Pagina 1 van 1

waterpomp vervangen

Geplaatst: wo mei 03, 2017 1:37 pm
door hkambier
Misschien kan iemand zijn voordeel doen met dit verhaal
Al enige tijd kwam er een vervelend geluid van onder de motorkap van mijn R4 GTL 1984 en had ik de distributie de schuld hiervan gegeven. Op het forum las ik dat de distributie wel enkele tonnen kan mee gaan dus ontstond er twijfel. Tot het moment dat er koelvloeistof onder de auto lag. Eerst nog de slangen hiervan verdacht totdat ik onder de pomp nattigheid voelde. Het was duidelijk, de pomp was aan het einde van zijn levensduur( 33 jaar).
Een nieuwe pomp besteld en aan het sleutelen. Waar ik al bang voor was gebeurde, de onderste 3 boutjes zaten vast in de kop, gaven even mee en braken daarna af. (Stalen boutjes in een aluminium kop zonder wat kopervet is vragen om problemen.) De pomp verwijderd maar dan? Verschillende opties kwamen bij mij op 1e twee moertjes op de achtergebleven schroefdraad vastzetten en proberen de draadeinden er zo uit te draaien. 2e een moertje op de draadeindjes vastlassen waardoor de draadeindjes goed heet worden en weer krimpen. 3e en laatste optie was uitboren.
Gelukkig lukte optie 1 bij alle drie de afgebroken boutjes nadat ik meteen ijzeren hamer de draadeindjes eerst flink heb laten schrikken.
Na montage van de nieuwe pomp maakt het motortje weer het oude vertrouwde geluid.

Re: waterpomp vervangen

Geplaatst: do mei 04, 2017 8:43 pm
door jurjenz
Fijn dat het gelukt is! (beer)

Re: waterpomp vervangen

Geplaatst: vr mei 05, 2017 6:58 am
door JdeW
Inderdaad mooi werk, ik had hetzelfde viewtopic.php?f=18&t=17351&start=15#p164434 om nu gegalvaniseerd staal in aluminium te gebruiken dat is vragen om galvanische corrosie.
Inmiddels messing bouten gebruikt om de waterpomp te monteren en het staat nog beter ook :D