Pagina 1 van 1

Starten na lange stilstand

Geplaatst: zo jul 24, 2016 11:57 pm
door marcelbergen
Na het vervangen van de verschillende vloeistoffen hebben wij geprobeerd de motor van de R4 te starten. De motor draait rond, maar er worden geen vonken aan de bougies afgegeven. Heeft iemand ervaring met dit probleem? Voor een video van het probleem zie: https://www.facebook.com/renault41983/v ... 159332749/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Starten na lange stilstand

Geplaatst: ma jul 25, 2016 9:02 pm
door Mark4GTL
contactpuntjes even schoonmaken?
verdelerkap etc nalopen?

Spreekwoordelijk de rivier volgen tot aan de bron, dus steeds n stap terug richting de oorsprong van je vonk in dit geval

Re: Starten na lange stilstand

Geplaatst: ma jul 25, 2016 9:51 pm
door marcelbergen
Dank voor je reactie. Deze procedure hebben we doorlopen. Stekker van de verdelerkap gehaald, maar de bobine geeft geen vonk. De bobine wordt wel warm tot heet. Hoe vaak komt het voor dat een bobine defect is. Deze bobine zit 33 jaar in de R4 bij een kilometerstand van 91.000.

Re: Starten na lange stilstand

Geplaatst: ma jul 25, 2016 11:01 pm
door JelleP
Ik zou dan gelijk proberen een defecte bobine uit te sluiten door deze om te wisselen, volgens mij is het niet heel ongebruikelijk dat ze defect raken doordat ze te heet worden.

Re: Starten na lange stilstand

Geplaatst: di jul 26, 2016 7:49 am
door rpj
Ik denk dat de contactpunten niet openen, daarom wordt de bobine warm.
Dus contactpuntennok controleren op slijtage en contactpuntafstand correct (0,4 mm) instellen.
Als er dan een vonk op de verdeler is, het onstekingstijdstip controleren en zonodig instellen.

Suc6.

Re: Starten na lange stilstand

Geplaatst: di jul 26, 2016 9:51 am
door Boerammetje
Ik durf mezelf wel ervaringsdeskundige te noemen op het gebied van (proberen te) starten na lange stilstand, en (hoewel het me altijd onduidelijk is hoe dat kan bij een auto die je rijdend wegzet) zijn het 9 van de 10 keer de contactpunten die niet meer (goed) openen. Ook als de auto stopt bij warme motor zijn slechte of slecht openende contactpunten vaak het probleem, soms in combinatie met een kapotte bobine.