Incontinente carburateur...
Geplaatst: za mar 26, 2016 12:57 pm
Hoi,
Mijn R4 heeft zolang als ik hem heb (afgelopen zomer) al last van een bovengemiddeld hoog verbruik en benzinewalmen na een stukje rijden. Ik heb twee maanden terug de carburateur (Zenith 28IF op 1108 GTL motor) uit elkaar gehaald en daarbij de sproeiertjes schoongemaakt en de pakkingen vernieuwd. Ik zag toen niks geks, alles zag er mooi schoon uit, en de eerste rit na de montage ging wonderlijk goed, ik herkende de 4 niet meer terug.
Echter,
Sinds een paar dagen kan mijn Zenith 28IF het niet meer ophouden. Na een paar dagen stilstand wilde ik een klein stukje rijden en kreeg de motor moeilijk aan de gang. Eenmaal draaiend moest ik alle moeite doen om hem aan de praat te houden, hij viel ook steeds af als ik de koppeling indrukte om te stoppen bij een stoplicht. Uiteindelijk spelend met de choke en de koppeling toch nog thuis gekomen maar het gaspedaal mocht ik niet aanraken.
Gekeken, luchtfilter eraf: bij stationair draaien druppelt er, onregelmatig, een flinke hoeveelheid benzine vanuit de venturi op de dichte gasklep. Zodra je gas probeert te geven valt de motor dan uiteraard uit, aangezien je dan een hele guts benzine het spruitstuk in giet. De auto is momenteel dus niet rijdbaar.
Net was het zelfs zo erg dat na enkele seconden de benzine onder het koperen ontluchtings-hoedje op het carb.deksel uit kwam gestroomd en op het spruitstuk liep. Gevaarlijk. Tijdens het overstromingsverhaal loopt de motor overigens redelijk netjes stationair.
Wat ik al heb gecontroleerd en waar ik vrij zeker van ben:
-vlotternaald sluit goed af (kan er niet doorheen blazen als ik lichtjes het naaldje omhoog druk);
-plastic vlotter is niet lek en drijft goed;
-vlotter kan vrij bewegen en het asje blijft nergens haken;
-ontluchting in het deksel is open (er kwam dus zelfs benzine uit);
-tankontluchting is oké
Er lijkt zich ergens een grote overdruk te vormen, maar waar? Kan de pomp de oorzaak zijn?
Ik weet het even niet meer..
groeten Jelle
Mijn R4 heeft zolang als ik hem heb (afgelopen zomer) al last van een bovengemiddeld hoog verbruik en benzinewalmen na een stukje rijden. Ik heb twee maanden terug de carburateur (Zenith 28IF op 1108 GTL motor) uit elkaar gehaald en daarbij de sproeiertjes schoongemaakt en de pakkingen vernieuwd. Ik zag toen niks geks, alles zag er mooi schoon uit, en de eerste rit na de montage ging wonderlijk goed, ik herkende de 4 niet meer terug.
Echter,
Sinds een paar dagen kan mijn Zenith 28IF het niet meer ophouden. Na een paar dagen stilstand wilde ik een klein stukje rijden en kreeg de motor moeilijk aan de gang. Eenmaal draaiend moest ik alle moeite doen om hem aan de praat te houden, hij viel ook steeds af als ik de koppeling indrukte om te stoppen bij een stoplicht. Uiteindelijk spelend met de choke en de koppeling toch nog thuis gekomen maar het gaspedaal mocht ik niet aanraken.
Gekeken, luchtfilter eraf: bij stationair draaien druppelt er, onregelmatig, een flinke hoeveelheid benzine vanuit de venturi op de dichte gasklep. Zodra je gas probeert te geven valt de motor dan uiteraard uit, aangezien je dan een hele guts benzine het spruitstuk in giet. De auto is momenteel dus niet rijdbaar.
Net was het zelfs zo erg dat na enkele seconden de benzine onder het koperen ontluchtings-hoedje op het carb.deksel uit kwam gestroomd en op het spruitstuk liep. Gevaarlijk. Tijdens het overstromingsverhaal loopt de motor overigens redelijk netjes stationair.
Wat ik al heb gecontroleerd en waar ik vrij zeker van ben:
-vlotternaald sluit goed af (kan er niet doorheen blazen als ik lichtjes het naaldje omhoog druk);
-plastic vlotter is niet lek en drijft goed;
-vlotter kan vrij bewegen en het asje blijft nergens haken;
-ontluchting in het deksel is open (er kwam dus zelfs benzine uit);
-tankontluchting is oké
Er lijkt zich ergens een grote overdruk te vormen, maar waar? Kan de pomp de oorzaak zijn?
Ik weet het even niet meer..
groeten Jelle