Koppelingsplaat op?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koppelingsplaat op?
Ik rij dagelijks met mijn 850 cc viertje. De laatste tijd heb ik soms de indruk dat de koppeling iets slipt; Ze staat netjes afgesteld en grijpt aan/uit als ik het pedaal al een stukje ingedrukt heb. Twee mogelijkheden lijkt me:
1) er lekt wat olie uit de versnellingsbak en/of motor die op de koppelingsplaat komt waardoor ze een beetje slipt tot de olie verbrand is.
2) de koppelingsplaat is zo goed als op.
Motor heeft 160.000km, vermoedelijk nog steeds de eerste plaat.
Kan ik de dikte van de plaat ergens meten of de staat controleren zonder de boel open te gooien?
Bij een 850 zit er geen dichting op de motoras dacht ik. Klopt dat en is daar wat aan te verbouwen zodat er wel een op kan?
Groet, Bart
1) er lekt wat olie uit de versnellingsbak en/of motor die op de koppelingsplaat komt waardoor ze een beetje slipt tot de olie verbrand is.
2) de koppelingsplaat is zo goed als op.
Motor heeft 160.000km, vermoedelijk nog steeds de eerste plaat.
Kan ik de dikte van de plaat ergens meten of de staat controleren zonder de boel open te gooien?
Bij een 850 zit er geen dichting op de motoras dacht ik. Klopt dat en is daar wat aan te verbouwen zodat er wel een op kan?
Groet, Bart
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Koppelingsplaat op?
Hoi Bart,
Helaas is er naar mijn weten geen andere manier om bij de koppelingsplaat te komen zonder de motor en versnellingsbak van elkaar te scheiden.
En inderdaad heeft de billancourt motor geen krukas keerring.
Wel een ingenieus systeem waardoor de olie binnen blijft. Zou daar niets aan veranderen is ook niet nodig in mijn opinie.
Of lekt er olie uit de motor?
Meest waarschijnlijk is lekkage via de pricee-as. De keerring aan de kant van de versnellingsbak is dan de boosdoener.
Eigenlijk in alle gevallen. De boel moet eruit.
Is een dag werk inclusief eten.
Groet, Robert
Helaas is er naar mijn weten geen andere manier om bij de koppelingsplaat te komen zonder de motor en versnellingsbak van elkaar te scheiden.
En inderdaad heeft de billancourt motor geen krukas keerring.
Wel een ingenieus systeem waardoor de olie binnen blijft. Zou daar niets aan veranderen is ook niet nodig in mijn opinie.
Of lekt er olie uit de motor?
Meest waarschijnlijk is lekkage via de pricee-as. De keerring aan de kant van de versnellingsbak is dan de boosdoener.
Eigenlijk in alle gevallen. De boel moet eruit.
Is een dag werk inclusief eten.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Koppelingsplaat op?
Robert, bedankt voor je antwoord. Ik vreesde al dat de enige optie was het blok en bak eruit te halen. Ik plan dan wel om ook de dichtingen van de steekassen te vervangen, kettingenspanner eens te bekijken, wat dichtingen aan kleppendeksel en zo te vervangen, motor weer eens een fris kleurtje te geven....
Gaat dus iets langer duren dan een dag maar het is een hobby dus dat mag.
Groeten, Bart
Gaat dus iets langer duren dan een dag maar het is een hobby dus dat mag.
Groeten, Bart
Re: Koppelingsplaat op?
je kan ook alleen de Bak eruit halen...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Koppelingsplaat op?
maar dan wordt het wel heel erg moeilijk om die kettingspanner te bekijken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Koppelingsplaat op?
helemaal mee eens...
Re: Koppelingsplaat op?
Waaruit leid je af dat de koppeling slipt? En hoe staat het met de vrije slag, inderdaad netje 2 mm tussen druklager en drukgroep?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Koppelingsplaat op?
Toerental loopt op terwijl de wagen niet sneller gaat. Vrije slag is gemeten op het pedaal.
Bart
Bart
Re: Koppelingsplaat op?
Dus traag optrekken lukt wel?
Check vrije slag toch ook eens bij drukgroep, als er te weinig/geen vrije slag is, dan koppelt de boel niet volledig en kun je dus slip krijgen. Als ik het goed hebt wordt de vrije slag kleiner naarmate de koppelingsplaat slijt, kan dus zijn dat dit idd opnieuw afgesteld moet worden.
Check vrije slag toch ook eens bij drukgroep, als er te weinig/geen vrije slag is, dan koppelt de boel niet volledig en kun je dus slip krijgen. Als ik het goed hebt wordt de vrije slag kleiner naarmate de koppelingsplaat slijt, kan dus zijn dat dit idd opnieuw afgesteld moet worden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Koppelingsplaat op?
@Bart
ik denk (ben bang) dat "op" de juiste diagnose is.
omdat hij gewoon ontkoppelt en ingrijpt is er niets mis met een koppelingslager dat bv zou kunnen blokkeren.
@ Bertje
Bij een goede koppelingskabel en een vrij bewegend druklager is de vrije slag van het pedaal ongeveer gelijk aan de vrije slag van het lager .
vr gr Fons
ik denk (ben bang) dat "op" de juiste diagnose is.
omdat hij gewoon ontkoppelt en ingrijpt is er niets mis met een koppelingslager dat bv zou kunnen blokkeren.
@ Bertje
Bij een goede koppelingskabel en een vrij bewegend druklager is de vrije slag van het pedaal ongeveer gelijk aan de vrije slag van het lager .
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Koppelingsplaat op?
Sinds ik het bericht geplaatst heb nog slechts éénmaal last gehad van de koppeling die slipte. Ik zou verwachten dat het altijd of nooit is. Ik heb geen ervaring met een slippende koppeling Eerst maar eens de kabel controleren dus. Misschien dat die soms niet vlot kan bewegen. Wordt vervolgt dus.
Bart
Bart
Re: Koppelingsplaat op?
Ligt eraan hoeveel koppel je prisé-as moet overdragen. Bij voorzichtig optrekken en vlakke weg rijden hoeft de plaat niet heel hard te klemmen. Maar bij inhalen of een heuvel of brug op rijden zou je dan wel in de problemen kunnen komen.BVDP schreef:Sinds ik het bericht geplaatst heb nog slechts éénmaal last gehad van de koppeling die slipte. Ik zou verwachten dat het altijd of nooit is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Koppelingsplaat op?
Sinds ie gesmeerd is geen probleem meer gehad. Ik bekijk het nog even en test nog wat op een brug of heuvel. Als ik het goed begrijp is het niet zo dat de koppeling niet slipt en daarna plots wel en altijd. Er is een overgang van een beetje slippen, soms niet, dan weer wel en zo naar altijd. Klopt dat?
Hard optrekken doe ik wel eens naar R4 normen . Inhalen zit er niet zo dikwijls in of het moet een erg trage tractor of vrachtwagen zijn. Nog niets voelen slippen dus. Hopelijk was het de kabel maar dan moet ik die ook maar eens vervangen.
Bart
Hard optrekken doe ik wel eens naar R4 normen . Inhalen zit er niet zo dikwijls in of het moet een erg trage tractor of vrachtwagen zijn. Nog niets voelen slippen dus. Hopelijk was het de kabel maar dan moet ik die ook maar eens vervangen.
Bart
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Koppelingsplaat op?
Bij echte auto's (...) testte we vroeger altijd de koppeling door de wagen op de handrem te zetten, in de 2e versnelling zetten en dan aan rijden. als de motor afslaat, is de koppeling goed, als de boel gaat slippen is de koppelingsplaat versleten... ik weet niet of een R4 genoeg kracht heeft daarvoor, dus misschien in de 1e versnelling maar het principe is het zelfde idee...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr sep 09, 2016 2:52 pm
Re: Koppelingsplaat op?
Dag BVDP,
is het jou gelukt om je koppelingsplaat te vervangen? Ik heb een R4 GTL waarvan is over pakweg anderhalve week aan de slag mee wil gaan. ik hoor graag van je.
is het jou gelukt om je koppelingsplaat te vervangen? Ik heb een R4 GTL waarvan is over pakweg anderhalve week aan de slag mee wil gaan. ik hoor graag van je.