullie reacties heren!

Ik hoop dat het de sensor is, Harry. Ik wil sowieso nog een temp. meter inbouwen omdat ik dat graag wil monitoren.
Ik zal zo direct eens voelen of de radiator gelijkmatig warm wordt.

Harry, ik zal jou zo even een pb'tje sturen over de sensor, dank voor het aanbieden!

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 3:39 pm
door BjornT
Zojuist de koelvloeistof vervangen, ontlucht en de motor warm laten lopen. Een poging gedaan de carburateur nu ook goed af te stellen.

Beiden radiatorslangen worden goed warm, de radiator zelf wordt overal even warm en de ventilator gaat weer rond de 8 minuten draaien.

Waar ik vanochtend even van schrok was dat de motor iets moeilijker wilde starten, die had een paar pogingen nodig. Bij het opwarmen ook een tijdje een beetje witte rook gezien. Het zweet brak me uit, kapotte koppakking...
Echter, als de motor iets warmer is en minder choke nodig heeft verdwijnt de rook. Ook zit er onder de dop geen witte smurrie, hier is alleen olie te zien.

Kan de witte rook iets anders betekenen? Slechte verbranding? Ik heb gemerkt dat de ontstekingstiming niet best is.. Bij hoge toeren houdt de motor in. Daar heb ik helaas nog helemaal geen kaas van gegeten dus nog even op onderzoek uit.
Zodra de motor weer een beetje is afgekoeld zal ik de bougies bekijken. Daar is aan te zien hoe de verbranding is.

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: do mei 30, 2019 10:20 pm
door JelleP
Harry's verhaal klopt, ik heb dit ook gehad na een noodklusje onder de kap in de regen. Nieuwe sensor en alles was weer oké.

Een klein beetje witte rook na een (koude) nacht stilstaan is normaal, dan komt de verdampende dauw uit de warm wordende uitlaat.

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: ma jun 03, 2019 9:14 am
door Bertje
Bjorn, moet je niet eens een ervaren R4 rijder op de koffie vragen? En samen eens wat dingen nalopen?
Ik heb er 4 en gebruik ze voor dagelijks vervoer, we gaan er ook mee op vakantie (Tsjechië, Spanje). Maarja, Hilversum-Eindhoven is wat ver voor een kop koffie en een blik onder de motorkap...

Re: Te hete motor na klein stukje rijden

Geplaatst: ma jun 03, 2019 11:59 am
door BjornT
Dat is zeker zo Bertje, ik zou heel graag met iemand met meer verstand van de R4 onder de motorkap duiken. Helaas kon ik door mijn werk afgelopen weekend niet bij de sleuteldag zijn, had ik graag naartoe gewild.
Overigens heb ik nog goed contact met de verkoper van mijn 4tje en krijg ik van hem veel informatie en tips.

Maar inderdaad, mocht er iemand in de omgeving Hilversum wonen en graag eens met mij wil mee kijken onder de motorkap, de koffie staat klaar!

PS. nog even "on-topic": Ik heb een nieuwe sensor/schakelaar ontvangen van Harry, deze moet ik nog monteren. Als hiermee het euvel is opgelost laat ik dat nog even weten.