Radiator te vervangen 845cc
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Radiator te vervangen 845cc
Mijn radiator is dit weekend beginnen lekken, gestrand en getakeld moeten worden op de snelweg.
Ondertussen heb ik een nieuwe radiator besteld bij Jan-Willem (Renault 4 Onderdelen.nl) en ben ik op zoek gegaan naar een handleiding om me te helpen bij het demonteren en monteren van de radiateur. In de boeken van Olyslaghers staat daarover niks, ook op het internet heb ik niks gevonden. Kan er me iemand helpen hoe ik de taak het best aanpak en waar ik moet op letten?
Bestaan er handleidingen over?
Alvast bedankt,
Johan
Ondertussen heb ik een nieuwe radiator besteld bij Jan-Willem (Renault 4 Onderdelen.nl) en ben ik op zoek gegaan naar een handleiding om me te helpen bij het demonteren en monteren van de radiateur. In de boeken van Olyslaghers staat daarover niks, ook op het internet heb ik niks gevonden. Kan er me iemand helpen hoe ik de taak het best aanpak en waar ik moet op letten?
Bestaan er handleidingen over?
Alvast bedankt,
Johan
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Re: Radiator te vervangen 845cc
Het vervangen komt toch gewoon neer op de oude eruit halen en in omgekeerde volgorde die nieuwe ervoor in de plaats zetten? Ik heb dat een keer langs de kant van de weg gedaan voor iemand die gestrand was.
Het lastige is feitelijk het ontluchten, maar dat staat in de Kluwer toch gewoon goed beschreven? Het komt neer op koelvloeistof erin gooien, motor warm laten lopen totdat de thermostaat open gaat, kachelkraantje open zetten, en vervolgens expansievaatje op hoogte houden, zodat de bellen hierlangs naar buiten gaan. Via het vaatje kun je ook vloeistof bijvullen, en de kachel kun je ontluchten via het slangetje dat uit het schutbord steekt.
Het lastige is feitelijk het ontluchten, maar dat staat in de Kluwer toch gewoon goed beschreven? Het komt neer op koelvloeistof erin gooien, motor warm laten lopen totdat de thermostaat open gaat, kachelkraantje open zetten, en vervolgens expansievaatje op hoogte houden, zodat de bellen hierlangs naar buiten gaan. Via het vaatje kun je ook vloeistof bijvullen, en de kachel kun je ontluchten via het slangetje dat uit het schutbord steekt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Radiator te vervangen 845cc
Dank voor de uitleg, ik had gehoord dat het een beetje prutsen was om het kunststoffen ventilator omhulsel op de juiste plaats te krijgen.
Verder is het de bedoeling om het koelsysteem te reinigen tijdens de werken.
Verder is het de bedoeling om het koelsysteem te reinigen tijdens de werken.
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Radiator te vervangen 845cc
dat laatste lijkt me zeker, sowieso als je de boel (bijna) helemaal uit elkaar hebt liggen... wat is er kapot dan aan je oude radiator?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Radiator te vervangen 845cc
Dat heb je goed gehoord. Een nieuwe radiator is niet op alle bevestigingsplekken 100% gelijk aan de oude. Maar wél voor 95% . Ik heb hem recent vervangen, en het ventilatoromhulsel heb ik op 2 plekken een paar mm. moeten aanpassen. In ieder geval niet radiateur en gemonteerd omhulsel tegelijk plaatsen, want dat gaat wringen: eerst radiator plaatsen (maar nog niet vastzetten), dan omhulsel passen (uiteraard over de ventilator plaatsen vóórdat je de radiator plaatst) en als ventilator vrij kan draaien: omhulsel vastzetten en dan radiator vastzetten. Zo nodig omhulsel fijnafstellen. En pas op met de ventilator zelf, ga niet liggen wringen, want de bladen zijn kwetsbaar. Verder paste de bevestigingssteun die van boven dwars naar beneden loopt niet 100%: kwestie van sleufgat maken op plek van het ronde gat. En als laatste: de nieuwe radiator had géén aftappunt aan de onderkant (maar daar heb je in dit geval, montage, geen hinder van). Was trouwens een van Wezel-radiator.JOVE schreef:ik had gehoord dat het een beetje prutsen was om het kunststoffen ventilator omhulsel op de juiste plaats te krijgen
Succes !
Laatst gewijzigd door JoReno op do feb 08, 2018 7:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Radiator te vervangen 845cc
Hij is lek, en danig geroest.R4F6GTX Automaat schreef:dat laatste lijkt me zeker, sowieso als je de boel (bijna) helemaal uit elkaar hebt liggen... wat is er kapot dan aan je oude radiator?
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Re: Radiator te vervangen 845cc
Nog een vraagje (van een newbe) welk product is het beste om de waterkanalen te reinigen en welk koelmiddel is er geld (dat van Action)?
Thanks,
Johan
Thanks,
Johan
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Re: Radiator te vervangen 845cc
Ik gebruik zelf gewoon de blauwe koelvloeistof van de Action. Als je straks weet hoe je de boel moet vullen en ontluchten dan kun je er een goede gewoonte van maken om alles om de twee jaar te vervangen. Dan blijft de koelvloeistof mooi helder, de koelkanalen schoon en de waterpomp gesmeerd.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])