Pagina 1 van 1

Stabilisatorstang 'reviseren'

Geplaatst: ma mar 19, 2018 3:25 pm
door tox
Hallo,
ben bezig met een algehele revisieronde van m'n viertje (Clan). Nu zijn de rubbers van de stabilisatorstang voor praktisch vergaan en wil ik ze vervangen.
Moet ik bij demonteren/ monteren nog ergens op letten? Zit er veel spanning bijvoorbeeld op? En wat is de truc om dit te doen? Graag hoor ik het.

Groet Michiel

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Geplaatst: di mar 20, 2018 1:28 pm
door dick holtrop
Zodra je de wielen los hebt van de grond, dan is de spanning er al aardig af. dan de moeren van de bouten van de schokbrekers loshalen, bouten laten zitten en dan de moeren bij de rubbers loshalen

dan springt de stabilisator stang ongeveer 5 cm los. (enige spanning). later kun je met een krikje deze stang gemakkelijk omhoog duwen en de moeren weer vastdraaien.

Tip draai de moeren niet gelijk vast aan 1 kant! de andere kant gaat dan een stuk moeilijker

Groet dick

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Geplaatst: wo mar 21, 2018 7:08 pm
door tox
Dank voor je reactie. Heb em eronder uit. Maar nu is deze stang dikker dan het revisiesetje, dat ik heb gekocht (was voor de GTL)! Kan het zijn dat er verschillende diktes stabilisatorstangen in omloop zijn?

Groet Michiel

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Geplaatst: wo mar 21, 2018 8:11 pm
door dick holtrop
jazeker zijn er verschillende maten! de bestel heeft dikkere stangen, maar het klopt dat de gaten te klein lijken.

je moet je een beetje kwaad en boos maken en dan de rubbers er op duwen.

even de stang in de bankschroef, met het uiteinde naar jezelf gekeerd dan wat vet er op, even een paar oer kreten en dan het rubber erop wrikken.

gelukt?

eerst de kleine driehoek rubbertjes erop natuurlijk, met een hamertje langzaam op de positie tikken

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Geplaatst: za mar 24, 2018 10:21 pm
door tox
Stang eronder uit, maar nieuwe rubbers met geen mogelijkheid erop te krijgen! Stang is dan ook 15 mm dik. Volgens mij de stabilisatorstang van een F4/F6. zou dat kunnen?

Groet Michiel

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Geplaatst: zo mar 25, 2018 12:21 pm
door Voormalig Steunpunt NO
12 mm is de standaard stabistang van de R4. Die van de bestelwagen is 16 mm.
In het begin had de Franzose die 8-vormige stabirubbers in 3 maten, met 10, 12 en 15 mm gaten.
Tegenwoordig is er meestal maar 1 maat voorradig, 12 mm.
Als je een 13 mm staalboor pakt en die laat je even door het gat van het rubber draaien, dan haalt hij er net genoeg materiaal uit.
Stang in de bankschroef en met vaseline in de gaten en op de uiteinden van de stang gaat het zeker lukken. :roll: