Pagina 2 van 3

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 7:27 pm
door Elleirim
Goed plan, ga het straks even bekijken!

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 9:07 pm
door Tweety
Elleirim schreef:Nee, die nog niet.....maar is het een serieuze kandidaat in deze?
Kan dat deze klachten geven? Ik bedoel het wel of geen vacuum verschil?
als het probleem zich ook met de velleman voordeet dan heb je die al uitgesloten.

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: vr okt 14, 2016 9:12 pm
door Elleirim
Hoop gevonk daar.....is dus rot,

En idd met velleman deed hij het ook, maar toch maar vernieuwen.

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: ma okt 17, 2016 9:56 am
door Bertje
Elleirim schreef:
PS: ontsteking moet toch gesteld worden met vacuum los en stationair?
Nee, check je sleutelboek eens.

Denk je trouwens ook aan de volgorde? Voordat je het ontstekingstijdstip gaat instellen, moet je eerst contactpunten/contacthoek doen. Contacthoek heeft nogal invloed op de kwaliteit van je vonk.

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: ma okt 17, 2016 10:49 am
door Elleirim
@Bertje:

De punten staan op .4 mm afgesteld, maar hoe ik de contacthoek moet aanpassen?
Ik ga maar eens zo'n kluwer bestellen trouwens...zullen 2e hands ook wel te krijgen zijn.

Re: Zenith carb demonteren

Geplaatst: di okt 18, 2016 5:31 pm
door Bertje
De contactpuntafstand bepaalt de contacthoek, de contacthoek is het aantal graden (van de 360) waarover de contactpunten dicht zijn, voor een 4 cilinder motor is dit dus tussen de 0 en 90 graden.

Met andere woorden: als je de contacthoek meet, meet je direct wat je wil afstellen; het bepalen van de contactpuntafstand is dus een indirecte meting.

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: vr okt 28, 2016 3:36 pm
door Elleirim
Beste mensen,

Eerst heb ik de topictitel even aangepast omdat het nu in principe al een paar keer over de ontsteking gaat.

Inmiddels een nieuwe condensator èn bobine geplaatst:

Auto start en loopt erg netjes....maaarrrrr zodra ik de vacuumslang aansluit is het feestje over, dan staat hij maar raar te stampen als ik een beetje gas geef...loopt dan voor geen meter!

Nu snap ik weinig van ontstekingen, maar er wordt een openingvan 0,45 (autodata) aanbevolen en een kontakthoek van 54-60* of 60-66%

Wie o wie kan dat laatste aan mij uitleggen, ik vermoed dat daar de fout zit.....

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: vr okt 28, 2016 9:41 pm
door Rik H.
Voor het afstellen van de contacthoek heb je een contacthoekmeter nodig. Die zit in een aantal stroboscooplampen ingebouwd. Die 0,4 mm contactpuntafstand gebruik ik zelf alleen maar om de motor lopend te krijgen. De fijnafstelling doe je met de contacthoekmeter.

Ik vermoed trouwens dat er wel iets mis is met het ontstekingstijdstip. Heb je de verdeler wel eens uit het motorblok gehad of gedemonteerd? Of de vorige eigenaar misschien?

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: za okt 29, 2016 12:04 pm
door dick holtrop
schijnbaar heeft hij voor het stationair draaien, een beetje lucht nodig via het vacuüm slangetje?

zodra dit slangetjes dicht zit (hoort zo) heeft hij te weinig lucht voor stationair draaien.

volgens mij is dan de lucht benzine verhouding niet goed?

zit de restrictie niet verstopt? draai eens de co schroef wat verder open.

wat gebeurt er dan?

groet dick

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: za okt 29, 2016 1:18 pm
door Tweety
inderdaad is het niet het lucht verschil ? dop het vacuum slangetje af en kijk hoe die dan loopt, en daarna pas met slangetje op de ontsteking.

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: za okt 29, 2016 6:01 pm
door harbourseal
Morgen ben ik onderweg in de buurt van Nijmegen en nog wat verder naar het oosten.
Als je daar in de buurt woont, kan ik wel even komen kijken als je wilt.

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: wo nov 02, 2016 1:11 am
door RVIER
Het is een Femsa ?? Kan dat?
kijk dan eens goed of de contactveer aan het de bewegende puntje wel geheel vrij loopt en nergens kortsluiting maakt, met name als de vacuumvervroeging de plaat waarop het puntje staat verdraaid als je eraan zuigt.Heb hier ook eens een tijd naar gezocht en dat bleek de oorzaak. Het paste allemaal erg nauw
FEMSA is niet OK (oioi)

vr gr Fons

ps de afstand van de puntjes = ok als je 6.7 volt meet over de puntjes bij lopende motor (voor de jonge kijkers: dit doen we met een analoge meter die gelijkstroom kan meten. Die 6.7 volt is het gemiddelde van de halve sinusvormige spanning die ontstaat door het openen en sluiten van de puntjes, waardoor we de 14,4 volt van de accu via de boubine aan de aarde leggen)

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: wo nov 02, 2016 1:05 pm
door Bertje
@Fons: hier is geen sprake van een sinus, de contactpunten moeten abrupt openen en sluiten om een vonk bij de bougie te kunnen krijgen. De fractie van de tijd dat de contactpunten open staan is (90-57)/90 ~ 0.37, gedurende die tijd staat er zo'n 14V over de contactpunten, en als ze dicht zijn is dat 0. Je komt dan (tijds)gemiddeld op 0.37x14=5.1V.

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: wo nov 02, 2016 8:28 pm
door lordje
Wat erg laat maar dat gat in de carburateur is waarschijnlijk een aansluiting voor de gasinstallatie geweest. Was bij mij i.i.g. zo. Suc6 Lordje.

Re: Ontsteking vragen R4 GTL

Geplaatst: wo nov 02, 2016 10:32 pm
door RVIER
Wat erg laat maar dat gat in de carburateur is waarschijnlijk een aansluiting voor de gasinstallatie geweest. Was bij mij i.i.g. zo. Suc6 Lordje.
voor het vacuum-signaal