Pagina 1 van 1

Advies gevraagd aankoop R4

Geplaatst: zo aug 27, 2017 12:39 pm
door PeterR4
Hoi
Vandaag een R4 GTL uit 1990 bekeken die ik misschien wil kopen (km stand 120.000 km).
Er waren 2 dingen die mij opvielen
1. De rechter wielophanging kraakte tijdens het rijden en bij het indrukken met de hand van de auto rechtsvoor. 2. Onderaan de motor was een olievlek te zien en hingen verse oliedruppels.

Zijn dit ernstige punten bij een R4? Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?

Het chassis en carrosserie waren roestvrij evenals de bodem en verder niets aan gelast.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: di sep 12, 2017 4:31 am
door SanderRenault4
het lijken mij geen erge dingen het kraken kan een rubber of schokdemper zijn
en de olie een kleppendeksel pakking of alle boutjes aandraaien waar een pakking tussen zit
succes mvg sander

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: di sep 12, 2017 8:40 am
door dick holtrop
Hij is van 1990 dus nooit oldtimer regeling. Piepen en kraken zijn vaak de silent blocks. Olielekken komen van de krukas en nokkenas keerkringen als je gelukt hebt van het kleppendeksel. Allemaal niet duur of ernstig. Je kunt er jaren mee rijden. Als je het toch wil repareren dan kost dat vooral veel tijd

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: di sep 12, 2017 3:41 pm
door JelleP
Verklaar een R4 niet te snel roestvrij! De grootste ellende zit vaak wat verder verstopt. Controleer heel goed de aanhechting van de achteras aan de scharnierblokken vlak vóór de achterwielen. Als dit er roestig uitziet is er vaak ook meer aan de hand. Alles is te maken hoor, maar het zijn misschien niet de kosten waar je op zit te wachten.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 12:24 am
door marcGTL.BE
PeterR4 schreef:Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?
Een R4 is vrij eenvoudig om er zelf aan te werken, maar als de werkuren moet betalen kan het wel een dure wagen worden.
De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. met een beetje pech ben je zo 8 uur kwijt. (uhm)

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 8:20 am
door R4F6GTX Automaat
marcGTL.BE schreef: De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. (uhm)
een wagen die pas 120.000 km gelopen heeft zal dat nog niet hebben; lijkt me eerder dat de (koperen) pakking aan de olieplug niet goed afdicht of een ander klein ding

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 2:00 pm
door Bertje
Zal wel kleppendeksel zijn. Of de druppels hangen feitelijk niet aan de motor, maar aan de versnellingsbak, dan zijn het de aandrijfaskeerringen.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 2:41 pm
door Hanz
En roestvrije vier heb ik zelden gezien. De bodemplaat ziet er vaak best ok uit, dat is het probleem niet. Het zijn ALTIJD de langsbalken (en vaak meer). Ik zou eens flink met een schroevendraaier in de balken bij de achterwielophanging prikken, en bij de voorste kriksteunen.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 2:55 pm
door marcGTL.BE
R4F6GTX Automaat schreef:
marcGTL.BE schreef: De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. (uhm)
een wagen die pas 120.000 km gelopen heeft zal dat nog niet hebben
De pakking is al wel 27 jaar oud en heeft misschien een hele tijd stil en/of droog gestaan, van de 5 blokjes waar ik al mee gereden heb waren er 4 daar aan het lekken.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 7:21 pm
door G12
een echt roestvrij viertje is echt wel mogelijk hoor, heb er net een van 92 uit frankrijk opgehaald.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 7:27 pm
door jandoe1000
Precies. Frans kan roestvrij zijn. Nederlands meestal niet. De Nederlandse winters zijn dodelijk!

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 8:07 pm
door Hanz
Juist! Maar bedenk wel dat roestarme of zelfs roestvrije import aan een inhaalslag begint wanneer die in Nederland is, wanneer directe adequate maatregelen achterwege worden gelaten. Als een suikerklontje in de koffie, zoals ik wel eens iemand heb horen zeggen.

Re: Advies gevraagd

Geplaatst: wo sep 13, 2017 8:33 pm
door G12
uiteraard, of goed beschermen of met dit pokke weer niet rijden. Maar in het zuidfranse kun je echt nog pareltjes treffen, vond een oer 5 van 84 met 50.000km, zit zelf geen vlekje roest op.