Pagina 2 van 3

Re: Valse lucht

Geplaatst: ma nov 26, 2018 10:12 am
door Bertje
Hanz schreef: vr nov 23, 2018 10:53 am
Bertje schreef: vr nov 23, 2018 10:22 am Nee, dit komt door te hard aantrekken. Kleppendeksels en carburateurvoeten worden regelmatig te hard vast gesjord.
Wat is dan precies het effect van het te vast sjorren van de carburateurvoet? (ik heb ook last van een kromme voet gehad bij mijn 28IF)
Spleet onder carburateurvoet en dus valse lucht

Re: Valse lucht

Geplaatst: ma nov 26, 2018 4:44 pm
door Hanz
Bertje schreef: ma nov 26, 2018 10:12 am
Hanz schreef: vr nov 23, 2018 10:53 am Wat is dan precies het effect van het te vast sjorren van de carburateurvoet? (ik heb ook last van een kromme voet gehad bij mijn 28IF)
Spleet onder carburateurvoet en dus valse lucht
Ik begrijp hiervan toch de mechanica niet goed.

Re: Valse lucht

Geplaatst: ma nov 26, 2018 8:23 pm
door 84-ML-48
Zaterdag ga ik naar de sleutelmogelijkheid in het magazijn. Hopelijk is het dan met een andere carburateur op te lossen.

Re: Valse lucht

Geplaatst: di nov 27, 2018 10:18 am
door Bertje
Hanz schreef: ma nov 26, 2018 4:44 pm
Bertje schreef: ma nov 26, 2018 10:12 am
Hanz schreef: vr nov 23, 2018 10:53 am Wat is dan precies het effect van het te vast sjorren van de carburateurvoet? (ik heb ook last van een kromme voet gehad bij mijn 28IF)
Spleet onder carburateurvoet en dus valse lucht
Ik begrijp hiervan toch de mechanica niet goed.
Als je de "oren" van de carburateurvoet te hard omlaag sjort, dan komt het midden omhoog en gaat kieren.

Hier beneden een foto van hoe je met een rei of iets anders rechts kunt controleren of een voet krom is.

Afbeelding

Re: Valse lucht

Geplaatst: di dec 11, 2018 3:16 pm
door 84-ML-48
Nou jongens, het drama zet zich voort.
Op de sleuteldag geconstateerd dat de carburateur wel goed zit en ook geen valse lucht aanzuigt.
De spruitstukpakking was lek, die vervangen, eenm op de terug weg al gemerkt dat het probleem er nog steeds was.
Vorige week alles weer gedemonteerd en gecontroleerd of het spruitstuk wel vlak is, niet het geval. Bij een revisie bedrijf laten vlakken. De inlaat lag duidelijk 0.3mm achter bij de uitlaat.
Vandaag alles weer gemonteerd met uiteraard voor de zekerheid met nogmaals nieuwe pakkingen.
Het resultaat is valse lucht tussen de kop en spruitstuk.
Gelukkig rijd het wel als je wat handig bent met de choke en tegelijk gas geven met remmen.....
Wat nu.... scheuren in de kop? Zowel bij inlaat 1/2 als 3/4?

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: di dec 11, 2018 4:07 pm
door Fransoos
Ik heb dus ook zoiets gehad. Ook dezelfde stappen als jij ondernomen. Uiteindelijk bleek het uitlaatspruitstuk gescheurd te zijn bij het linker inlaatkanaal. Dat komt omdat ze 2 kanalen door 1 moer vast laten zetten. Ander spruitstuk erop gezet en was weer mooi afstelbaar en reageerde weer perfect.

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: di dec 11, 2018 4:33 pm
door 84-ML-48
..... het vorige spruitstuk gaf hetzelfde probleem. Dit spruitstuk zat lekvrij op de motor waarvan één cilinder geen compressie had. (Daarvan was een zuiger defect). Misschien die kop er op zetten... maar zomaar de kop wisselen zonder zeker weten....

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: wo dec 12, 2018 12:17 pm
door Bertje
Spruitstuk goed inspecteren. Weet je zeker dat er geen (haar)scheurtjes of zo in zitten? En wat zou je opschieten met het wisselen van de kop om die lekkage op te lossen? Twijfel je of het montagevlak van de kop nog wel in orde is of zo?

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: do feb 14, 2019 5:06 pm
door R1126 Beige Sahara
Ik heb ergens gelezen dat ook een vervuild inlaatspruitstuk dezelfde klachten kan veroorzaken als valse lucht.

Ruwe oppervlakken a.g.v. vervuiling /aanslag zorgt dan voor een onregelmatig mengsel en symptomen als inhouden.

Zijn er ervaringen in die richting? En hoe dan het spruitstuk intern te reinigen?

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: vr feb 15, 2019 10:06 am
door Bertje
Turbulente stroming dus? Lijkt mij dat de vervuiling wel erg grof moet zijn om turbulentie op zo'n schaal te krijgen dat dit invloed heeft op t mengsel.
Lijkt mij trouwens dat het dan om vervuiling van het inlaatspruitstuk moet gaan, maar dat heeft helemaal geen reden om te vervuilen.

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: vr feb 15, 2019 10:44 am
door JelleP
Jarenlang smerige lucht vanuit de carterventilatie zal toch denk ik geen brandschoon inlaatspruitstuk opleveren? Geen idee hoe groot dat effect is maar als de gasklep na een aantal jaren zichtbaar vervuild kan raken dan lijkt mij dat het inlaatkanaal dat ook kan.

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: vr feb 15, 2019 11:56 am
door Tweety
het inlaatspruitstuk zal toch ech amper vervuild kunnen zijn, de gasklep ligt midden in het kanaal en veroorzaakt zelf behoorlijk wat turbulentie, het inlaat spruitstuk niet. en zeker niet zodanig dat dit turbulentie tot gevolg kan hebben. Als er toch ernstige vervuiling is dan kan dat zijn omdat de spruitstuk pakking niet volledig heeft afgedicht tussen in- en uitlaat.

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: vr feb 15, 2019 3:11 pm
door Bertje
Tweety schreef: vr feb 15, 2019 11:56 am Als er toch ernstige vervuiling is dan kan dat zijn omdat de spruitstuk pakking niet volledig heeft afgedicht tussen in- en uitlaat.
Zijn we toch weer terug bij valse lucht :)

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: vr feb 15, 2019 6:45 pm
door lordje
Weet je zeker dt het probleen in de carb zit? Ontsteking of condensator probleem? Groeten Lordje

Re: Valse lucht, nog steeds.....

Geplaatst: za feb 16, 2019 4:29 pm
door Tweety
Bertje schreef: vr feb 15, 2019 3:11 pm
Tweety schreef: vr feb 15, 2019 11:56 am Als er toch ernstige vervuiling is dan kan dat zijn omdat de spruitstuk pakking niet volledig heeft afgedicht tussen in- en uitlaat.
Zijn we toch weer terug bij valse lucht :)
Ja maar dat soort valse lucht geeft wel iets andere verschijnselen, daar wordt 't mengsel namelijk rijker van, of nou ja eh.. ja, de verhouding tussen verbrandbare stof en zuurstof wordt rijker. En de bougies zullen dan dus ook vervuild aandoen en niet wit uitgeslagen zijn.