Pagina 1 van 1

Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: di nov 21, 2017 11:49 am
door JoReno
De 845 cc-motor van mijn 4F4 ligt momenteel voor revisie bij een kennis. Na 8 jaar stilstand kregen wij hem niet meer aan de praat: te lage compressie. De oorzaak van de veel te lage compressie lag bij 7 niet goed sluitende kleppen. Verder bleek het oliekanaaltje (in de koppakking) dat bijdraagt aan de smering van het kleppenstelsel vrijwel verstopt te zijn. En verder worden de zuigerveren vervangen omdat de slotspeling de maximale speling had, en als je dan tóch bezig bent..........
Er rest nu nog 1 vraag: bij het demonteren van de oliepomp zat er geen pakking tussen deze bevestiging. Dit is blijkbaar niet abnormaal, maar als deze veel lekt, krijg je ook minder oliedruk, vooral bij lager toerental.
Dat hij wat lekt is geen probleem omdat de olie terugvalt in de carterpan.Het nadeel kan zijn dat hij bij hogere oliedruk de pakking kan stuk blazen en dan heb je een nog groter olielek.
In de boeken praten ze wel over een pakking,de vraag is nu: wel of geen pakking terugplaatsen ?

Graag jullie reactie.

Groeten, JoReno

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: wo nov 22, 2017 2:30 am
door RVIER
ha Jo,

ik zie in Haynes ook een pakking staan, ik zou die maar gewoon monteren :-)

vr gr Fons

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: wo nov 22, 2017 3:00 pm
door JoReno
Dag Fons,

dank je wel ! :P

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: wo nov 22, 2017 3:53 pm
door Bertje
Mee eens, zo belachelijk veel druk bouwt die pomp niet op. Heb meen ik ook nog nooit problemen met die pakking gehoord/gelezen.

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: wo nov 22, 2017 4:00 pm
door JoReno
OK. Dank je wel.

DHL heeft net de 4 setjes zuigerveren afgeleverd, dus wij kunnen vooruit !

Gr. JoReno

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: za nov 25, 2017 5:21 pm
door JoReno
Bij montage van de oliepomp is rond de bevestiging waar ook de olie door het kanaaltje moet, het voetje gebarsten (aluminium) en is één van de 3 bevestigingspunten dus helemaal onbruikbaar. Het toeval wilde dat wij nog een compleet B1BD7-blok in ons ´voorraadhok´ hadden liggen: dat hebben wij vanochtend naar binnen getakeld en de olie afgetapt om vervolgens de carterpan en de oliepomp te demonteren. Toen bleek dat de oliepomp ook in die motor zonder pakking gemonteerd was. Die oliepomp zal nu dus zonder pakking in de gereviseerde motor geplaatst worden. Valt niet te bewijzen dat de montage van de pakking de oorzaak van de schade is geweest. Wat wél, weten wij niet. Kan ook toeval zijn. Overigens kwamen wij in een van de boeken wél een foto tegen waarbij er een groot kruis door de pakking stond: NIET MONTEREN.

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: zo nov 26, 2017 12:55 pm
door Bertje
Interessante bevindingen, Jo! Ben benieuwd hoe het uitpakt!

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: di nov 28, 2017 3:01 am
door RVIER
heren
in MR175, blz b-106, motor type 688

"Monteer de oliepomp zonder de papieren pakking tussen pompbuis en motorblok"

vr gr Fons

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: di nov 28, 2017 12:14 pm
door JoReno
Heren,

wij zijn dus wéér wat wijzer geworden.
Ben ondertussen bezig om de ´reservemotor´ te demonteren. Daar komt dus een oliepomp in zonder pakking :lol: .

Groeten, JoReno

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Geplaatst: di nov 28, 2017 1:08 pm
door BVDP
Iemand een idee waarom er geen pakking in zou moeten? Bij mijn motor zat er wel eentje in.

groeten, Bart