Pagina 1 van 5

Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 12:57 pm
door JelleP
Hoi,

Mijn R4 heeft zolang als ik hem heb (afgelopen zomer) al last van een bovengemiddeld hoog verbruik en benzinewalmen na een stukje rijden. Ik heb twee maanden terug de carburateur (Zenith 28IF op 1108 GTL motor) uit elkaar gehaald en daarbij de sproeiertjes schoongemaakt en de pakkingen vernieuwd. Ik zag toen niks geks, alles zag er mooi schoon uit, en de eerste rit na de montage ging wonderlijk goed, ik herkende de 4 niet meer terug.

Echter,

Sinds een paar dagen kan mijn Zenith 28IF het niet meer ophouden. Na een paar dagen stilstand wilde ik een klein stukje rijden en kreeg de motor moeilijk aan de gang. Eenmaal draaiend moest ik alle moeite doen om hem aan de praat te houden, hij viel ook steeds af als ik de koppeling indrukte om te stoppen bij een stoplicht. Uiteindelijk spelend met de choke en de koppeling toch nog thuis gekomen maar het gaspedaal mocht ik niet aanraken.
Gekeken, luchtfilter eraf: bij stationair draaien druppelt er, onregelmatig, een flinke hoeveelheid benzine vanuit de venturi op de dichte gasklep. Zodra je gas probeert te geven valt de motor dan uiteraard uit, aangezien je dan een hele guts benzine het spruitstuk in giet. De auto is momenteel dus niet rijdbaar.

Net was het zelfs zo erg dat na enkele seconden de benzine onder het koperen ontluchtings-hoedje op het carb.deksel uit kwam gestroomd en op het spruitstuk liep. Gevaarlijk. Tijdens het overstromingsverhaal loopt de motor overigens redelijk netjes stationair.
Wat ik al heb gecontroleerd en waar ik vrij zeker van ben:

-vlotternaald sluit goed af (kan er niet doorheen blazen als ik lichtjes het naaldje omhoog druk);
-plastic vlotter is niet lek en drijft goed;
-vlotter kan vrij bewegen en het asje blijft nergens haken;
-ontluchting in het deksel is open (er kwam dus zelfs benzine uit);
-tankontluchting is oké

Er lijkt zich ergens een grote overdruk te vormen, maar waar? Kan de pomp de oorzaak zijn?
Ik weet het even niet meer..

groeten Jelle

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 1:01 pm
door RVIER
@ Jelle,

Kluwer, aanvulling pag. 249 figuur 12.18

vr gr Fons

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 1:03 pm
door JelleP
Je wilt dat ik een retourleiding aan ga leggen...? :o

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 4:29 pm
door Mark4GTL
klinkt toch als je vlotter bij mij. Heeft die klem gezeten of schuin dat die niet omhoog kwam?

neem aan dat je standaard benzine pomp erop zit?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 6:27 pm
door JelleP
Pomp is nog tot origineel, en de vlotter is voor zover ik weet niet blijven hangen.. Heeft alle bewegingsruimte

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 7:18 pm
door RVIER
Je wilt dat ik een retourleiding aan ga leggen...? :o
ja :-) dat is in ieder geval wat Renault destijds adviseerde

mogelijk is toch de vlotternaald niet goed meer.
Je hebt toch niet de ring onder de vlotternaald vergeten?

vr gr Fons

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: za mar 26, 2016 8:01 pm
door Mark4GTL
eventueel even testen met een andere carb erop?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mar 27, 2016 12:53 pm
door JelleP
Ringetje bij de vlotternaald zit erin. Tsja, meer dan testen door er doorheen te blazen kan ik niet, ik kan niet in de carb kijken of hij ook daadwerkelijk de benzine tegenhoudt. Ik wil best een nieuwe kopen (12 euro ofzo bij rquatre) maar hoe groot is de kans dat zo'n dingetje stuk gaat?

Ik ga niet klooien met een retourleiding. Het heeft zonder ook gewerkt en ik wil gewoon weten waarom hij nu ineens alles uitkotst van de ene op de andere dag.

Hoe weet de benzinepomp eigenlijk wanneer hij druk moet leveren? Doet hij dat constant of alleen op het moment dat het naaldje zich opent?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mar 27, 2016 3:33 pm
door dirkoosterhoff
In ieder geval geen retourleiding aanleggen!!!
Heb ik ook eens gedaan met hetzelfde probleem en was nadien een grote flop.
Het was eerst toch in orde? en af fabriek zat die retour er ook niet op.
Zou het toch in de carb zoeken. Andere erop?

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mar 27, 2016 3:58 pm
door JelleP
Ik ben er net achter gekomen dat het ringetje om de vlotternaald niet van koper was maar waarschijnlijk aluminium. Ik dacht hem uit te gloeien in het gasfornuis om hem weer goed af te laten dichten maar toen werd het ringetje een aardappeltje :roll: (ik weet hoe koper eruit ziet, maar oxidelaagjes en vuil enzo..).

Nieuw ringetje vinden in de juiste maat en wie weet gaat het dan beter.
Helaas heb ik niet de luxe van een assortiment carburateurs om het zomaar even om te wisselen.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: zo mar 27, 2016 9:18 pm
door Tweety
Ik heb nog 2 van die dingen liggen met andere gebreken eraan, ik moet even kijken, want die van mij stroomde ook over laatst, maar das denk ik meer omdat ik 'm nooit gebruik.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: di mar 29, 2016 9:04 am
door Bertje
JelleP schreef:
Net was het zelfs zo erg dat na enkele seconden de benzine onder het koperen ontluchtings-hoedje op het carb.deksel uit kwam gestroomd en op het spruitstuk liep.
Zoals we al via de app besproken hebben denk ik aan vlotternaald of vlotter. Retourleiding is toch bedoeld om een warmteprobleem op te lossen, Fons? Dat is hier meen ik niet aan de orde. Jelle, maak eens wat foto's van benzinepomp en leidingen, misschien klopt er daar iets niet en zit het probleem eigenlijk helemaal niet in de carb.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: wo mar 30, 2016 2:38 pm
door jeffr4
EN....is de incontinente carb...nu een happy one? probleem opgelost ?
HAPPY !!!

Afbeelding

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: wo mar 30, 2016 3:24 pm
door JelleP
Hahaha, nou, zo blij kijkt de mijne niet.
Ik heb online een nieuw koperen pakkingringetje gevonden in (hopelijk) de juiste diameter en dikte, ik hoop hem vandaag of morgen binnen te krijgen om het te testen. Ook zal ik het asje van de vlotter nog eens goed bekijken en eventueel rondvijlen met een sleutelvijltje. Uiteraard laat ik weten wat de uitkomst is.

Re: Incontinente carburateur...

Geplaatst: do mar 31, 2016 1:47 pm
door Tweety
Ik heb net de mijne d'r voor de 2de keer afgehaald, Blijkt dat het vlotternaaldje gewoon niet altijd goed afsluit soms wel maar nie altijd). daar had ik nog 2 goeie van, mocht je toch niet gelukkig zijn met de koperen ring heb ik ook nog 1 aluminium over (en nog 1 naaldje wat goed werkt) , kan ik zo voor je in een envelop stoppen....