Pagina 1 van 1

Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: zo okt 07, 2018 4:48 pm
door RenaultHarry
Dag allemaal. Ik heb een 1100 GTL uit 1979. Trommels voor uit laten draaien en remmen rondom vervangen. Dat wil zeggen: Remschoenen en alle remcilinders. Ook hoofdremcilinder nieuw. Wielen voor laten balanceren. En toch bij afremmen een flinke trilling die door de auto gaat. Ook het rempedaal slaat terug. Pedaal gaat op en neer. Wel door de APK want remdruk , remvermogen en verdeling is goed. Bij afremmen hoge snelheid trilt de auto wat bij een snelheid onder de pakweg 60 niet voorkomt of weggaat. Ook als je het pedaal harder intrapt houdt het trillen op. Fusees en ophanging is spelingsvrij. Het is net of de remschoenen niet goed centreren. Er zitten trommels rondom en remmen lopen nergens aan. Ik zit effe op een dood spoor. Heeft iemand suggesties. Is er een typische R4 verklaring voor?

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: zo okt 07, 2018 7:01 pm
door harbourseal
Ik zou denken aan de motor steunen. Je hoeft het niet te zoeken in de remmen denk ik.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: zo okt 07, 2018 7:10 pm
door Tweety
Ik heb bij mijn F6 een keer iets soortgelijks gehad, en toen bleek uiteindelijk de fusee krom, maar dat was met schijfremmen of weet niet of dat met trommels ook zou kunnen, maar de ankerplaat ? zou dat kunnen ?

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: zo okt 07, 2018 8:16 pm
door RenaultHarry
Hoi Harbourseal enTweety,
Een kromme fusee zal ik moeten laten nazien, maar hoe kunnen de motorsteunen dit probleem veroorzaken? Als ik met een ontkoppelde motor afrem zou dit trillen en schudden dan weg moeten zijn? Motorsteun vooraan bij de bak zit goed vast. Overge punten weet ik niet maar kan ik wel nakijken.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 08, 2018 8:55 am
door harbourseal
Zet even een krik onder het carter met een blokje erop voorzichtig opkrikken en daarna de steunen aan de zijkant bekijken.
Als de motor asn een kant omhoog komt dan heb je de kapotte steun gevonden.

Dat rammelen/bonken is vooral bij lage toeren te merken. Als je je voet van het gas haalt en gaat remmen.
De trilling zet zich voort door de hele auto.

Heeft hij het ook bij optrekken?

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 08, 2018 9:29 am
door Bertje
RenaultHarry schreef: zo okt 07, 2018 4:48 pm Ook het rempedaal slaat terug. Pedaal gaat op en neer.
Remafstand dus niet constant. Wat was de aanleiding om de trommels uit te laten draaien? En kun je eens controleren of de trommels niet excentrisch zijn geworden? Wielen 1 voor 1 opkrikken en rem zo ver indrukken dat de rem gaat slepen, vervolgens wiel verdraaien en beoordelen of de rem over een volledige omwenteling even veel blijft slepen. Zou me niks verbazen als t maar bij 1 wiel foute boel is.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 08, 2018 4:29 pm
door Tweety
Helemaal mee eens, motorsteunen kunnen het rempedaal niet bewegen, maar ik vroeg me af of er misschien niet ergens een wiellager scheef zit. Bij het uitdraaien nemen ze neem ik aan de wielbouten als het midden, maar als 't lager er scheef in zit dan beweegt de trommel a centrisch.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 08, 2018 6:59 pm
door RenaultHarry
Bbedankt voor de grote hoeveelheid reacties. Zal er lukraak op reageren. Bij het op de motor afremmen en dan weer klein beetje gas erbij dan schokt het heel even in de gehele aandrijving. Ook bij het starten slingert het blok best heen en weer. Als de uitlaatbocht niet centraal door de doorvoer van het voorspartbord ligt dan bonkt deze tegen het linker voorspartbord ( bestuurderszijde) aan. Heb gisteren wel de achterremmen getest door het rempedaal iets in te drukken totdat de remschoenen aanliggen. Daar hoor je een mooi constant aanloop/wrijvingsgeluid. Met constante weerstand in de afremming. Linksvoor lopen de schoenen echter vrij en ook iets aan. Dus 3/4e omwenteling vrij en 1/4e aanlopen. Dat deden ze voorheen ook wat de reden was om de trommels uit te laten draaien. Vandaar dat ik dacht dat de remsegmenten niet goed centreerden terwijl de terugtrekveer toch echt goed op spanning staat. Het zal toch niet dat de trommels voor excentrisch zijn uitgedraaid-/geslepen? Wiellagers zitten alleen achter ingebouwd in de trommels, volgens mij. Ik zal de test van de motorsteunen met de krik doen. Met de handrem er een beetje op ook de voorste remmen testen, maar linksvoor loopt zo wie zo een beetje aan over een stukje van de omwenteling. En dat kan natuurlijk al een flinke trilling veroorzaken. Dank voor jullie suggesties. Ik ga er dit weekend weer eens onder kruipen want het trillen is gevaarlijk ernstig bij afremmen bover de pakweg 70 km/p. R4 voelt dan gewoon zweverig aan. En ik rijd er regelmatig mee op de snelweg. Wegligging is wel top.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 08, 2018 7:52 pm
door Tweety
RenaultHarry schreef: ma okt 08, 2018 6:59 pm Bij het op de motor afremmen en dan weer klein beetje gas erbij dan schokt het heel even in de gehele aandrijving. Ook bij het starten slingert het blok best heen en weer.
dan is er waarschijnlijk inderdaad een motorsteun stuk, dat kan ook betekenen dat de daardoor de aandrijfassen niet meer helemaal recht zijn, maar as de fusee kogels speling vrij zijn dan zou je dat onder het rijden meteen merken, dan trillen je vullingen los.
RenaultHarry schreef: ma okt 08, 2018 6:59 pm Linksvoor lopen de schoenen echter vrij en ook iets aan. Dus 3/4e omwenteling vrij en 1/4e aanlopen. Dat deden ze voorheen ook wat de reden was om de trommels uit te laten draaien. Vandaar dat ik dacht dat de remsegmenten niet goed centreerden terwijl de terugtrekveer toch echt goed op spanning staat. Het zal toch niet dat de trommels voor excentrisch zijn uitgedraaid-/geslepen?
Hoe zitten die wiellagers voor ? net zo als met schijven ? dan kan het ietsje krom zijn. Een heel klein beetje aanlopen hoeft geen probleem te zijn, maar als je het op het rempedaal kan voelen dan is er iets krom. De remschoenen centreren zichzelf, maar als ze een kwartslag draaien dan hoort de afstand wel hetzelfde te blijven. 't kan ook de aandrijfas zijn, hoewel deze meestal dat laatste stukje wel recht blijft (vlak voor de fusee komt er veel meer kracht op) Ik zou het weillager verwijderen in ieder geval voor inspectie van de fuse ed. Als je trouwens echt een zweeverig gevoel hebt bij het afremmen op de motor dan zijn 't misschien zelfs 2 kapotte motor steunen.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 08, 2018 11:54 pm
door Le Car
Baksteun stuk

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: di okt 09, 2018 9:31 am
door Bertje
RenaultHarry schreef: ma okt 08, 2018 6:59 pm Linksvoor lopen de schoenen echter vrij en ook iets aan. Dus 3/4e omwenteling vrij en 1/4e aanlopen. Dat deden ze voorheen ook wat de reden was om de trommels uit te laten draaien.
Check eens of het bijbehorende wielnaafje misschien krom is. Krik dus het betreffende wiel eens op en geef er een goeie zwiep aan; probeer te zien of het excentrisch draait, als ie krom is gaat t maar om een paar mm.
RenaultHarry schreef: ma okt 08, 2018 6:59 pm Het zal toch niet dat de trommels voor excentrisch zijn uitgedraaid-/geslepen?
Zou mij eigenlijk niet heel erg verbazen. De voorste trommels zijn in een werkplaats moeilijk te centreren omdat ze geen naaf hebben, dus het is moeilijk om te bepalen wat precies het middelpunt is. Dat is anders bij de achterste trommels aangezien daar het wiellager direct in valt.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: zo okt 21, 2018 11:24 pm
door RenaultHarry
Even een update. Ik heb vanmiddag twee nieuwe remtrommels voor gemonteerd. De R4 remt nu veel sterker af dan voorheen ook het trillen is veel minder. Maar bij het monteren ging de linkertrommel er makkelijk af en op. Deze liep ook mooi vrij. Rechtsvoor stepen de remmen licht aan.Hheb alles teruggesteld en dan nog gaat de trommel er niet makkelijk op. Eerste strukje wel dan gaat het stroef en het laatste stukje weer makkelijk. De remzuigers staan helemaal naar binnen. De zelfsteller helemaal terug naar de naaf. Het is net of de afstandhouder boven verhinderd dat de schoensegmenten bij de remzuiger niet dicht genoeg naar elkaar kunnen komen. De hele remstet kan bovenin heen en weer bewogen worden. Er zitten Bosch remschoenen onder die overigens kortere frictieplaten hebben dan de set die eronder wegkwam. Met hetzelfde euvel van aanlopen overigens. Heb de remsegmenten beetje bijgeschuurd en afgeschuind. Geen verbetering. Is het licht aanlopen schadelijk voor de nieuwe trommel? Renault trekt wel naar rechtes bij afremmen. Kan de handrem dit probleen veroorzaken? De handrem staat met 7 klikken vast dus ik dacht dat dit genoeg speling geeft. De Renault laat zich makkelijk vooruit duwen dus veel remmende werking is er nu ook weer niet.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: ma okt 22, 2018 10:33 am
door Bertje
Het probleem zat dus inderdaad in de trommel. Heb je gecontroleerd of het wielnaafje nog recht was? Kan ook een combinatie van factoren zijn geweest namelijk...
Zijn het gebruikte remtrommels? Vaak komt er door gebruik een randje aan omdat de remschoenen niet op de volle breedte van de trommel aangrijpen. Dit randje zit in de weg bij demonteren vd trommel en kan ook moeilijkheden geven met remmen stellen. Is eenvoudig te verwijderen met een afbraam- of lamellenschijf op de slijptol. Wel proberen om niet dat deel vd trommel te raken waar de remschoenen op aangrijpen.
Speling vd handrem lijkt goed. Remverschil oplossen: wagen aan beide zijden opkrikken en handrem 3 tikken aantrekken of zo, remmen moeten nu licht aanlopen. Door met de hand aan de wielen te draaien beoordelen of beide remmen in balans zijn. Zo nee, bijstellen. Moet ook gelden bij 5 tikken of zo, als de wielen al (bijna) blokkeren.

Re: Trillende remmen en schokkend rempedaal

Geplaatst: zo okt 28, 2018 8:16 pm
door RenaultHarry
Nadat in de loop van de week het trillen weer fors toenam en er bijgeluiden (Roffelen)bij kwamen, ben ik langs de remmenboer geweest. Mannetje in de buurt die zelf een R4 bestel heeft gehad. Veer Apk doet aan klassiekertjes in de buurt. Er rijdt hier veel spul uit de jaren 70/80 rond. Al remmend en met de handrem spelend was zijn oordeel dat het probleem definitief bij de voorremmen zit. Afgesproken om de nieuwe trommels te controleren op ( on) rondheid. Kwam voor volgens hem. Vanmiddag gingen de nieuwe trommels er verbazingwekkend makkelijk eraf. Bij demonteren bleek bij de rechterrem dat het automatische stelmechanisme niet had gepakt. Links zaten de tandjes mooi aan het begin van de kam op elkaar. Centimeter of 2, rechts helamaal niet. De remschoenen lagen links nu ook mooi aan tegen de remzuiger en dat was de vorige keer niet. Vandaar dat de nieuwe trommel er alleen met volledig teruggestelde remsegmenten erop wilde. Nu stonden ze boven mooi dicht op elkaar. Vervolgens de automatische steller klikje voor klikje net zolang op spanning gebracht dat de trommel er nog net op wilde. Grofweg Zelfde afstelling als links opgezocht. Resultaat is een rechte remweg en nagenoeg geen geschud of getril meer. Even aankijken hoe de 4 zich komende week gedraagt. Misschien ook de nieuwe trommels er nog op volgende week. Snap alleen niet waarom de remschoenen de afgelopen keren door de trekveer niet tegen de remzuiger konden worden getrokken en vanmiddag de ruststand wel oke was. Hoe dan ook. Ik ben blij dat ik weer veilig rij. Bedankt voor het meedenken allemaal. Erg fijn dat er zoveel inzichten en ervaring wordt gedeeld op dit forum.